Банкеръ Daily

Управление и бизнес

И петимата кандидати за концесията на Летище София продължават битката

Всички пет кандидати са допуснати до участие за придобиване на концесия на летище "София". Toва стана ясно при отварянето на офертите им в Министерство на транспорта. Става дума за консорицумите "Витоша", "Соф Кънект", "ССБ София Еърпорт", обединението между "Еърпортс Де Пари", ЕС и ЕЙ и ТАВ Хавалинманларъ Холдинг" А. Ш. и "Фрапорт България".

При оценяването на предложенията на претендентите финансовите параметри имат 55% тежест, а техническите - 45.

Концесионирането на летище София бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков, но третият кабинет на Бойко Борисов поднови процедурата. Срокът на концесията е 35 години, а от  концесионера се изисква да изгради нов трети терминал, да разшири втория и евентуално да построи нова писта, като прогнозната стойност е 3 898 229 907 евро (над 7.6 млрд. лева.) без ДДС.

Предвижда се също инвестициите да са най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро), а авансовото концесионно плащане след спечелването на търга да е поне 550 млн. лв. без ДДС. Намеренията са, след разрешение на Европейската комисия, част от приходите от авансовото плащане да бъдат насочени към държавните железници.

Ще припомним, че за да бъдат удовлетворени исканията на чуждестранните кандидати, бяха направени някои промени в Закона за концесиите. Така той вече допуска големи по размер инвестиции в публична инфраструктура, а и по-сериозни плащания от концесионера към държавата. По този начин бе премахната пречката за голямата сума на концесията - 3.898 млрд. евро или 7.6 млрд. лева за срок от 35 години, с опция за удължаване с една трета. С други думи, победителят в наддаването ще дължи всяка година 15 млн. лв. без ДДС или 10% oт oбщия paзмep нa пpиxoдите oт вcичĸи дeйнocти.

Освен това всички участници в групата оператори, които спечелят конкурса, ще носят отговорност според дяловото си участие в проектното дружество или на поетия от тях ангажимент за предоставяне на ресурси.

Прецизиран е и начинът на разрешаване на споровете между страните, както и основанията за прекратяване на концесионното споразумение.

Колкото до претендентите, от тях се изискваше да управляват пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 млн. пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и oпит пpи финaнcиpaнe нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo.

В англо-китайския консорциум „Витоша" са Manchester Airports Group (MAG) - най-голямата британска летищна група и Beijing Construction Engineering Group (BCEG). MAG управлява три от основните летища във Великобритания - Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, и предоставя услуги на шест летища в САЩ. На Острова обслужва 60 милиона пътници на година до над 270 дестинации чрез 70 авиолинии. В момента MAG инвестира над 1.5 милиарда английски лири (3.2 милиарда лева) в летищата си във Великобритания, а BCEG строи най-големия авиационен проект в света - пекинското международно летище Daxing.

В консорциума „Соф Кънект" водещ член е инвестиционният фонда Meridiam, базиран в Париж. А в отговор на изискването за летищен оператор е посочено летището в Мюнхен Flughafen.

Водещата компания в "ССБ София Еърпорт ДжейВи" е Sauerwein & Schaefer Bau AG (SSB Group), а за изпълнение на изискването за летищен оператор е посочен операторът на летището в Копенхаген с мажоритарен собственик Copenhagen Airports Denmark ApS (CAD). През 2018-а през него са преминали 30.3 млн. пътници.

В „Еърпортс Де Пари" участва Aéroports de Paris Group, която управлява 26 летища в света. Тя, заедно с турската VAP беше оператор на летището „Ататюрк" в Истанбул до пускането в експлоатация на новото и най-голямото турско летище в Истанбул. Заедно с турския си партньор френската фирма управлява летищата в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия, Скопие и Охрид, а извън VAP летището в Загреб.

За изпълнение на изискването за технически способности и финансови възможности „Фрапорт България" ЕАД е посочило оператора на аеропорта Франкфурт Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide. В портфолиото на кандидата е записано, че освен летищата в Бургас и Варна, обхваща четири континента с дейности в 30 летища по целия свят. Компанията оперира 14 летища в Гърция, управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург, две летища в Бразилия, летищата в Лима и Хановер и едно летище в Китай.

Facebook logo
Бъдете с нас и във