Банкеръ Daily

Управление и бизнес

И милиардерите имат грижи

Внезапната смърт на Фердинанд Пиех - човекът, който превърна "Фолксваген" в световна суперсила, насочи вниманието към една от най-богатите европейски фамилии и към предизвикателството, което й предстои -  да преведе бизнеса си през тектоничните промени в автомобилния бранш. 

"Фолксваген" винаги е била  трудна  за управление структура. Местната власт на "родната" му провинция - Долна Саксония - притежава 20% дял от регистрирания във Волфсбург производител. А  представители на работниците могат да налагат вето върху решенията за закриване на заводи. Ситуацията се усложни още повече преди десетилетие когато себичният клан Порше-Пиех , включващ  потомците  на създателя на модела "Фолксваген Бийтъл" - Фердинанд Порше, извоюва контрола върху мажоритарния пакет от  фирмени акции с право на глас. Основната цел беше да се рационализира процеса за вземане на решения.

Новият момент в  отговорностите по  управлението на компанията , в която работят  над 600 хил. служители, от фамилия  с около 80 члена, задължена по документи да говори на един глас чрез холдинговата си структура "Порше аутомобил холдинг", бе че фирменото ръководство  трудно стигаше до решения и често зарязваше "Фолксваген" в критични моменти. Показателен в това отношение е скандалът, разлюлял автомобилния гигант през септември 2015-а . Поводът бяха  измамите за реалните количества вредни газове, изхвърляни в атмосферата, които регистрираха устройствата, монтирани в колите с дизелови двигатели, произведени след 2008-а. Тогава лидерът на клана - Волфганг Порше  постъпи така, както правеше всяка есен и отиде да ловува елени близо до австрийската си селска къща. И  месеци наред не направи почти никакъв публичен коментар за най-тежката криза в историята на фирмата.

Пиех  прекъсна връзките с роднините си след ожесточена битка за власт месеци преди да избухне дизеловия скандал. Той  бе доминиращата фигура и единственият член на семейството, посветил живота си на съхраняването на фамилното богатство. И смъртта му сега привлича вниманието към клана, оставен под ръководството на брат му Ханс Михел и на Волфганг Порше - и двамата наближаващи 80-е. Най-важните въпроси са как фамилията се справя с планирането на приемствеността в бизнеса и дали сегашната структура на управление е най-подходящата за най-голямата европейска компания.

 

Фердинанд Пиех (вляво) и Волфганг Порше (в дясно) в битка за властта

"Фолксваген" реши да преодолее дизеловата криза с най-агресивния за автомобилния бранш преход  - към производството на електрически превозни средства. За целта фирмата обеща да похарчи 30 млрд. евро, за да превърне колите от нишата в масов пазарен продукт. Успоредно с това фирменото ръководство се зае и с допълнителните дейности на империята на Пиех - включително с поделенията, произвеждащи двигатели за кораби и за електроцентрали, както и за разрастващия се корпоративен бизнес.

Първият истински опит за рационализирането на портфейла на "Фолксваген" (включващ широк кръг търговски марки - от екзотичните "Бугати" и "Ламборгини" през луксозните "Порше" и "Ауди" до масовите "Шкода" и "Сеат") беше юнската първоначална публична емисия на миноритарен дял (максимум 11.5%) от производителя на товарни камиони "Тратон". Настоящето и бъдещето на клана Порше-Пиех пък се намира в ръцете на двама от внуците на Фердинанд Порше, които не искат да прехвърлян отговорността върху все по-напористите и по-млади членове на фамилията.

Кои са основните играчи?

1. Волфганг Порше - 76-годишният бос е председател на холдинговата компания и член на надзорния съвет на "Фолксваген". Той беше организатора на  опита да се поеме контрола върху автомобилния гигант, преди Пиех да обърне нещата в своя полза и да съхрани властта си. Волфганг застана срещу братовчед си Фердинанд в битката за надмощие през април 2015-а, довела до оттеглянето на Пиех от председателския пост и продажбата на вложенията му в компанията.

2. Ханс Михел Пиех - 77-годишният "глава" на фамилния клон "Пиех" рядко има публични изяви. Опитен юрист, той поддържа сърдечни отношения с останалите членове на клана и е член на надзорните съвети на "Фолксваген" и на "Порше холдинг".

3. Фердинанд Оливър Порше - 58-годишният син на Фердинанд Александър създаде спортните коли "Порше 911" и основа "Порше дизайн". Той е завършил право и е най-дългогодишният член (от четвъртото поколение на династията)  на надзорния съвет на "Фолксваген" - от август 2009-а досега.

4. Четиридесет и петгодишният Петер Даниел Порше е най-големият  акционер от четвъртото поколение на фамилията с най-значимото  право на глас, но с доста ограничена подкрепа. Той е преподавател в мрежата от училища "Валдорф" и музикален терапевт, както и автор на няколко книги, включително на "Има по-важни неща в живота от производството на коли", предизвикала недоумение между членовете на в семейството. Петер Даниел също е член на надзорния съвет на "Порше холдинг"  и наследява тази позиция  от баща си Ханс-Петер.

5. Йозеф Ахорнер - 59-годишният син на сестрата на Фердинанд Пиех - Луизе, е член на надзорния съвет на "Порше холдинг". Той е завършил право и е участвал в основаването на компанията за електронна търговия Emarsys във Виена.

6. Щефан Пиех - 48-годишният син на Ханс Михел е член на надзорния съвет на "Порше холдинг". Обучавал се е в Шотландия и във Франция и е защитил докторат по медийни науки в Австрия. В момента ръководи медийна компания, лицензирала правата на комиксите Fix&Foxi и на други фамилни програми.

7. Луизе Кислинг - 62-годишната модна дизайнерка и сестра на Йозеф Ахорнер, получава място в борда на холдинга през април 2015-а след оттеглянето на Фердинанд Пиех и съпругата му Урсула.

Facebook logo
Бъдете с нас и във