Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ИЗБОРЪТ НА КОНЦЕСИОНЕР ЗА МОРСКИТЕ ЛЕТИЩА ЗАПОЧВА ОТНАЧАЛО

Сагата около концесията на летищата в Бургас и Варна е на път да приключи успешно и още преди началото на новия туристически сезон те да имат нов стопанин. По този начин ще бъдат избегнати евентуалните транспортни проблеми и загуби на туроператорите. Това стана ясно през седмицата след изявление на транспортния министър Петър Мутафчиев. Концесионерът трябва да поеме ангажимента, че бързо ще изгради терминалите преди сезона, каквато готовност в хода на процедурата обявиха и Копенхаген еърпортс, и Фрапорт. Държавата ще изгради временни терминали преди юни, когато започва активният туристически сезон, каза още Мутафчиев и обясни, че средствата за строителството им ще бъдат осигурени от самите дружества.
Съобщено бе още, че процедурата по концесионирането на морските аеропортове продължава с втория и третия в класирането. Специалната конкурсна комисия в транспортното ведомство сега трябва да реши две задачи. Първата е да прецени правилно ли са допуснати останалите двама кандидати в конкурса - консорциумът между германската компания Фрапорт и варненската БМ стар, както и френският Венси консесион - Венси аеропортс. Втората е да избере един от тях за победител.
Подновяването на процедурата бе наложено още в края на миналата седмица, след решението на петчленен състав на Върховния административен съд. Магистратите оставиха в сила определението на тричленката, с което бе отменено решението на кабинета от 7 април 2005 г. за избор на датската компания Копенхаген Еърпортс за победител в конкурса за концесионер. Петчленният състав потвърди, че срокът, предоставен на датчаните да отстранят нередностите по документацията си, не е бил спазен и те е следвало да бъдат отстранени от надпреварата. Верен, според най-висшата инстанция, е и изводът, че Копенхаген Еърпортс не отговаря на конкурсните критерии - не по-малко от двегодишен опит през последните пет години в дейности по управление и експлоатация на поне две летища, с над два милиона пътници годишно, както и успешно реализирани през последните пет години инвестиционни проекти в летища, надхвърлящи 100 млн. евро.
Малката, но доста съществена разлика между решенията на двете инстанции, е, че петчленният състав дава възможност на Министерския съвет да прецени, като се съобрази с представените по делото доказателства - допустимо ли е участието на всички кандидати в концесионната процедура? С други думи, да определи дали ще пусне датчаните да участват отново в нея. Тричленният състав пък даваше указания на правителството да продължи процедурата с останалите кандидати. За шефа на транспортното министерство обаче дилема няма просто защото датската компания отпада от всякаква по-нататъшна надпревара. Причината е повече от ясна - Копенхаген Еърпортс не отговаря на конкурсните условия. Сега е необходимо да се прецени дали Фрапорт или другият от участващите в конкурса е втори в класацията и да се предложи решение на Министерския съвет, отбеляза Мутафчиев. За да бъде продължена процедурата обаче, трябва да бъде променена конкурсната комисия, която в момента се председателства от бившия транспортен министър и сегашен министър на държавната администрация Николай Василев. В нея участват и заместник-министри на финансите и икономиката, които вече не са в кабинета.
Германската компания Фрапорт вече изрази готовност да започне преговорите за сключване на договор за 35-годишната концесия на двете летища. На 31 януари пред Дау Джоунс говорителят на Фрапорт Клаус Буш заяви: Нашата оферта остава непроменена. Той каза още, че компанията очаква реакцията от София и че вижда добри шансове за успех при повторното разглеждане на предложенията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във