Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Има ли корупционна схема в новите правила за шофьорските курсове?

Автоинструкторите виждат корупционна схема в предложенията на просветното министерство и Министерството на транспорта за увеличаване на броя на часовете за обучение на шофьорите. Представителите на бранша смятат и че обвързването на новите учебни програми с GPS система за контрол, за която да се плащат такси на частна фирма, е бизнес схема, узаконяваща корупцията.

"Този контрол, който се опитват да въведат с GPS системата, е абсолютна корупция и узаконяване на корупцията, освен това няма да изиграе контролираща роля“, заяви учредителят и говорител на Института по пътна безопасност Иво Тонев на пресконференция, организирана от представителите на различни организации в сектора, събрали вече над 800 подписа срещу готвените промени. Според него най-притеснителното е, че увеличаването на часовете за практическо обучение се обвързва с прилагането на GPS контрол върху инструктора, като за осъществяването на този контрол инструкторът и обучаваният водач ще трябва да заплащат такса на частна фирма.

По думите на Тонев Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" е възложила на фирма "Софйон" ЕООД да разработи концепция за процедурата. Той пита защо, след като контролът на обучението е възложен на агенцията, се прави опит част от него да се прехвърли като бизнес на частна фирма и при какви условия "Автомобилната администрация" е сключила договора с тази фирма за реализиране на въпросната идея. "Защо договорът е сключен, преди да се вземе окончателното решение за промените в учебната документация“, попита той, като изнесе притеснителни данни за самата фирма.

"Учредена е на 27 август 2018 г., което е по-малко от 1 година от датата на сключването на договора. Адресът на седалището й е същият, на който се помещава ДАИ – Благоевград“, посочи Танев и добави, че до момента фирмата няма наети работници и не внася осигуровки. Нямала и публично оповестени резултати за дейност в областта на пътната безопасност и обучението на водачите в областта.

От Българския автоинструкторски съюз възразиха срещу подписаната от министъра на образованието Красимир Вълчев заповед практическите часове да се увеличат на 42, въпреки че 80% от експертите в работната група са били против. Промените, според тях, са предложени от хора, които нямат представа за какво става въпрос. Председателят на съюза Стефан Малковски отбеляза, че GPS системата регистрира само формата, но не и съдържанието на обучението. Той е убеден, че подобна мярка не би могла да изиграе контролираща роля.

"Такова чудо със селфита няма никъде", възмути се на идеята за GPS следене на обучението и Алекси Стратиев, експерт по пътна безопасност и бивш шеф на Пътна полиция.

Инструкторите са на мнение, че единственият начин да се решат проблемите е не чрез увеличаване на броя на часовете, а като се направи изпитът анонимен.

"Механичното вдигане на часовете не е случайно", смята Малина Бондаренко от Съюза на българските автомобилисти. Тя заподозря чиновниците в замисъла за реформите. "Хем организираме добър бизнес за някого, хем казваме на обществото: "Ето, стават тежки транспортни произшествия, затова ние правим това“, посочи тя. Бондаренко се обърна се към министъра на транспорта Росен Желязков с настояване изпитът да се прецизира и даде и пример с това, че в нито една европейска страна няма толкова часове.

По-рано днес във връзка с промените три организации на автоинструктори обявиха готовност за национален протест.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във