Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Юридическото тресавище засмука 25 нови трамвая наведнъж

Наистина, за обикновения софиянец няма никакво значение дали ще се вози на "Шкода" (горе), или на "ПЕСА" (долу). И, след като по закон победител е този, който предлага същото качество на по-добра цена, какво ли още трябва да се случи по тази обществена поръчка? Може би Полша да докаже, че наистина произвеждала трамваи, а не ги внася от Китай?

Провеждането на обществени поръчки в България отдавна се е превърнало в бойно поле между фирми и фирмени лобита в администрацията. А пред потока от жалби към Комисията за защита на конкуренцията и административните съдилища би затлачил дори и Ниагарския водопад.

Прав е онзи мъдрец, който е казал, че истината се ражда в спора. Когато обаче става въпрос за харчене на огромни финансови средства, истината би трябвало да е ясна още преди избухването на спора. Тоест - всичко да е толкова чисто, ясно и прозрачно, че... до спор пред КЗК и ВАС да не се стига поради липса на жалби.

Проблемът е, че много често тези спорове се водят от „спортна злоба“, а крайният резултат е един и същи: бавене на процедурите, загубата на много евросредства, подкопаване авторитета на държавата, засилване на недоверието към институциите...

 

На 20 май 2019 г. ръководството на „Столичен електротранспорт“ ЕАД взема решение за обявяване на обществена поръчка за „Доставка на 25 броя нови нископодови съчленени трамваи за междурелсия 1009 мм“, които ще возят пътници по всички линии, без широкорелсовите. След два дни поръчката е обявена в Агенцията за обществени поръчки и е публикувана в "Официален вестник на Европейския съюз".

Обществената поръчка е част от Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община, предвиждаща доставката на 137 електрически превозни средства. Предвидени са за усвояване общо 261.4 млн. лева. От тях 218 млн. лв.( 83%) са безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ (ОПОС), а останалите 43.4 млн. лв. - национално съфинансиране.

На 23 юли 2020 г. - цели 14 месеца след обявяването на обществената поръчка - изпълнителният директор на „Столичен електротранспорт“ ЕАД инж. Евгений Ганчев подписва решението за крайното класиране.

Първо място заема полската държавна компания „ПЕСА Бидгошч“ - с 96.631 точки. Предложената от нея цена

за доставка на 25-те трамвая е 81.045 млн. лв. без ДДС.

На второ място остава чешката „Шкода Транспортейшън“ А.С. - с 93.3562 точки и цена от 95.5 млн. лева без ДДС., която е по-висока от полската само с... 14.5 милиона.

На трето място не е класиран никой, защото последният участник - турската фирма „Дурмазлар Макина Санай Ве Тиджарет“ А.Ш. - е декласиран. Аргументът е, че фирмата не отговаря на едно от най-важните условия в поръчката - не е доказала, че има поне един трамвай, сертифициран и продаден на държава членка на ЕС.

Равносметката за първата календарна година от приключването на поръчката е по-скоро тъжна. Реално движение по изпълнението й няма, защото се водят тежки битки в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и в съда.

"Ако патовата ситуация продължи още 4-5 месеца, т.е. до края на 2021 г. договорът за доставката на трамваите с изпълнителя на поръчката не бъде подписан, безвъзмездната помощ по ОПОС ще бъде окончателно изгубена", алармира екоактивист. И тъй като

„зелените“ ще настояват докрай

Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух в столицата да бъде реализирана в пълния й блясък, в крайна сметка парите ще трябва да бъдат извъдени от българския бюджет, т.е. от джобовете на всички данъкоплатци. Нещо, което за пореден път ще ни постави в срамна и унизителна ситуация.

„Знаете, че обществената поръчка е блокирана от КЗК и съда, така че нищо не можем да направим“, обясни за „БАНКЕРЪ“ изпълнителният директор на „Столичен електротранспорт“ ЕАД инж. Евгений Ганчев. На въпроса "Знае ли кога най-сетне ще се изясни съдбата на обществената поръчка?", инж. Ганчев тъжно отговори: „Нямам представа!“

Сагата започва със съвсем нормалния факт, че десет дни след крайното класиране - на 3 август 2020 г., чешката фирма „Шкода транспортейшън А.С.“ атакува решението на инж. Ганчев" в КЗК. Жалбата явно е станала обект на изумително задълбочено изучаване, защото почти три месеца по-късно - на 29 октомври 2020 г. - членовете на антимонополния орган излизат с решение в обем от... 137 страници! С него те потвърждават избора на „ПЕСА“ за изпълнител на поръчката, но „Шкода“ обжалва и подновява спора пред Върховния административен съд (ВАС).

За да не паднат по-долу от членовете на КЗК, орлите на правосъдието във ВАС също го удрят на дълбоко мислене. То продължава близо четири месеца, а резултатът му хвърля всички в музиката: на 23 февруари 2021 г. решението на КЗК е отменено, а преписката й е върната с указанието... по случая да бъде назначена експертиза.

Решението на съда е окончателно и оттогава топката е в полето на КЗК.

Според юрист на „Зелените“, сагата си е

чиста проба лобизъм и опит за заобикаляне на комисията.

Защото, освен че цената на жалбоподателя "Шкода" е с 14.5 млн. лв по-висока, ами... офертата на чехите изобщо не е отговаряла на изискванията на възложителя и поради тази причина те също е трябвало да бъдат отстранени.

Съгласно чл. 67, ал. 5 от ЗОП, конкурсната комисия е изискала производителят „Шкода“ да представи типови одобрения, че продадените от него през последните три години трамваи отговарят на изискванията на обществената поръчка. В отговор чешката компания представя документи за два вида трамваи: тип „15Т“ - доставени за нуждите на Прага, и тип "Artic X34" - изработени за обществения транспорт на Хелзинки.

Направено проучване доказва, че доставените за Прага 74 трамвая, тип „15Т“ наистина са нископодови, дължината им от 31.4 метра отговаря на изискванията, но са оборудвани със синхронни двигатели. А изискването на „Столичен електротранспорт“ АД е кандидатът да е доставил поне 25 трамвая с асинхронни двигатели и минимална външна дължина над 28 метра, за които има издадено типово одобрение от държава член на ЕС.

Колкото до доставените в Хелзинки трамваи тип "Artic X34", те са по-къси от задължителния минимум - 28 метра. А представеното "Одобрение за експлоатация на трамвай тип "Artic X34", издадено от Министерството на инфраструктурата и регионалното планиране на Федерална провинция Бранденбург, се оказало

най-обикновено регионално разрешително,

а не общовалиден европейски сертификат за типово одобрение.

Наистина е странно защо тръжната комисия си е затворила очите за тези несъответствия в документацията на „Шкода Транспортейшън“. Дали просто е спасила конкурса чрез про форма наличието и на втори участник, или си е имала и друга причина?

Ами поведението на магистратите от ВАС? Вместо да решат спора в полза на поляците или на чехите - както се предполага да постъпи всеки нормален арбитър - те връщат казуса на КЗК като й "заповядат" да подложи на съдебна експертиза официален държавен документ. Става дума за Удостоверението за европейско типово одобрение на предлаганите от „ПЕСА Бидгошч“ трамваи, издадено от Транспортния технически надзор на Република Полша.

„Смятаме, че това е нещо твърде необичайно за правораздаването в Европейския съюз, тъй като съдът допуска с експертно становище да се оборват факти, съдържащи се в официален държавен документ, издаден от страна, член на Общността. Поради това въпросът за признаването на официални държавни полски документи беше поставен писмено от Посланика на Република Полша Н. Пр. Мачей Шимански пред вече бившия премиер Бойко Борисов, но останаха без отговор“, коментираха за „БАНКЕРЪ“ от Българо-полската търговско-промишлена камара в София.

От камарата негодуват и в още една посока:

от години в София се движат 38 трамвая на полската компания,

а сега тя трябва да доказва качества и възможности като фирма, за която никой никога нищо не чувал.

"Какво точно ще им изследват на тези трамваи, след като те от години вече се движат в София?“, чудят се в камарата. И посочват, че наистина е странно как и защо български съдебен експерт тепърва ще изчислява чисто теоретично параметри, които отдавна са потвърдени на база реални изпитания и се съдържат в официално представен държавен документ!?

Всъщност, истината е много простичка. На нас - като обикновени граждани и постоянни ползватели на столичния градски транспорт, изобщо не ни пука дали трамвая ще е полски или чешки. Пробвали сме ги и двата - стават, откъдето и да ги погледне човек. За разлика от архаичните софийски чудовища на „Трамкар“. Така че явно и тук дяволът е заровен в детайлите. Около около обществената поръчка, а не толкоз в документацията на поляците.

Ето защо правим радикално предложение: "Ако мотането продължи, докато върнем милионите по Оперативна програма "Околна среда", новите трамваи да бъдат купени с пари от бюджета на Столична община. Примерно - намаляват разходите за персонал в "Столичен електротранспорт" (52 млн. лв. за 2019 г.) наполовина и изплащат трамваите на поляците за някакви си пет години. Болезнено, но за сметка на това ефектът ще е гарантиран.

 

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във