Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Хералд Трибюн: БЪЛГАРИЯ - МИТНИЧЕСКАТА ПРОБОЙНА НА ЕС?

Българо-турската граница, която в близко бъдеще ще се превърне и във външна граница на Европейския съюз, може да се окаже голямата митническа пробойна на общността, пише Матю Брънсуосър в обширен репортаж от Капитан Андреево, публикуван от Интернешънъл Хералд Трибюн на 12 май. Тази близо 300-километрова гранична ивица скоро ще стане една от най-натоварените външни граници на Европа. Проблемът е, както предупреждават експерти от Брюксел, че през българо-турската граница минават и главните канали за трафик на наркотици, контрабанда и нелегални имигранти към Европа от Близкия изток, пише авторът. Според него на Капитан Андреево са подготвени за засиления трафик, защото и през 2005-а пунктът е бил доста натоварен - през него са минали 1.4 млн. автомобила, 5 млн. души и 7 млн. т товари (средно по 3836 коли и 13 699 души на ден). Основният риск идва от предстоящото изчезване на вътрешния граничен контрол в разширения Евросъюз, съчетано с корумпираната и слаба държавна администрация на България. А слабостта дори само на една външна граница ще направи уязвима цялата система, отбелязва Брънсуосър. Журналистът цитира шефа на граничния пункт Капитан Андреево Костадин Кадев, според когото там щяло да има такъв контрол, че няма да се налага на никоя друга страна в Евросъюза да контролира своите граници. Но и българското общество, и бъдещите му партньори в общността имат нужда от допълнителни аргументи, за да повярват на тези думи, коментира авторът. Той припомня, че митничарите си остават обект на всеобща завист в България заради властта и привилегиите, на които се наслаждават: Българските митнически и гранични служители бяха изложени на повече корупционни влияния от всичките си колеги на континента - от една страна, заради рязкото икономическо отваряне на страната след падането на комунизма, а от друга - от гигантските възможности за контрабанда, създадени от ембаргото върху Югославия в ерата на Милошевич. Според Брънсуосър подкупите се предлагат навсякъде в системата и варирали от традиционния сандвич (бутилка уиски между два кашона цигари), даван за дребни услуги, до фиксирана тарифа от 10 000 евро за контейнер със скъп товар.

Facebook logo
Бъдете с нас и във