Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И ДЪРЖАВАТА И ТУРИЗМА ГИ БИВА В СТРАТЕГИИТЕ

Държавно - обществената консултативна комисия по туризма проведе на 27 ноември първото си заседание. Тя беше създадена на 7 октомври по инициатива на вицепремиера Ивайло Калфин, който я оглави и стана неин председател. От страна на правителството в комисията влязоха министърът на регионалното развитие и благоустройството, на транспорта, на финансите, на околната среда и горите, на икономиката и енергетиката, и на вътрешните работи. Неправителственият сектор се представлява от Националната конфедерация на туристическата индустрия, Съюзът на българската туристическа индустрия, Съюза на инвеститорите в туризма и Националното сдружение на общините.
На сбирката бе обсъден проект за Национална стратегия за устойчиво развитие на туризма в Република България, 2008-2013 г.. А също и законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма. Калфин обяви, че има пълно съгласие между държавата и бизнеса по отношение на стратегията. Съгласие било постигнато и за по-голяма част от преложените промени в норматива. Няма разминаване и по въпроса за необходимостта от категоризация на заведенията за хранене в извънхотелските комплекси, за да бъдат запазени общите стандарти и качеството на предлаганите услуги. Вече ще се изисква категоризация и на жилища, които се отдават под наем за туризъм.
„Уточнихме се, че в закона ще се направи разлика между апартаментските комплекти в хотелите и в жилищните сгради. За първите има достатъчно добри критерии за категоризация, за вторите в наредбата за категоризация ще се предложат съответните промени, като евентуално тази дейност ще се прехвърли към общините, съобщи вицепремиерът.
Председателят на Държавната агенция по туризъм (ДАТ) Анелия Крушкова, на пресконференцията в Министерски съвет заяви доста категорично, че на световния туристически пазар няма паника. Според нея това, което се усеща в световен мащаб е, че по-скоро туризмът е в криза, но се обсъждат предимно въпросите за това как ще се действа след нея, обясни тя. Всяка една от страните според своите финансови възможности ще инвестира допълнително средства за реклама, което се смята, че е част от преодоляването на спада на броя на туристите заради финансовата криза. Държавите като цяло обаче са се насочили към определени пазари, които ще атакуват с реклами, допълни Крушкова. Над 90% от всички представители на туризма се обръщат към съседните или собствените си туристически пазари и към възможността страните да бъдат представени в по-къси дестинации и в по-кратки и евтини почивки, обобщи още световните тенденции председателят на ДАТ.
От агенцията отчитат, че ръстът на далечните дестинации ще е малък. Предимно ще се залага на ръст на супер луксозните пътувания и евтиния туризъм. „Не искаме България да бъде идентифицирана като евтина туристическа дестинация. Тя има своето място и начинът, по който ще представим нашия туристичекси продукт, до голяма степен ще предопредели и следващата туристическа година, посочи Крушкова.
Страната ни ще търси предимно туристически пазари в Русия и в бивши руски републики, тъй като там имаме потенциал за развитие. Такъв има и по отношение на пазарите в съседните страни, в централноевропейските и скандинавските страни, както и в Германия и Англия.
Според участниците в заседанието на комисията, в момента страната ни се свързва с море и ски. Затова е необходимо надграждане на съществуващия туристически продукт с балнео, СПА и уелнес туризма,защото това са продуктите, които се развиват в Европа възходящо.
Отново беше подчертано, че у нас има много минерални извори, сериозно културно-историческо наследство, етнография, вино, религия, популяризирането на които ще направи страната ни атрактивна туристическа дестинация. Амбицията на бранша е да изгради нова визия за националния ни туристически продукт и кризата е точното и подходящо време за излезем с ново послание към света - „България целогодишна дестинация. Целта е да бъдат обединени всички дадености на страната ни.
Крушкова, обаче не се нае да прави прогнози за близкото бъдеще в развитието на тази индустрия.„Няма възможност днес да кажем с колко процента би могъл да бъде ръстът на туризма догодина. България има туристически възможности и сега е моментът да бъдат представени адекватно, за да извлечем абсолютния ефект от нашите дадености, смята председателката на ДАТ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във