Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Има ли чадър над „гърмящия “ газов доставчик?

Правилата важат за едни, но за други не толкова

Инцидентите, предизвикани от взривове на бутилки с метан, започнаха все по-често да намират място в новините. Само преди седмица камион на фирма „Райков сервиз“ ООД (тя е собственост на Евгени Малчев и Евгения Пеева), натоварен с опасния товар, се самозапали на главния път Пловдив-Карлово.

Взривилите се вследствие на инцидента бутилки с метан унищожиха изцяло товарното возило. Пожарникари и полицаи се втурнаха да обезопасяват периметъра, движението на пътя беше спряно, но все пак огънят се прехвърли и върху сухите треви в района и създаде доста главоболия на служителите на реда и на пожарникарите, докато успеят да овладеят огнената стихия.

Този пореден инцидент предизвика реакцията на  Българската газова асоциация, която  от дълго време

алармира държавните органи за безотговорната небрежност

на службите, длъжни да осъществяват контрол в сектора, работещ с природния газ.

Въпреки многократно подаваните сигнали и предупреждения, които е отправял нейният председател Пламен Павлов, резултатите са сведени до формална кореспонденция, от която става ясно, че уж "всичко е наред“. Павлов се обади в редакцията на в. „БАНКЕРЪ“ и разказа доста стресиращи факти, свързани с този пореден инцидент.

Оказа се, че за  фирмата доставчик на компресиран природен газ - димитровградското дружество с ограничена отговорност „Райков сервиз“, виновно за взрива на пътя Пловдив-Карлово (в района на с. Долна махала), това не е първият случай то да нарушава Наредба № 40 (издадена през 2014-а), в която ясно са посочени  условията и редът за извършване на автомобилен превоз на опасни товари (ADR).

Според Павлов неистовият  стремеж за бърза печалба на това дружество не за първи път минава и през пренебрегване на елементарни правила за безопасност. Той посочва, че оборудването, с което димитровградското дружество си служи, е „втора ръка“, Транспортните му средства били амортизирани, а за да не си личи, че превозваните бутилки са загубили качествата си, те били боядисани с... бронзова боя.

Анализът на експертите на асоциацията

от снимковия материал от пожара показал, че бутилките за компресиран природен газ, които са с работно налягане над 200 bar, нямали предпазни вентили. Те били разположени надлъжно на оста на превозното средство и при по-високи инерционни натоварвания в тези случаи се късали връзките и газът излизал от тях. Арматурата  пък била  свързана чрез заваръчни връзки, а при това налягане тя подлежала на рентгенов контрол, който никой не правел, твърди Павлов.

„Видяхме как пожарникарите обливат с вода бутилките с компресиран природен газ, защото температурата от запаленото транспортно средство повишава налягането и ги превръща в бомби - видяхме как водачът просто избяга, забравил за пакета по ADR (ако го има),  за пожарогасителите  (ако ги има и са изправни), за инструкциите по ADR (ако има консултант по ADR и ако е преминал годишния курс mf ADR)“, твърдят хората от газовата асоциация.

Те обясняват, че транспортните средства, които пренасят опасни товари, два пъти в годината подлежат на технически преглед (когато се използват над 10 г.) и на ежегоден преглед по ADR. Това са задължения на доставчика, в чието спазване членовете на асоциацията се съмняват.

Оказва се, че същото дружество („Райков сервиз“ ООД) е получило лицензи за газификация на община Смолян.

Павлов твърди, че ако някой отиде до ОДЗ „Щурче“ в града, ще види, че детското заведение е свързано с компресиран природен газ чрез... дълъг маркуч, провлачен през площадката, на която играят децата.

Ако пък се направи оглед на терена около самата общинска администрация  в Смолян, която същата фирма е газифицирала, щяло да се окаже, че „оборудването“ й е от „стари ремаркета, подредени като ракети с бойни глави“ в непосредствена близост до кметството.

Същата била и картината около почивната станция на НЕК и около хотел "Орфей" в курортния комплекс „Пампорово“,  където на метри от прозорците на почиващите били подредени подобни „бойни глави“, твърди Павлов.

И резонно задава въпроса

 кой и защо си затваря очите пред тези нарушения

и пред очевадната липса на инвестиции от това дружество в технологично обновление и сигурност, които всички останали фирми от бранша правят.

Задава и въпроса защо в почивната станция на НЕК в курорта се ползва компресиран природен газ, при положение че в Пампорово съществува газоразпределителна мрежа и регулирани от КЕВР цени на природния газ.

От асоциацията напомнят, че през лятото на 2016-а лицензираната за разпределение на природен газ за зимния курорт „Си Ен Джи Марица“ ООД е установявала сериозни нарушения на нормативната уредба на територията на газифицирания от „Райков сервиз“ хотел „Орфей“. Асоциацията сезирала окръжния прокурор на Хасково, изпълнителния директор на „Автомобилна администрация“, директора на РД ПБЗН Смолян, началника на РО ИДТН Южна централна България, но резултатът  бил - „няма констатирани нарушения“ (в. "БАНКЕРЪ" разполага с цялата кореспонденция по случая).

Оттук започват и следващите въпроси, които задават хората от асоциацията.

„Как става това, каква е технологията на „чадъра“, който стои в основата на тази (според тях) корупционна схема?"

Оказва се, че е общоизвестна тайна тук ,че „консултант“ по безопасността на тази фирма бил бившият директор на  "Инспекцията за държавен технически надзор“ в Пловдив - Димитър Вълканов, срещу когото преди години имаше прокурорско разследване за корупция. Очевидно този консултант добре знае кой документ как може да бъде легализиран... Говори се, че „гърбът“ на дружеството е още по-високо  и стига до БЕХ и до „Булгаргаз" ЕАД. За зулумите на шефа му Николай Павлов в. „БАНКЕРЪ“ разказа в публикацията си „Бивш служебен министър съсипва „Булгаргаз“ от началото на юни.

Може би в обвиненията на Българската газова асоциация и в частност на нейния председател Пламен Павлов към виновното за последния пожар дружество „Райков сервиз“ да има и елемент на нетърпимост, захранена от конкуренцията, което между впрочем и самият Павлов трудно скрива. Но това далеч не означава, че в думите му „писна ми за някой правилата да важат, а за други не“, да са лишени от обективност.  А дали фактите, които изнасят от асоциацията, са такива или не, е работа на съответните институции. И най-вече на задълбочени проверки, по възможност от абсолютно необвързани експерти и дано да са без... чадъри.

Facebook logo
Бъдете с нас и във