Банкеръ Daily

Управление и бизнес

И крафт бирите търсят своето място в чашите на българите

В края на един много стресиран летен сезон биреният сектор няма как да се доволен. Освен променливите климатични условия, коронавирусът и наложената карантина, както и ограниченията за пътуване, свиха силно продажбите. Промененото поведение на клиентите оказа по-силно влияние на оборота на пивоварите от магазините, но все пак това не успя да покрие загубите на пивоварите от срива в ХоРеКа бизнеса.

Появиха се и нови тенденции. Например, заради ограниченията при пазаруване в магазините купувачите започнаха да вземат стекове с бира или големи бутилки, което по-рядко се случваше преди. Някои от производителите и търговците се обърнаха и към онлайн продажбите с различни промиции. 

А напоследък и крафт бирите търсят своето място в чашите на българите. Бавно и полека залива пазара, а и по-горчивият й си вкус трябва да преодолее нагласите у нас. Много е малък все още техния дял в продажбите у нас. Тази бира е с по-висока цена и затова младежите с по-добри доходи са по-активни на този нов нишов пазар. Те посещават по-често заведания, където консумират тази напитка. Производителите на крафт бира залагат на качеството, повечето суровини са внос, което и оскъпява напитката. Младежите обичат да опитват и търсят и нови вкусове. А това, което са пробвали в чужбина търсят и тук.  

Доброто качество на българската крафт бира пък й проправя път към външните пазари. Има вече износ към Франция, Германия, Обединеното кралство, Нидерландия...

Има раздвижване на този пазар в последните години. Няколко предприемачи превърнаха своето хоби и страст в бизнес. Някои от тях правят бирата си на ишлеме, други имат и собствена фабрика. Но изграждането на една такава мощност не е евтино - между 600 000 и 1 000 000 лева, например, може да глътне един такъв проект.

Но пък това е по-добрият вариант във всеки случай. Така производителят може да контролира качеството и да експериментира по-свободно с вкусове, които търсят клиентите или пък сам иска да налага. При ишлемето компанията трябва да се съобразява със свободния капацитет на фабриката производител, а и малките серии на крафт бирата дават по-малка свобода за честа смяна на асортимента. 

Освен в специализираните магазани и по рафтовете на големите търговски вериги вече могат да се намерят крафт бири. В ситуацията на коронавирус и карантина този канал бе основният за снабдяване с кехлибарената течност. 

Доброто качество на крафт бирата пък прави много ефективна рекламата от уста на уста при малките или никакви рекламни бюджети на тези компании. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във