Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЯХУ ВЕЧЕ НЕ Е ПРОТИВ СДЕЛКА С МАЙКРОСОФТ

Главният изпълнителен директор на Яху (Yahoo) Джери Янг призна, че би изслушал ново предложение за сделка от Майкрософт (Microsoft), след като преди няколко дни стана ясно, че рекламно партньорство между уеб-портала и лидера в ИНТЕРНЕТ-търсенето Гугъл (Google) няма да има.
След като Гугъл реши да се оттегли от евентуално сътрудничество на рекламния пазар, Янг смени коренно мнението си по отношение на евентуално поглъщане на компанията му от Майкрософт. През май той отхвърляше ожесточено офертата за враждебно изкупуване. За да се спаси, компанията му потърси съюз с Гугъл. Според условията на споразумението рекламите на Гугъл щяха да вървят в мрежата на Яху в замяна на процент от приходите. Партньорството щеше да позволи на Яху да ги увеличи и да спре настъплението на Майкрософт. Пресметнато беше, че Яху може да печели до 800 млн. щ. долара на година. Рекламодателите обаче вкупом изразиха опасенията си, че евентуалното създаване на смесено дружество ще доведе до скок в цените на рекламите.
Техните протести продължиха месеци. На фона на все по-силен интерес от регулаторните органи директорът по правните въпроси на Гугъл Дейвид Дръмънд обяви, че компанията му не е готова да накърни репутацията си, нито да изложи на риск отношенията с клиентите си, изправяйки се в правна битка срещу американското правосъдие. Яху пък побърза да увери инвеститорите, че провалът на сделката ще има минимални последици.
Изявлението на мениджъра на Гугъл изпревари изявлението на правосъдното министерство, че се противопоставя на сделката. Антимонополните органи съобщиха, че наистина са щели да предприемат правни мерки, за да блокират съюза, тъй като той би създал условия за контрол над 90% от пазара и би задушил конкуренцията в рекламата . Гугъл и Яху заемат съответно първа и втора позиция на пазара на ИНТЕРНЕТ-търсачките.
С оттеглянето си от рекламното партньорство гигантът провокира съмнения, че Майкрософт отново ще се опита да купи Яху. Преди месец главният изпълнителен директор на Майкрософт Стив Балмър заяви, че все още би имало смисъл компанията му да направи подобен ход. Думите му обаче останаха без продължение. Нещо повече - говорител на корпорацията дори съобщи, че Майкрософт няма интерес към придобиването на Яху.
Повечето анализатори в сектора обаче са убедени, че Майкрософт ще направи нов опит, особено сега, когато ИНТЕРНЕТ-компанията може да бъде купена за част от цената, предложена през май.
Вместо да купи Яху изцяло, Майкрософт може да придобие само търсачката, която е втората най-използвана в световната мрежа след тази на Гугъл (макар и с доста по-малък процент потребители).
Сега, когато Гугъл остава извън играта, Джери Янг ще трябва да измисли нов начин, за да предразположи акционерите, които все още са ядосани от решението на мениджърите да откажат майската оферта на Майкрософт на стойност 47.5 млрд. щ. долара. Тогава кандидат-купувачите предлагаха да платят по 33 долара за всяка тяхна акция.
От юни 2007-а, когато Янг стана главен изпълнителен директор, книжата на Яху са изгубили повече от половината от стойността си. Ако не друго обаче, сега той има по-голям стимул да обедини усилията си с друга ИНТЕРНЕТ-компания с уронен престиж - AOL. Яху обсъжда възможностите за поглъщането й с компанията майка Тайм Уорнър (Time Warner) от месеци.

Facebook logo
Бъдете с нас и във