Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Инвеститорите наблягат на производството у нас

Октомври ни изненада с поредната бизнес класация на Световната банка - Doing Business 2020, която свали България до 61-то място. Миналата година страната ни беше поставена на 59-а позиция. Новината не е много приятна за нас, тъй като изследването оценява реформите, които се правят в десет области на бизнес активността в 190 световни икономики за период от дванадесет месеца. Класацията оценява средата за бизнес, която пък е свързана с ниски нива на бедност, с подобрена регулаторна ефективност и стимулиране на предприемачеството, с условията за възникване на стартиращи компании, с прилагане на иновациите, с достъпа до кредитиране, с привлечените инвестиции и други.

Разкриването на нови предприятия, прилагането на модерни технолигии, разкриване на работни места и като резултат повишаване на износа са много важни за икономическия растеж във всяка страна. Притеснителен обаче е фактът, че съседите ни на Балканите - Гърция, Турция, Румъния и Сърбия, се очертават като места, където според анализа на Световната банка се прави по-лесно бизнес. Въпреки че има знаци, че икономическата среда у нас се подобрява, все още изоставаме и не сме достатъчно конкурентоспособни - и като държава, и като компании.

Но въпреки всичко това все още има инвеститори, които оценяват бизнес средата в България като благоприятна и се решават да започнат производство или пък да разширят съществуващ такъв към момента. Дузина компании през октомври дадоха началото на нови свои проекти или пък обявиха, че ще го направят в следващите месеци, а освен това те са в различни сектори на икономиката, показва проучване на "БАНКЕРЪ".

Една от тях е и българската фирма

"Дискордиа".

Плановете на вoдeщaтa ĸoмпaния в лoгиcтичния и тpaнcпopтния ceĸтop y нac са да увеличи автопарка си до 1130 камиона през следващите пет години. Тя планира ще назначи и още 1800 души персонал, като инвестицията в бизнеса й ще възлезе на 350 млн. лева. Това съобщи Христо Христов, президент, изпълнителен директор и председател на борда на директорите на фирмата още в началото на 2019-а. През последните пет години приходите й се покачват постоянно, като в края на миналата година са на стойност около 125 млн. лева. Печалбата й пък расте до 6.36 млн. лева при 4.48 млн. лева за 2017-а.

Дейността на "Дискордиа" включва всички аспекти от превозваческа, спедиторска и логистична дейност и всички останали, които включват или подпомагат транспортирането на стоки в международен мащаб. Компанията отбелязва ръст от над 40% средногодишно през последните пет години, като внедрява редица иновнации и най-съвременните технологии в транспорта. А активите й вече са на стойност 55.09 млн. лева. Планът на компанията за следващите три години включва увеличение на служителите с над 1000 души, инвестиции в компанията от над 200 млн. лева и приходи в размер на 400 млн. лева. А добрата новина е, че тя расте не само у нас, но в други страни - Румъния и Украйна, където има свои офиси.

Завод за автомобилни светлини в Индустриалната зона край Пловдив отвори

"Одело България" ЕООД.

Компанията, която се занимава с производство на осветление за автомобилната индустрия и е част от турския холдинг "Байрактарлар". Инвестицията е на стойност 40 млн. евро, като се очаква до 2023 година да бъдат наети близо 400 души. За значението на това вложение за страната ни говори и това, че фирмата получи сертификат за инвеститор клас "А" от Министерство на икономиката.

А в подкрепа на дългосрочните си планове у нас "Одело България" ЕООД наскоро откри и Развоен център в София, където ще бъдат наети около 40 инженери, които ще работят по дизайна на предни и задни светлини за автомобилната индустрия. Локациите в Пловдив и София обслужват две взаимно свързани дейности - дизайна и производството на автомобилни светлини.

Компанията майка има шест завода по света, като оборотът за миналата година е 383 млн. евро.

Немската "Бош", водещ световен доставчик на технологии и услуги, откри своя

"Бош Инженеринг Център"

в София в началото на октомври. В него близо 200 софтуерни специалисти разработват иновативни технологии за автомобилната индустрия в области като системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране и електромобилност. "Нашата цел е да превърнем "Бош Инженеринг Център София" в глобален хъб за софтуерни решения за производителите на автомобили", заяви Михай Болдижар, генерален директор на "Роберт Бош" ЕООД и представител на "Група Бош" в България. От позицията на лидер и един от най-големите доставчици на автомобилни технологии в световен мащаб, вярваме, че разработването на софтуер за бъдещото развитие на бранша ще постави България на световната карта като важна дестинация за автомобилния бизнес, отбеляза  Болдижар.

Тази инвестиция е част от динамичното развитие на софтуерния бизнес на "Бош" в България. "Работим в сътрудничество с инженерните центрове на компанията в Будапеща, Унгария, и в Клуж, Румъния, както и с водещи световни производители на автомобили. Като иновационен лидер и топ доставчик в автомобилния инженеринг, Бош привлече в центъра специалисти със сериозен опит в областта на софтуерното инженерство", сподели Константин Конов, управляващ директор на "Бош Инженерен Център София".

Бизнесът на "Бош" в България бележи постоянен ръст. Само през миналата година консолидираните продажби на компанията у нас са скочили с 19% до 104 млн. евро. Добро представяне има във всички бизнес сектори, като особено силно се развиват софтуерните иновации.

Две oт големите фирми дocтaвчици нa aвтoмoбилни чacти у нас oбeдинявaт бизнесите си. В сделката участват чешката компания "Ауто Кели" А.С., част от американската LKQ Corporation, дъщерната й "Ауто Кели България" ЕООД и "Елит Кар“ ООД. "Ауто Кели", която се занимава с внос и търговия с резервни части за автомобили,  основно работи в Чешката република, но чрез дъщерни дружества и в Словакия и в България. Варненското "Елит Кар" ООД има разнообразен предмет на дейност, в т.ч. и търговия с авточасти.

Чрез обединението на дейностите на "Елит Кар" и "Ауто Кели България", новата група ще разшири дейността си по дистрибуция и разпространение на продукти за поддръжка и ремонт на моторни превозни средства. Планираната сделка ще позволи на тези фирми да обслужват по-добре клиентите си, като им предлага по-висококачествени продукти на конкурентни цени. Обединението на възможностите за достъп на "Ауто Кели" до дистрибуторската мрежа на LKQ Corporation с пазарното присъствие и опита на "Елит Кар" на българския пазар ще даде възможност на новата група да предлага качествени и конкуренти продукти на клиентите си в България.

Браншът за търговия с авточасти е твърде специфичен като формат, тъй като участниците доставят и реализират стоки за клиенти, които извършват сервизно обслужване и поддържат движението на автомобилния парк и безопасното придвижване на хората.

Пазарът на резервни части в България (както на едро, така и на дребно) е динамичен и доста фрагментиран, без превес на определена компания. От години на пазара  присъстват около десетина компании, като никоя от тях не е успяла да се наложи и да изземе пазарен дял от конкурентите си. Планираната сделка ще подобри пазарните позиции на участниците в сделката, но без да е за сметка на останалите конкуренти, тъй като "Елит Кар" е позициониран в сегмента на качествените авточасти, а "Ауто Кели" оперира в сегмента ниско качество - ниска цена.

Случилото се не трябва да ни успокоява. Защото в последните месеци виждаме, че големи инвеститори предпочетоха да развият свои производства в Сърбия, Румъния, а и най-пресният случай със завода на Фолксваген е показателен, че имаме още за наваксване по отношение условията за бизнес. Това не бива да ни изненадва, тъй като различните чуждестранни инвеститори ни го напомнят често.

Facebook logo
Бъдете с нас и във