Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И АВТОМОБИЛНИТЕ ГИГАНТИ НА ОПАШКАТА ЗА ПОМОЩИ

Ако изборът на подходящия момент е ключът към добрия бизнес, то автомобилостроителните гиганти от Стария континент току-що изпуснаха ключа в канавката. През изминалата седмица компаниите от сектора изпълниха заканата си и официално поискаха от Европейската комисия да им отпусне 40 млрд. евро заем при изгодни условия, за да финансира разработването на екологично чисти технологии. Производителите на автомобили имат известни основания за това - американските им конкуренти вече си издействаха подобна подкрепа от Конгреса, което поставя Фолксваген, Фиат, Пежо-Ситроен и компания в явно неравностойно положение на глобалните пазари. Но, основателно или не, искането бе посрещнато с ледено мълчание от важните фактори в Брюксел. Пък и в седмица, в която еврокомисарите трескаво умуваха как да се противопоставят на изпреварвващата всичките им ходове финансова криза, подобна реакция е съвсем обяснима.
Искането, внесено формално от Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА) бе за заеми, които да финансират създаването на по-чисти от екологична гледна точка автомобили, както и обновяването на автопарка на континента и рециклирането на коли на възраст над осем години. Десетина дни по-рано щатският Конгрес гласува аналогичен заем за американските производители, в размер на 25 млрд. долара (18 млрд. евро). Една от спецификите на пакета обаче е, че от средствата могат да се ползват само фабрики, по-стари от 20 години. Това на практика елиминира от борбата онези европейски и азиатски производители, които разкриха свои фабрики в САЩ през 90-те (най-вече Фолксваген, Даймлер, Тойота и Хонда).
Нуждаем се от равни условия с американците - коментира в интервю за Файненшъл Таймс Серджо Маркионе, изпълнителен директор на Fiat и бивш президент на ACEA. - Затова искаме същото от Европейската комисия. Смятаме, че 40 млрд. евро е добра сума, при положение, че автомобилната индустрия в Европа е по-голяма по размер.
Членовете на АСЕА отново пропагандираха плана за рециклиране на старите коли, приет частично от държави като Испания и Италия. Освен че ще доведе до ръст в продажбите на нови автомобили (свили се значително покрай кредитната криза и рекордните цени на петрола), подобна мярка може да спести до 20 мегатона емисии на парникови газове годишно, или почти 5 на сто от цялото количество, изпускано от автомобилната индустрия. Дори и в Западна Европа обаче, където автопаркът не е на преклонна възраст като у нас, такъв ход ще предизвика силно обществено недоволство. Затова идеята на производителите е за собствениците на стари коли да има сериозни финансови компенсации от бюджета на общността.
Идеята обаче никак не се понрави на Европейската комисия. Засега няма официална позиция, но висопоставен служител в нея коментира пред британския печат, че Европейският съюз не е банка.
Автомобилните производители имат подчертани основания за тревога. Европарламентът категорично отказа да удължи сроковете за въвеждане на новите, по-строги ограничения върху парниковите емисии, така че индустрията ще трябва да преобрази коренно продукцията си най-късно до 2012 година. В същото време кредитната и петролната криза свиват значително продажбите им. По данни на Джей Ди Пауър през септември сделките с нови автомобили в ЕС са намалели с 9.2% спрямо същия месец на миналата година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във