Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Грузия ни конкурира при морските имоти

Теофил Петров и Екатерина Желяпова от Green Life Development & Resorts представят пазара на ваканционни имоти.

Българите все по-уверено утвърждават позициите си на пазара на ваканционни имоти. В Созопол те представляват 34% от всички купувачи, руснаците са 30%, а сделките с граждани от Украйна са 17 на сто. Това показва анализът на Green Life Development & Resorts за изминалите месеци на тази година.

Новият конкурент на България на международния пазар за ваканционни имоти през тази година е Грузия. Страната става все по-популярна дестинация сред руските граждани заради природните си дадености, а също за доброто съотношение цена - качество и близкото си местоположение. Средните цени са сходни с тези у нас, което я позиционира сред същите клиенти, таргетирани и в България - около 50 000 щ. долара за апартамент с една спалня.

Ако през миналата година българските клиенти разчитаха предимно на собствени средства при покупката на ваканционни имоти, то през настоящата година се отчита засилен интерес към сделките с кредит. Това са предимно хора, които не разполагат със спестявания, но имат високи и стабилни доходи, което им дава увереност за покупката, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development & Resorts. Голяма част от тях вече притежават собствено градско жилище и търсят да закупят ваканционен имот в отговор на стабилния си социален статус и желание за повишаване качеството на живот.

Българите могат да се разделят на две основни групи инвеститори. В първата са хора от средния и висшия мениджмънт, обикновено семейства с деца. И които вече разполагат с едно или повече собствени градски жилища и търсят класически ваканционни имоти. От съществено значение са качествата на жилището - хубава гледка, добро разположение и локация. Другият тип клиенти са по-възрастни и избират Поморие заради възможността за целогодишен престой и балнеологичните центрове. Причините за покупка са свързани с желание за трайно установяване и добро вложение на спестените средства. Повечето планират да се нанесат до две-три години след покупката.

Кои са чуждестранните купувачи? Интересът на гражданите от Русия и Украйна продължава да бъде стабилен, макар те вече да не са основните "играчи" на ваканционния пазар. Рускоговорящите клиенти са концентрирани върху имоти за собствено ползване. Поетапно купуват дори втори и трети дом за семействата си. Зачестяват обаче случаите на инвестиционни сделки с украинци, и то на няколко жилища наведнъж. Според експертите диверсификацията на клиентите по държави се засилва. Редом с основните типове купувачи на пазара присъстват също граждани от Израел, Германия, Великобритания, Белгия, Унгария, Латвия, Полша. Покупки има и от САЩ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във