Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И търговските вериги не са в картел

Комисията за защита на конкуренцията не откри картел нито при горивата, нито при веригите за хранителни стоки. Експертите й установили, че четири от най-големите вериги - "Билла България", "Кауфланд България", "Лидл България" и "Метро Кеш енд Кери България", в действителност не са поставяли конкурентите си в по-лоши пазарни условия, а единствено са се опитвали да наложат собствените си марки.   

Проверката на КЗК започна преди около година. Тогава антимонополният орган се самосезира, че все по-голяма част от продуктите в асортимента на веригите са с техни собствени марки. Съмненията бяха, че подобна ситуация може да ограничи конкуренцията и да наложи неизгодни условия на производителите и на останалите доставчици. "Подобна практика би имала антиконкурентен ефект върху процесите на ценообразуване при доставката и реализацията на дребно на храни и други бързооборотни стоки в големите търговски вериги", пишеше в мотивите. При проверките на място и при анализа на продажните цени и маржовете на печалба обаче не били установени практики, които да противоречат на Закона за защита на конкуренцията или на правото на Европейския съюз.

"По-ниските продажни цени на стоките със собствени марки спрямо продажните цени на стоките с марки на производителите се постигат въз основа на относително по-ниските доставни цени на собствените марки", се отбелязва в решението на регулатора. 

За първи път КЗК се произнесе срещу договорките на търговските вериги през 2012 година. Но за разлика от сегашната позиция, тогава бе констатирано, че дружествата са се договаряли помежду си и са налагали непазарни условия на доставчиците си. Нещо повече, на нарушителите беше отпусната една година, за да променят тази практика. Впоследствие настъпиха и законови промени, с които по-строго да се контролират поръчките на магазините.   

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във