Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Железопътната линия Септември – Добринище е ярък пример за българския строителен гений

Най-дългият мост по трасето – при Гулийна баня.

Пътуването с теснолинейката по маршрута Септември-Добринище влезе в класацията за десетте най-добри пътувания с влак в Европа, направена от престижното британско издание The Guardian, съобщиха от Национална компания "Железопътна инфраструктура". В статията се посочва как малкият тракийски град Септември, един от жп центровете на страната, появил се при строежа на железопътния маршрут от Виена до Истанбул, е началната точка за пътуване с теснолинейка към вековните български хълмове.

Малко известен е фактът, че "Трансродопската" железопътна линия е рядко свидетелство за българския строителен гений. Строена на шест етапа - между 1921 и 1945 година, през много тежък планински терен с дължина 125 км, тя е и  действащ паметник на техниката. Единствен за родопчаните от селата високо в планината транспорт, тази линия има и безценни човешки измерения. Поради особеностите на трасето през планината тази линия е известна още като "Алпийската железница на Балканите", на 1267 метра надморска височина гара Аврамово е най-високата гара на Балканите.

Най-красноречивото доказателство за значимостта на това наследство е фактът, че прочутото четириетажно трасе в участъка Св. Петка - Аврамово - Черна Места и сега се преподава в най-престижните политехники, като образец на съвършено проектно решение. По северния планински склон (от Св. Петка към Аврамово) линията преодолява геодезическа височина от 224 м чрез изкуствено развитие с дължина от 9.8 км, наситено с множество инженерни съоръжения - тунели, мостове, водостоци, подпорни стени. Само тунелите са 17 броя, като най-дългият от тях (314.3 м), с пореден № 32, е разположен  непосредствено преди гара Аврамово. Трасето по южния склон с посока към гара Черна Места е не по-малко живописно: тук - при тунели №33 и 34, железопътната линия описва т.н. "покрита шестица", а малко по-надолу чрез тунел №35 и известната "откритата шестица". Макар, че проектирането на този забележителен участък се е случило  относително скоро - само преди 80 години, ние не знаем със сигурност кои са авторите на проекта. Това са били инженери от тогавашното  отделение "Поддържане" в Главна дирекция на БДЖ, скромни хора, които са нямали усещането, че създават нещо с наистина изключителна инженерна стойност.

Отвъд изключителните технически характеристики и социална значимост за местните жители, богатството й надхвърля балканските и европейски измерения. Десетилетия наред, тя е търсен туристически обект и международно призната дестинация от хора от цял свят с интереси към историята, културата и природата. На нейната територия са снимани исторически и игрални филми, множество любителски и документални чуждестранни късометражни продукции. "Трансродопската" железопътна линия свързва Горнотракийската низина с три планини - Западни Родопи, Рила и Пирин. Собствената й история, мястото и ролята й в живота на общността, както и възможността за атрактивен туристически достъп до гореописаните обекти и до много други с национално значение са принос към световното богатство.

Железопътната линия Септември - Добринище, вписана чрез множество инженерни съоръжения по неповторим начин в гънките на Родопите, е гордост за всяка железопътна инфраструктура.

Теснопътната жп линия Септември - Добринище е известна и като линия № 16 от Националната железопътна мрежа на България. Тя е единична, неелектрифицирана и единствената действаща теснопътна железопътна линия в България, с междурелсие 760 мм, известно още като "Босненски тип междурелсие". Свързва Добринище с главната железопътна линия №1 София - Пловдив - Бургас. Със закона за разширение на железопътната мрежа от 1925 г. официално железопътната линия се нарича "Татар Пазарджик - Неврокоп, с клон Саранбей - Варвара". Разстоянието от 125 км между крайните гари се изминава за около 5 часа със средна скорост 25 км/час. Ръководител на строежа на линията до Велинград е инженер Стоян Митов, който изготвя всички планове самостоятелно и на място.

Трасето води от гара Септември (на главен път Калотина - Свиленград) до гара Добринище през 12 гари (Септември, Варвара, Долене, Костандово, Велинград, Цветино, Аврамово, Якоруда, Белица, Разлог, Банско и Добринище) и 13 спирки (Пампорово, Марко Николов, Цепина, Велинград-юг, Острец, Света Петка, Смолево, Черна Места, Юруково, Дагоново, Генерал Ковачев, Гулийна баня и Свети Георги). По линията са изградени множество изкуствени съоръжения - мостове, тунели, спираловидни изкачвания и водостоци. Чрез теснопътната железопътна линия се свързват най-западната част на Горнотракийската низина със Западните Родопи, Рила и Пирин, преминавайки по поречията на Чепинска река и Места. Трудният терен и междурелсието са определящи за ниската скорост на движение на влаковете.

Железопътната линия е строена на шест етапа между 1921 и 1945 година. Първата отсечка от гара Септември до гара Велинград е въведена в експлоатация на 1 август 1926 година. Последният участък на железопътната линия Банско - Добринище е въведен в експлоатация на 9 декември 1945 година. От 1 октомври 2002 г. отклонението Пазарджик - Варвара, което е с дължина 16.6 км, е закрито и впоследствие демонтирано.

Facebook logo
Бъдете с нас и във