Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Инфлацията продължава да расте – с 12.3% през март

Годишната инфлация в България за март тази година е 12.3 процента. Това означава за 13-ти пореден месец ускоряване на този показател, който през февруари беше 10 на сто, сочат данни на Националният статистически институт. Това е най-високото ниво на инфлацията у нас от юли 2008 година.

Индексът на потребителските цени за март спрямо февруари се повишава с 2.2 на сто.

Средногодишната инфлация за периода април 2021 - март 2022 г.  спрямо периода април 2020 г. - март 2021 г. пък е 6 на сто.

Основен принос за ръст на инфлацията у нас имат транспортните цени, които нарастват със 7.9 на сто. Те пък са тласкани нагоре от повишаването на цените на горивата през март - на бензин А95Н с 13%, на бензина А100Н - с 11.5%, и на газ пропан-бутан - с 12 на сто.

Поскъпнали са още цените на стоките и услугите в потребителските групи: хранителни продукти и безалкохолни напитки; алкохолни напитки и тютюневи изделия. Числата показват поскъпване на кафе и чай - с по 2.3%, на минерална вода – с 1.8%, на газирани напитки - с 1.6%, на плодови сокове - с 4.2%, и на вина - с 2.3 на сто.

По-високи за цените за някои основни хранителни продукти като: ориз, брашно, хляб, месо от едър рогат добитък, свинско месо, месо от домашни птици, мляно месо (кайма), риба, кисело мляко, сирене, кашкавал, млечни масла, а при олиото увеличението е с 23.3 процента.

Повече сме плащали за жилища, вода, електроенергия, газ и други горива; жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома.

По-скъпо сме плащали и за здравеопазване. През март 2022 г. е регистрирано увеличение на цените на лекарствените продукти - с 0.3%, и на лекарските и стоматологичните услуги - съответно с 1.2 и 0.6 на сто.

По-високи са цените при съобщенията и образованието, а за ресторанти и хотели цените те се увеличават с 2.8 на сто.
Намаление е отбелязано при облеклото и обувките /с 0.5%/ и при  развлеченията и културата /с 0.6%/.

Индексът на цените за малката кошница

за март 2022 г. спрямо февруари 2022 г. е 102.1%, а от началото на годината (март 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 106%, съобщава НСИ.
През март цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се увеличили спрямо февруари:
-при хранителните продукти - с 3.4%;
-при нехранителните стоки - с 0.9%;
-при услугите - с 0.3 на сто. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във