Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЖП апетити на кръстопът

Интересно е дали количеството (ако говорим за многото закупени документи) ще се превърне в качество (ще бъде избран точният стратегически инвеститор) в приватизационната сделка за БДЖ Товарни превози.


Девет фирми платиха и придобиха конкурсните документи за участие във втория публично оповестен конкурс на един етап за продажбата на 2 325 087 дяла, или 100% от капитала на жп превозвача, собственост на Холдинг БДЖ ЕАД. Занижените в хода на процедурата предварителни квалификационни изисквания привлякоха, поне на пръв поглед, повече мераклии. Но за съжаление се потвърди фактът, че големи стратегически инвеститори не се интересуват от държавната ни фирма. Според анализаторите причината са дълговете на дружеството, амортизираните му активи, изискването за запазване на числеността на персонала, както и заради нуждата от големи инвестиции за оздравяване и развитие.


Повечето кандидати са български холдингови дружества, предпочели за момента да се скрият зад адвокатски дружества: Георгиев, Тодоров и Ко, Григоров и съдружници, адвокатите Валентин Иванов и Тодор Ангелов, както и консултантската агенция Юриста груп ЕООД, София. Както учи опитът от миналите приватизационни процедура, най-вероятно те ще играят за финансови инвеститори, сдружени с чуждестранно стратегически кандидати, или пък просто проучват своя конкурент.


Слуховете

nbsp;


които често се появяват около такива големи сделки, подклаждат интригата и разкриват тайни и явни кандидати. Говори се, че адвокатската кантора Георгиев, Тодоров и Ко е купила тръжната документация за Параходство Български морски флот, един от собствениците на което е Кирил Домусчиев заедно с германско-българския консорциум Кей Джи маритайм шипинг. От миналата година морският превозвач държи концесията на двата терминала за насипни товари на пристанище Бургас. От пролетта на 2012 г. друга една фирма, свързана с Домусчиев, взе лиценз за жп превозвач. Което е мотив за придобиването на БФБ - Товарни превози - така той може да разшири владенията си в транспортната логистика.


Някои данни подсказват, че чрез адвокатски кантори са се включили и големите руски и румънски частни превозвачи Первая грузовая компания и Транс феровиар груп (Transferoviar Grup - TFG). Първата обаче се е отказала сама. Според експерти пък румънската компания е близка по мащабите си с Груп феровиар Ромън. Тя управлявала много интермодални терминали в северната ни съседка и имала бизнес планове за агресивно разширение на Балканите.


Новите имена

nbsp;


са на известни компании. Българска корабна компания ЕАД, която е част от групата Химимпорт, е собственик на близо 83% от русенското Параходство Българско речно плаване. Мегахолдингът притежава концесии за някои речни пристанища, а чрез Порт Балчик и Пристанище Леспорт управлява и тези морски концесии. Бизнесът на Химимпорт би могъл да осигури достатъчно количество товари за жп превозвача.


По-вероятно е Първа инвестиционна банка, която също закупи документация, да участва в процедурата за свързани с нея фирми. Тя даде парите за сделката за закупуването на Кремиковци. Тогава титуляр по сделката беше фирма, която има бизнес отношения с рециклиращото дружество Надин. То пък бе участник в последния търг за закупуване на вагони на БДЖ за скрап.


Отново си купи документи най-големият жп превозвач в съседна Румъния -


ТД Груп Феровиар Ромън АД - Букурещ

Той се очертава като единственият чуждестранен стратегически кандидат. Частната компания се включи и в първия конкурс, а сега за участие в състезанието се яви и дъщерното й българско дружество - Българска железопътна компания АД. Оказа се обаче, че то не отговаря на новите, макар и занижени, критерии и участието му спря дотук.


nbsp;


nbsp;


В края на месеца (28 януари) ще стане ясно колко от кандидатите ще продължат наддаването и дали зад някое от адвокатските сдружения не стоят руските държавни железници, за чието участие се говори през последните месеци. Тогава изтича срокът за представяне на документи за съответствие с предварителните критерии. Това пресяване ще покаже кой ще може да си купи информационен меморандум и ще получи сертификат за регистрация (до 18 февруари). Внасянето на депозит от 20 млн. евро и подаването на обвързваща оферта е възможно да 12 март.



Facebook logo
Бъдете с нас и във