Банкеръ Daily

Управление и бизнес

И транспортният дявол винаги се крие в детайлите

„...БДЖ ще сезира прокуратурата за опит за измама при разпореждане с имоти на дружеството „БДЖ-Трансимпекс“ АД. „БДЖ-Трансимпекс“ е контролирано през годините от Васил Крумов Божков, а от началото на януари 2022 г. собственик на 65% от капитала на дружеството е „Капитол Билд 2“, което е съсобственост на Илиан Филипов.

Опитите да се прехвърлят имотите в ущърб на „БДЖ – Трансимпекс“ АД, започват от февруари 2022 г. Единият от собствениците на транспортната фирма ПИМК, в качеството си на член на съвета на директорите на дружеството, в което БДЖ има 35%, е гласувал, заедно с другите двама членове, за прехвърлянето на терен с размер 49 декара към трето дружество.

Съветът на директорите на „БДЖ-Трансимпекс“ АД е приел като цена за апорта „пазарна“ оценка от 60 евро за квадратен метър, като в действителност цените на терените в района са не по-ниски от 350 – 400 евро. БДЖ ще заведе иск и срещу оценителите. Теренът се намира в района на Централна гара София, и е представлявал непарична вноска на БДЖ при учредяването на съвместното дружество с „Трансимпекс“ АД през 2003 година“.

Започваме с този дълъг цитат именно заради детайлите в него, иззад които наднича онзи – Рогатият с копитата.

Първи детайл: това официално съобщение е разпратено до всички медии на 1 юни

не от пресцентъра на „Холдинг БДЖ“,

а от Дирекция „Връзки с обществеността и протокол“ на транспортното министерство. Защо ли, след като най-наясно с конкретния казус са именно експертите на БДЖ, е трябвало то да бъде писано и разпратено от „Високата къща“?

Въпросът не е случаен, защото въпросната Дирекция „Връзки с обществеността и протокол“ вече половин година (!) няма директор и се ръководи пряко от министър Николай Събев.

Втори детайл: В съобщението е сгрешено името на съсобственика на имота, който е ИлиЯн, а не Илиан Филипов. А когато едно име е сгрешено, как да повярваш и на останалата информация, изнесена покрай него? Пък и как да провериш в Търговския регистър за какво става дума при сгрешено име?

Трети детайл: Дружеството „БДЖ – Трансимпекс“ АД е създадено не през 2003 г., а през 2004г. – ако се съди по документите за регистрация. Явно някой в Министерството на транспорта толкова е бързал, че не е имал време да направи дори елементарна справка кога е регистрирано дружеството.

За читателите ще припомним, че „БДЖ – Трансимпекс“ е създадено по време на тогавашния министър на транспорта Николай Василев с апорт на близо 50 000 кв. м земя и над 30 000 кв. м разгъната застроена площ (РЗП) в района на Централна гара, София. Става въпрос за огромния Железопътен завод „София“, който

по времето на НДСВ беше фалиран и нарязан за скрап.

Завод, създаден през 1888 г., в който работеха над 7000 души и чиято централна сграда трябваше да бъде обявена за паметник на културата от национално значение.

Чрез апорта на тези 50 000 кв. м земя и 30 000 кв. м. сгради, през 2004 г. БДЖ получава 35% дял от капитала на „БДЖ – Трансимпекс“ АД, а краен собственик на останалите 65% става Васил Божков. Още тогава уставът на дружеството предвижда пълни права на мажоритарния собственик, включително промяна на устава, на състава на директорския борд и разпореждане с имуществото му.

През следващите години дружеството не успява (или не желае) да развие някаква дейност, а основната му ценност остава имотът, апортиран от БДЖ.

По време на управлението на ГЕРБ мажоритарният собственик прави няколко опита да придобие цялото дружество, т.е.

да сложи ръка върху целия златен имот. 

До края на 2019 г. обаче тогавашните транспортни министри и ръководствата на БДЖ успяват за защитят интересите на държавата, запазвайки блокираща квота в Съвета на директорите и опазвайки от разпродажба апетитния терен.

Четвърти детайл: В края на втория служебен кабинет през 2021 г. и още в първите дни от живота на Кабинета „Петков“, около „БДЖ - Трансимпекс“ започва поредното, този път - много интересно раздвижване:

На 10 декември, само три дни преди съставянето на коалиционното правителство, е насрочено Общо събрание на „БДЖ - Трансимпекс“ АД. Основанието - смяна на мажоритарния собственик - голямата пловдивска транспортна фирма ПИМК, ръководена от Илиян Филипов, и избор на нови членове на директорския борд.

На 12 януари 2022 г. новият Съвет на директорите, вече изцяло контролиран от новия собственик, получава пълни права върху дружеството,

включително и правото да се разпорежда с апортната вноска.

Имотът е подложен на скорострелна процедура от независим уж оценител, след което е обявен за продажба. На власт е четворната коалиция, начело на транспортното ведомство е човек на мандатоносителя "Продължаваме промяната", така че е редно да зададем абсолютно логичния въпрос "Какво точно накара ръководството на „Холдинг БДЖ“ да подари държавния дял от този златен имот на пловдивския частник?"

Всъщност, за да сме откровени докрай, логичните въпроси са много повече, но на тях ще трябва да им отговори лично транспортния министър Николай Събев: 

Кога той е разбрал за промените в „БДЖ – Трансимпекс“ и защо досега не е реагирал по никакъв начин?

Какви мерки е предприел след 12 януари 2022 г., когато в „Холдинг БДЖ“ вече са били наясно с целта на управленската рокада в „БДЖ – Трансимпекс“ АД, а именно - правото за тотално разпореждане с апетитния имот?

Дали първоначално министър Николай Събев е имал някаква договорка с новия мажоритарен собственик на „БДЖ – Трансимпекс“ Илиян Филипов, който е един от най-дейните участници в непрекъснатите протести на автомобилните превозвачи срещу неадекватната политика на самия Събев? И дали заплахата с прокуратурата, отправена чрез министерската Дирекция "Връзки с обществеността", не е някакъв закъснял опит за натиск върху превозвача ПИМК с цел отказ от протестите?

Задаваме тези актуални въпроси с настояване за конкретни отговори, припомняйки, че на 16 февруари 2022 г. изпратихме на г-н министъра доста голям набор от актуални по онова време питания, но те така си и потънаха … в бюрократичното нищо. Факт, който на фона на поведението, демонстрирано от премиера, вицепремиерите и останалите министри, изглежда - меко казано - повече от съмнително! И наистина си заслужава сериозно внимание...

Белчо Цанев

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във