Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Игра "ва банк" за завода на "Фолксваген"

Турция достигна самия финал на конкурса за избор на локация за милиардната инвестиция на "Фолксваген". Само преди десетина дни президентът Реджеп Ердоган изглеждаше, че е надвил конкурентите си. Това бе потвърдено от Андреас Тостман - член на борда на директорите, който отговаря за производството на концерна. Тогава Тостман твърдеше, че сделката с Анкара за новия завод е съвсем близо и се очаква да бъде официално обявена до края на октомври. Дори VW регистрира свое дъщерно дружество в южната ни съседка, чийто предмет на дейност бе именно проектиране и производство на моторни превозни средства.

Сега обаче ситуацията изглежда тотално различна. И конкурентите на Анкара за инвестицията започват да се "връщат в играта". България, Румъния и Сърбия получиха златен шанс от турския лидер Ердоган. Преди дни говорител на "Фолксваген" официално обяви, че германският гигант отлага подписването на споразумение с Турция. Причината вече е добре позната - началото на военната операция "Извор на мира" в Северна Сирия.

Впоследствие един от влиятелните членове на Надзорния съвет на VW и премиер на Долна Саксония Щефан Вайл съобщи, че не може да си представи как VW ще направи инвестиция в южната ни съседка предвид настоящите обстоятелства. Вайл подчерта също така, че е останал с впечатлението, че мнението му се споделя от още няколко души в надзорния съвет, който ще заседава по въпроса през ноември. Позицията на Вайл е ключова, тъй като ръководената от него федерална провинция притежава 20% дял в концерна. 

България бе първият конкурент на Турция, който се опита да се възползва от ситуацията. Експрезидентът и сегашен ръководител на Българския автомобилен клъстър Росен Плевнелиев съобщи, че за да подсигури договора за новия завод, България е готова да удвои субсидиите, които предлага на "Фолксваген". В изказване пред германския FAZ Плевнелиев посочва, че страната ни е намерила начин да предложи на Volkswagen Group вместо 135 милиона евро - до 260 милиона евро. Той пояснява, че съответната оферта вече е предложена на "Фолксваген", но отговорът все още се очаква. Ако се имат предвид инфраструктурата, железопътните връзки и магистралата, се оказва, че София предлага 800 милиона евро с надеждата "Фолксваген" да избере България вместо Турция. Увеличаването на сумата за инвестицията е възможно чрез дребен трик: парцелът с площ около 800 хектара, който се намира в източния край на София, ще бъде прехвърлен на съседната община Елин Пелин. А там са възможни двойно по-високи субсидии, отколкото в столицата. 

Председателят на Автомобилния клъстер уверява, че субсидията е договорена с Европейската комисия и допълва: "Ние сме стабилна демократична правова държава в Европейския съюз, в която "Фолксваген" може да произвежда своята продукция при благоприятни условия и с квалифицирани работници. Разбра се също така, че преговорите с Волфсбург не са спирали дори и след основаването на дъщерното дружество на "Фолксваген" в Маниса, Турция.

От сегашния сценарий изглежда, че ще се възползва и Румъния. Румънският служебен министър на търговията Щефан-Раду Опреа съобщи, че Букурещ е подновил разговорите с автомобилния концерн. "Румъния е подходяща в техническо отношение и няма проблем с работната сила", казва той, цитиран от "Ройтерс".

Допълнителен щрих в цялата история е и политическият натиск, който Европейският парламент оказва срещу VW. Председателят на групата на ЕНП Манфред Вебер изпрати писмо до Европейската комисия. В него той настоява комисарят по конкуренцията Маргрете Вестегер да провери споразумението между "Фолксваген" и Турция. Вебер смята, че с държавната субсидия, която Турция е обещала на германския автомобилен гигант, се нарушават правилата на ЕС за държавната помощ и конкуренцията в ЕС и това е в ущърб на България.

Несъгласието си с действията на VW изказаха и други евродепутати. Еврокомисията получи още едно писмо - този път подписано от седем членове на ЕП, в което те предлагат да се проведе съвместно разследване в Съвета за асоцииране ЕС - Турция и с настояване Надзорния съвет на "Фолксваген" да спре проекта.

Прибързано ще е обаче отсега да се радваме. Все пак източници в Германия твърдят, че "Фолксваген" продължава да предпочита Турция от икономическа гледна точка. Евтината и подготвена работна ръка, големият пазар, както и обещаната държавна помощ на завода от президента Реджеп Ердоган продължава да накланя везните към Маниса. В същото време САЩ и Турция договориха поне временно (петдневно) примирие в Северна Сирия. 

Иначе инвестицията на VW се очаква да бъде на стойност над 1 милиард евро. Заводът вероятно ще произвежда 300 000 автомобила годишно, сред които "Пасат" и "Шкода Супърб " и те ще бъдат предназначени за износ в Източна Европа. "Фолксваген" ще наеме около 4000 служители за завода. Строителството може да започне в края на 2020 г., а производството - през 2022 година.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във