Банкеръ Weekly

немощ

Гърците се "удавиха" в "Струма"

Предупрежденията на Екатерина Захариева не свършиха работа и сега ще се търси нов изпълнител за лот 4 на "Струма".

Гръцката строителна компания "Актор", която остави много добри впечатления с работата си при изграждането на лот 3 от "Тракия" (от Нова Загора до Ямбол), тотално се "оцапа" на "Струма". И то до такава степен, че през седмицата от  Агенция "Пътна инфраструктура" съобщиха, че са предприели необходимите действия за прекратяването на договора за строителството на отсечката от този аутобан от Сандански до граничния пункт Кулата. 

"Към настоящия момент обектът е изпълнен на около 50 процента. Комисия, в която участват представители на възложителя, на строителния надзор, на проектанта и на изпълнителя, ще опише извършените досега строителни дейности на обекта. Ще бъде извършена цялостна проверка на качеството на изпълнените строително-монтажни работи", заявиха от ведомството на Лазар Лазаров. Очаква се съвсем скоро агенцията да обяви нова обществена поръчка за довършване на участъка. Срокът за изпълнението й ще е до 150 дни от подписването на Протокол 2А (разрешението за строеж). От бъдещия изпълнител ще се изиска и възстановяване на пътната настилка на обходните маршрути. 

На практика обаче времето е изключително кратко и проектът вече е в графата "рискови". Ако новият строител не се справи с работата до края на 2015-а, ще се наложи държавата да върне европейското финансиране за трасето. 

За провала, разбира се, ще са виновни най-вече гърците, които се опитаха да налапат по-голяма хапка, отколкото могат. През 2011-а "Актор" даде най-ниска цена в търга за допълнително проектиране и строителство на лот 4 на "Струма" -  55 980 000 лв. без ДДС, или почти двойно под заложената индикативна цена от около 53 млн. евро. Участъкът бе смятан за един от най-леките - едва 15 км, като усложнения се очакваха единствено около преместването на 3.3 км от железопътната линия София-Кулата. За да се запази биоразнообразието в региона, пък се предвиждаше изграждането на специални бетонови стени и тунели, през които да преминават защитени видове като костенурки, жаби, гущери и други. Изненадващо обаче през август, заради проблеми с инертните материали и отчуждителни процедури на терените, "Актор" поиска допълнително 39 млн. лева.

"Държавата не е длъжна да осигурява инертни или каквито и да било други материали, а при осигуряването на необходимите парцели наистина имаше обжалвания, но те са приключили и са свързани с изместващи съоръжения, а не с основното трасе. Тези рискове по договор се носят от строителя", коментира случая служебният строителен министър Екатерина Захариева. В края на септември тя предупреди, че ако гърците не се стегнат и не представят нов график за работа, контрактът им ще бъде прекратен. Изглежда, подканването не е дало необходимия резултат. 

Ще е интересно също така да видим какви неустойки ще поискат пътната агенция и строителното министерство от изпълнителя. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във