Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Хранениците в полога на Сокола продължават да оредяват

„Жертвите“ на хората от държавната администрация, обслужвали интересите на почетния председател на Движението за права и свободи Ахмед Доган, се увеличават. Тази седмица падна главата на шефа на държавната фирма "Транспортно строителство и възстановяване", която задоволи мерака на Сокола да развива пристанището на собствената му ТЕЦ „Варна“ като голям терминал. Отново за сметка на държавата, разбира се.

Очевидно нервите на транспортния министър Николай Събев не са издържали след всички скандали около употребата на държавата за удълбаването на каналите на пристанище "Варна", водещи към порта на Доган. Тази седмица той е издал заповед за смяна на изпълнителния директор на "Транспортно строителство и възстановяване" Божидар Джелебов. На неговото място "сяда" Иво Янакиев, който ще остане на поста до провеждането на конкурсна процедура. Промяната все още не е вписана в Търговския регистър, тъй като се изчаква срокът за обжалване на заповедта.

Проектът, който трябваше да превърне варненското пристанище в реален конкурент на пристанището в румънския град Костанца, е учебникарски пример за корупция, конфликт на интереси и... каквото се сети още човек в тази посока на Наказателния кодекс:

- процедурата е задействана (т.е. уредена) през 2013 г., когато транспортен министър в правителството на Пламен Орешарски е бившият дългогодишен шеф на Пристанище "Варна" - Данаил Папазов;

- в края на 2017 г. чешката компания ЧЕЗ продава ТЕЦ "Варна" на „Сигда ООД“, чиито собственици по това време са синът и дъщерята на Данаил Папазов - Станислав и Ивелина. Цената на сделката е близо 50 млн. лв., като срещу тези пари децата на бившия министър получават не само централата, но и пристанището;

- на 7 август 2018 г. Ахмед Доган придобива 70% от капитала на „Сигда“ ООД, т.е. става мажоритарен собственик на ТЕЦ "Варна" и пристанището, срещу смехотворната сума от 3500 лв.;

- първият търг за студен резерв от 166 мегавата за времето от 1 май до 31 юли 2018 г. е спечелен с цена от 9.20 лв. за мегаватчас, количеството е 631 774 мегаватчаса, а простата сметка показва, че става дума за над 5.8 млн. лева. За периода централата доставя 336 528 мегаватчаса на цена от 7.28 лв., което прави "само" 2.45 млн. лв.;

- вторият търг е за студен резерв от от 1 ноември 2018 г. до 28 февруари 2019 г. - 1.094 млн. мегаватчаса общо за 11.92 млн. лв.;

- последният търг е студен резерв от 1 май до 31 юли 2019 година. Количествата са 1.05 млн. мегаватчаса за 9.65 млн. лева. Или общо -

28.8 млн. лв. за нищо и никакви си... 12 календарни месеца! 

Година по-късно, Доган регистрира дърщерното дружество "Пристанище ТЕЦ Езерово", което е призвано да управлява бъдещото модерно търговско пристанище, в което трябва да се превърне допотопният въглищен  въглищния терминал на ТЕЦ-а.

За да бъде завъртяна далаверата докрай, Росен Желязков - транспортен министър в третото правителство на Бойко Борисов - подписва удостоверение за експлоатационна годност на пристанище "ТЕЦ Езерово" със срок на валидност... 35 години.

Според този документ, върху който

всяка прокуратура с удоволствие би "поработила",

разпределението на ролите в далаверата е следното:

- като собственици на бъдещото пристанище са посочени Република България и "Пристанище ТЕЦ Езерово" ЕАД;

- като единствен пристанищен оператор е записана фирмата на Доган;

- въпреки законовите ограничения, държавата - в лицето на компанията "Пристанищна инфраструктура" - е задължена да снабдява корабите в пристанището на Доган с вода и ток, както и да им осигурява всички видове комуникации.

На всичкото отгоре, "ТЕЦ Езерово" получава и правото безвъзмездно да експлоатира кея и съоръженията на пристанището в ТЕЦ "Варна", които са безспорна публична държавна собственост, чак до... 2054 година.

Експлоатацията на държавата обаче не спира дотук.

Третият кабинет на Бойко Борисов осигурява на държавните фирми в системата на транспортното министерство

общо 435 млн. за удълбаване на каналите,

водещи от пристанище "Варна" до порта на Доган.

Работата, естествено, започва на секундата! Без провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка, а чрез схемата "Ин хаус", позната като "Те на мене, аз на тебе..." За боксови круши са определени две държавни компании - "Пристанищна инфраструктура" и "Транспортно строителство и възстановяване".

Именно в този сделка се прицелиха експертите на Антикорупционният фонд, които откриха груби законови нарушения. И по-конкретно - "Пристанищна инфраструктура“ ЕАД е нарушило Закона за публичните поръчки, защото е възложило „Ин хаус“ процедурата на „Транспортно строителство и възстановяване“ ЕАД, въпреки че то няма потенциал за подобен тип услуги, а и предметът му на дейност е напълно различен.

В още по-голямо нарушение на Закона за обществените поръчки, държавната фирма е "разхвърляла" изпълнението на проекта между частни компании. Най-дебело е намазана филията (образно казано) на консорциум „ЕС Билд“, който е получил поръчка за 393 млн. лв., от които вече са му платени... 370 млн.  лв., твърдят от Антикорупционния фонд.

В крайна сметка обаче строителните действия са осъществявани от профилирани съветски кораби дълбачки, собственост на регистрираната в Калининград компания " Гидрострой ".

Проектът вече е изпълнен на 80% до порт "Езерово", докато до останалите 15 оператора, докъдето трябва да стигат удълбочените канали, все още работата не е започнала. Първоначално транспортният министър Николай Събев обяви, че ще спре реализацията му, но след това размисли и обеща проектът да бъде завършен.

Само преди седмица обаче проверката на МВР, извършена по сигнала на Антикорупционния фонд, също откри куп нарушения и сезира прокуратурата. Надяваме се този път да е за добро...

Facebook logo
Бъдете с нас и във