Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Историческата естакада на Шабла стигна до прокуратурата в София

Илюстрация тип "Три в едно": вляво - естакадата преди проекта; вдясно горе - секунди преди церемонията по първата копка през 2015 г., вдясно долу - обектът през март 2020 г., когато до приключването му са оставали само 36 метра.

Транспортният министър Георги Тодоров е сезирал Софийска градска прокуратура за съмнения за измами при изпълнението на историческия проект за възстановяването на морска естакада и островна площадка на гр. Шабла. Това съобщиха за „БАНКЕРЪ“ от транспортното ведомство. Причината за решението на министър Тодоров е доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), изготвен след "ревизия" на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) по законосъобразността на обществена поръчка за възстановяването на естакадата.

 

В доклада на АДФИ, подписан още на 24 април 2021 г., е посочено, че проверените документи „съдържат белези, от които може да се направи обоснован извод за преднамерено, невярно или неточно представяне на факти, относно изпълнението на договор № 47/07.11.2014 г, сключен между ДП „Пристанищна инфраструктура“ и Консорциум „морска естакада Шабла“, с предмет “Инженеринг за възстановяването на пристанищно съображение при нос Шабла-морска естакада с островна площадка“ и представляват индикатор за измама по смисъла на §1, т. 9 от Закона за държавна финансова инспекция.“

Сагата с възстановяването на морската естакада на гр. Шабла започна още през 2014 г. с обявяването на съответната обществена поръчка. Проектът е определен като „приоритетен“ и  за него са заделени 6.2 млн. лева. Конкурсът е спечелен от специално създадения консорциум „Морска естакада Шабла“, чиято цена - 6.186 млн. лв. без ДДС е призната за най-адекватна. Водеща фирма в консорциума е „Строително-предприемачески холдинг“, която се свързва с роднина на бившия енергиен министър Румен Овчаров, за което „БАНКЕРЪ“ информира читателите си още преди 7 години (виж ТУК).

Обществената поръчка е обжалвана в КЗК на 3 април 2014 г. от варненската фирма „Космос шипинг“, но с решение от 14 май, антимонополната комисия оставя жалбата без уважение.

На 6 април 2015 г. лично тогавашният транспортен министър Ивайло Московски прави „първа копка“ на съоръжението, рамо до рамо с кмета на Шабла и уволненият наскоро генерален директор на ДППИ инж. Ангел Забуртов.

Според проекта, морската естакада трябва да влезе на 414 м в морето, да е широка 6 метра и да отвежда до изкуствен остров, издигащ се на 8.5 метра над водната повърхност.

Честата употреба да думичката „трябва“ не е случайна, защото 7 години след обявяването на обществената поръчка, 6 години след „първата копка“ и близо 5 години след пусковия срок, обектът така си и стои - започнат, но недовършен.

Според бившия вече шеф на ДППИ Ангел Забуртов, основната причина за забавянето са „тежките хидрометеорологични условия в района“, които в определени месеци са позволявали да се работи едва по четири-пет дни. „Всъщност, похарчени са само парите за изпълнените дейности по проекта. Има достатъчно средства и за довършването на оставащите 36 метра от морската естакада, и за рехабилитацията на площадката в морето, и за изграждане на подхода към съоръжението", обясни той специално за "БАНКЕРЪ".  

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във