Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И НАБУКО, И РУСКИЯТ ЮЖНО-ЕВРОПЕЙСКИ ГАЗОПРОВОД ПРЕСИЧАТ БЪЛГАРИЯ

Споразумение за ускорено изграждане на газопровода Набуко подписаха във Виена еврокомисарят по енергетика Андрис Пиебалгс и енергийните министри на Турция, България, Румъния, Унгария и Австрия съобщиха в началото на седмицата световните информационни агенции. Това на практика са страните, през чиито територии ще преминава иранското и каспийското синьо гориво, за да достигне до Централна и Западна Европа. Междуправителственият документ предвижда ускоряване на търговската и регулаторната дейност по проекта, както и решаването на всички юридически проблеми, свързани с националното законодателство на транзитните страни. Според подписания във Виена документ, Еврокомисията ще разреши синьото гориво, пренесено през бъдещия газопровод, да се продава по нерегулирани цени в продължение на десет или двайсет години, въпреки европейската директива, която забранява това. Участниците в срещата обясниха, че това е искане на националните газови компании, които ще участват в проекта. Те смятат чрез споразумението да постигнат по-добри условия за финансиране на начинанието.
Газопроводът Набуко ще е с максимален капацитет от 35 млрд. млрд. куб. м годишно. Проектът предвижда тръбата да започва от източната граница на Турция, да премине през България, Румъния и Унгария до Австрия. Дългият 3500 км газопровод ще струва около 5.8 млрд. евро, а голяма част от кредитите ще бъдат отпуснати от Европейската инвестиционна банка. Изграждането на съоръжението през българска територия ще струва около 400 млн. евро. Представител на страната ни в трансконтиненталния газов проект е държавната компания Булгаргаз. Очаква се окончателното решение за започване на строителството на тръбопровода да бъде взето през 2007-а, а първият етап от изграждането на трасето да бъде завършен през 2011 година. Планира се до 2015-а тръбопроводът да заработи на пълна мощност и да осигури доставката на поне 30 млрд. куб. м природен газ за Европа. След втория етап от разширяването му, който трябва да приключи до 2025-а, той ще задоволява от 10 до 15% от потребностите на ЕС от синьо гориво, които се изчисляват на около 250-300 млрд. куб. м газ годишно.
Според еврокомисаря Пиебалгс Европейската комисия активно ще съдейства за разрешаването на техническите и търговските въпроси по проекта, тъй като природният газ е от особена важност за европейската икономика. Министърът на енергетиката и природните ресурси на Турция Хилми Гюлер не пропусна да подчертае, че неговата страна се превръща в ключова за обезпечаването на енергийните потребности на Стария континент. Австрийският икономически министър Мартин Бартенщайн, цитиран от Франс прес, пък обяви, че Набуко не конкурира Южно-европейския газопровод, за който Газпром и унгарската национална компания MOL неотдавна подписаха споразумение за сътрудничество.
Впрочем точно в това споразумение е ключът, коментираха за в. БАНКЕРЪ газови експерти. Те обясниха, че през миналата седмица Газпром и унгарската нефтено-газова компания MOL са се договорили да проучат възможностите за увеличаване на доставките на руски природен газ в Европа чрез тръбопровода Син поток, свързващ азиатските части на Русия с Турция по дъното на Черно море. Общата стойност на проекта се оценява на около 5 млрд евро. Според руския финансов експерт Михаил Зак увеличаването на мощността на подводния газопровод към Южна Европа е много изгодно за Газпром, но трасето засега съществува само като идея. Разширението и удължаването на Син поток ще даде възможност на Газпром да доставя повече гориво в Европа, при това без да зависи от Украйна, коментира Зак и обясни, че другият бонус за руския газов гигант ще е осигуряването на достъп до крайни клиенти в страните, през които преминава трасето.
Както в. БАНКЕРЪ вече съобщи, при посещенията си в Унгария и Чехия в началото на март руският президент Владимир Путин обеща, че подводният газопровод Син поток за пренос на руски природен газ до турското черноморско пристанище Самсун ще бъде продължен до Централна Европа, а капацитетът му ще бъде увеличен до 24 млрд. куб. м годишно. Това потвърди и българският министър на икономиката и енергетиката Румен Овчаров, коментирайки възможностите за увеличаване на газовия транзит през България. Що се отнася до алтернативния проект Набуко за транзит на каспийски природен газ към Европа, според министър Овчаров, проблемите там били доста големи и той допуска, че може и да не дочакаме доставки на иранско и азербайджанско гориво по тази тръба.
Истината е, че и двете трасета - на Набуко и на руския Южно-европейски газопровод, със сигурност ще пресекат територията на нашата страна. Подсказват го не само географската и политическа карта на региона, но и елементарните икономически разчети. Другата възможност е и двете трасета от европейска Турция да пресекат Гърция, да минат през Македония, евентуално и през Албания, и през Сърбия да достигне до Унгария и Австрия. Този път е доста дълъг и изграждането на тръбопроводите по него би струвало доста по-скъпо. Отделен е въпросът за вътрешнополитическите проблеми в Албания и Сърбия, с които руската дипломация едва ли би се справила.
Това са и причините кабинетът в София (независимо от политическите си и лобистките пристрастия) да е спокоен, че и двете трансконтинентални трасета ще пресекат територията на България. Което със сигурност ще донесе не само нови десетки милиони в българската държавна хазна, но и по-ниски цени на синьото гориво.

Facebook logo
Бъдете с нас и във