Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Японо-българската бизнес асоциация ще създава бизнес партньорства

Япония е приоритетен търговско-икономически партньор на България в региона на Източна Азия. И това се отнася не само до обема на стокообмена, който за 20219 г. е бил за 210 долара, но и като перспектива, тъй като у нас вече има японски инвестиции във високите технологии и производства с висока добавена стойност.

През последните години динамично се развиват и отношенията между ЕС и Япония, подкрепени и от Споразумението за свободна търговия (ССТ)  и Споразумението за стратегическо партньорство между ЕС и Япония (в сила от 1 февруари 2019). Споразумението за свободна търговия  предвижда елиминиране на тарифите и нетарифните прегради пред търговията и обхваща други свързани с търговията въпроси като услуги, държавни поръчки, регулаторни въпроси, конкуренция, устойчиво развитие.

На този фон и връзките между бизнеса между България и Япония дават своя принос. Председателят на БТПП Цветан Симеонов проведе работна среща с представители на Японо-българската бизнес асоциация - Владислав Михов, председател на асоциацията и мениджър на Japan Tobacco International Bulgaria и Димитър Найденов, представител на същата компания, съобщиха от работодателската организация.

Японо-българската бизнес асоциация е създадена наскоро, регистрирана е както в България, така и в Япония, и е в процес на структуриране. Мисията й е да подпомага заинтересовани фирми от двете страни да установяват бизнес контакти и развиват взаимоизгоден стокообмен. Михов е подчертал, че Японо-българската бизнес асоциация се стреми също така да разшири представата за България и българските фирми и продукция  в Япония отвъд емблемата Котоошу и традиционните продукти като кисело мляко и розово масло.

Събеседниците са обсъдили и необходимостта от подобряване на двустранния стокообмен, който е далеч под възможностите на двете икономики. Насърчаването и привличането на японски инвестиции в България също е сред целите на асоциацията.

Договорено е било сътрудничество при осъществяване на мисията за разширяване на двустранните търговско-икономически и инвестиционни отношения между България и Япония. Дейността си Японо-българската бизнес асоциация се ползва и от подкрепата на Посолството на Япония в София.

Още преди година на срещата на "Дондуков" 2 на държавния глава Румен Радев  с представители на едни от най-големите японски корпорации за насърчаване на инвестиционното сътрудничество беше обявено създаването на Японско-българска бизнес асоциация  с цел създаване на взаимноизгодни бизнес партньорства.

България има огромна перспектива за активизиране на научно-развойната дейност, пример за това е подписаният договор от Техническия университет в Габрово с японския университет "Сейджо" за обща магистърска програма.

Заедно с това съществува потенциал след Брекзит България да привлече повече японски фирми от високотехнологичния сектор.

"Японските инвестиции за нас представляват интерес поради високотехнологичните им постижения и затова, че такива инвестиции нямат  нужда от голяма територия, огромни помещения и много заети", заяви преди година на срещата при президента Радев председателят на БТПП Цветан Симеонов.

Поради ниската степен на самозадоволяване на Япония със селскостопанска продукция и храни съществуват възможности за увеличаване на българския износ за Япония на този вид стоки. Една подходяща пазарна ниша за българските производители са екологично чистите и здравословни продукти.

Японското селско стопанство е високо технологично и механизирано, но произвежда едва 40% от нужните на страната хранителни продукти. Годни за земеделие са 49 000 км² или около 14 % от територията на  страната. Аграрният сектор на Япония е субсидиран. За стратегически продукти – ориз, телешко месо, пшеница и други, държавата налага големи вносни мита.

Страната ни има потенциал да изнася качествени плодове и зеленчуци, а на българския пазар има място за японски производители на земеделска техника. България е позната в Япония с благоприятните си климатични условия, свързани с производството на кисело мляко, вино и храни.

У нас и няколко големи японски компании развиват свои проекти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във