Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Хаотичните ходове с БДЖ

Втора приватизационна процедура приканва желаещите да притежават и управляват БДЖ - Товарни превози ЕООД да се явят. Агенцията за приватизация отново обяви продажбата на 2 325 087 дяла, представляващи 100% от капитала на компанията с надеждата, че може да има повече кандидати. От една страна, защото цената, която държавата иска, е значително намалена. И второ - изискванията към потенциалните инвеститори са значително по-леки.


След провала на първия конкурс беше изготвена актуализирана приватизационна оценка на жп компанията. Според неофициални източници, след като са извадени някои активи от капитала на БДЖ - Товарни превози, стойността на фирмата е около 100 млн. лева. Държавата обаче не може да си позволи голяма редукция на продажната цена. Парите са й жизнено необходими, тъй като с тези пари ще се погасява след това заемът към германската банка KfW, послужил за покупка на пътническите мотриси Siemens. БДЖ й дължи над 40 млн. евро за тези возила. В KfW били готови да изчакат приключването на приватизацията на БДЖ - Товарни превози, но след това преговорите за разсрочване на дълга ще продължат, поясни министърът на транспорта Ивайло Московски.


В новия конкурс стратегическите инвеститори трябва да докажат, че през последните пет години са извършвали железопътни превози на товари и имат необходимите лицензи и сертификати за безопасност. Приходите от 400 млн. евро за всяка от последните три години вече са свити до 100 млн. евро. Кандидатът обаче не може да се позове на данни за групата, към която принадлежи.


От финансовите инвеститори пък се очаква да управляват активи за минимум 400 млн. евро както за всяка от последните три финансови години, така и към датата на подаване на конкурсните документи.


Извън конкурса остават консорциуми, специално създадени за целта, и офшорни дружества. Не се допускат до участие и онези, които имат непогасени публични задължения към българската държава. Няма да се приемат оферти и от компании, които са в ликвидация, обявени са в несъстоятелност или са в производство за обявяване в несъстоятелност, както и осъдените за банкрут.


Кандидатите ще могат да закупуват документация в рамките на един месец след оповестяването на търга в Държавен вестник, съобщи приватизационната агенция. Сертификат за регистрация ще получат само тези от тях, които са покрили предварителните квалификационни изисквания. А след това ще си купят и информационния меморандум. Оферти ще се подават в агенцията до 82-рия ден. Заедно с тези документи трябва да се внесат и 20 млн. евро депозит за участие.


От Агенцията за приватизация уточняват, че няма да се допуска участникът, спечелил конкурса, да учреди специално дъщерно дружество, което да сключи договора за приватизация.


Още е рано да се каже, но е възможно в конкурса отново да се явят стратегически инвеститори, участвали в първата процедура. Това ще е знак и дали при първото си участие са били наистина сериозни претенденти за активите на БДЖ - Товарни превози. Ако се пробват отново, това ще означава също, че жп превозвачът ни струва нещо. Документи в първата процедура купи румънската частна жп компания Груп Феровиар Ромън (Grup Feroviar Roman), която е мажоритарен собственик в българското дружество Българска железопътна компания. Сред кандидатите бе чешката транспортна компания Адвансд уърлд транспорт (Advanced World Transport), която развива железопътна транспортна дейност.


nbsp;


Първият конкурс беше прекратен през юли. Тогава жп превозвачът беше оценен на 200 млн. лв., но заради твърде строгите условия се яви само един кандидат и Агенцията за приватизация бе принудена да прекрати процедурата. Фирмата Дует реълуей България беше регистрирана дни преди търга. Тя е с кипърски собственик, който пък е част от британския инвестиционен фонд Duet Group. Фондът няма дейност на българския пазар, като няма никакъв опит и в сферата на жп транспорта. Сега не е ясно дали ще яви отново в конкурса.



Първата процедура беше съпътствана и със съмнения относно прозрачността на конкурса и множество коментари, че е нагласена за определен кандидат.


Facebook logo
Бъдете с нас и във