Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Груповият шопинг - нов хит в електронното пазаруване

Само за първите шест месеца на годината броят на интернет потребителите, които пазаруват онлайн , се е увеличил близо два пъти. Това показват данните от проучване на E-Consumers Report Update. Според специалистите този съществен ръст за сравнително кратък период може да бъде обяснен най-вече с бързото навлизане и разпространение на сайтовете за групово пазаруване. Все още обаче хората предпочитат да купуват онлайн от български сайтове и имат известно недоверие към чуждестранните.


Близо една трета от потребителите са използвали интернет за пазаруване през мобилния си телефон. Повечето обаче предпочитат да се свързват чрез безплатен WiFi достъп, а не да прибягват до услугите на мобилните оператори.


Българската асоциация за електронна търговия очаква скок на обема на продажбите през тази година с поне 50 на сто. По неофициални данни интернет бизнесът през 2010-а е бил в размер на 95 млн. лв, като сред най-търсените стоки са дрехите, обувките и аксесоарите, които генерират 49% от пазара. След тях се нареждат парфюмерията и козметиката.


nbsp;


nbsp;


В истинска мания се превръща напоследък груповото пазаруване в интернет. Само за година, година и половина броят на сайтовете, предлагащи такива услуги у нас, се е удвоил и вече гони 50, а българите, които са пробвали колективния шопинг , надхвърлят 300 хиляди. Същевременно хората от бранша твърдят, че това е само началото и очакват истинският бум тепърва да настъпи. По думите им едва сега търговците са осъзнали потенциала на този начин за онлайн търговия и масово се ориентират към него. Интересното е, че поне на този етап чуждестранните сайтове практически не представляват интерес, защото почти всички оферти са насочени към съответната локална общност.


Какво обаче е привлекателното в една такава схема, която неминуемо повдига куп съмнения и въпроси у мнителния българин? На първо място, разбира се, са огромните отстъпки, които може да се получат от цените на различни услуги или стоки. В някои случаи намалението достига до 90%, но за целта е необходимо да се съберат определен брой купувачи. Засега в сайтовете за колективно пазаруване в България най-често се предлагат козметични процедури, почивки и екскурзии, както и храна. Така например за лазерно подмладяване на лице може да се плати 14.90 лв. вместо 100 лева. Масаж на цялото тяло с топли етерични масла пък пада от 55 лв. на 15.50 лева. С 50% отстъпка се предлага и пакет от три нощувки със закуска, вечеря и водни СПА процедури в 5-звездния хотел Свети Спас във Велинград. А сред най-актуалните напоследък оферти е смяна на автомобилни гуми на половин цена.


С модела за групови отстъпки се експериментира отдавна, но всъщност явлението набира популярност в края на 2008-а в Чикаго след стартирането на сайта Groupon . com . Само за няколко години фирмата отне короната от Facebook за най-бързо развиващ се онлайн бизнес, като дори отказа оферта за 6 млрд. долара от Google. Иначе в самия модел няма нищо кой знае колко революционно. Във време на икономическа криза и бум на социалните мрежи малкият и средният бизнес изостана сериозно от възможностите за маркетинг и продажби, които интернет предоставя. А Groupon намериха най-удачния начин, с който да го вкарат там.


Истината е, че сега сайтовете за групово пазаруване са мощен рекламен инструмент, който може да увеличи клиентите на компании от редица браншове. Схемата е следната - собствениците на тези електронни страници инвестират значителни средства, за да ги популяризират и по този начин да привлекат потенциални купувачи. След това всеки потребител получава редовно чрез имейл всички нови промоции, които се публикуват. Така всяко ново предложение на търговците бързо достига до стотици хиляди заинтересовани интернет потребители. За по-голямата част от фирмите създаването на подобна аудитория за техните услуги е непосилна или изключително скъпа задача. А в случая те не плащат нищо. Публикуването на обявата е безплатно, за разлика от стандартната реклама във всичките й форми и разновидности. Заплаща се единствено за доведен клиент. Казано с други думи, собствениците на сайтовете ще получат комисиона , само ако направят продажба. Друго преимущество е, че търговецът получава в аванс цялата сума за стоката или услугата, която предлага.


Не всичко обаче е толкова розово, колкото изглежда. Първо, за да бъде включен в сайтовете за групово пазаруване даден търговец, той трябва да направи поне 50% отстъпка от цената. Това автоматично оставя извън играта една голяма част от компаниите, които просто няма как да постигнат такова намаление, а други пък се лишават от цялата си печалба. На всичко отгоре по никакъв начин не бива да се понижава качеството заради ниската цена. Иначе ефектът от подобна реклама може да е пагубен. Не е за пренебрегване и комисионата , която прибират сайтовете при реализирана продажба. Обикновено става дума за между 20 и 50 процента. Разбира се, срещу това те администрират плащанията, издават ваучерите и правят реклами, но при всички случаи тарифата не е никак малка.


Каквито и възможности за бизнес или реклама да предлага груповото пазаруване, на-големият печеливш несъмнено са клиентите. Нормално е всеки потребител да търси най-добрите оферти на най-ниските възможни цени, а точно това им предлагат въпросните сайтове , и то без да ги ангажират с договори или други условия. Директно се представят атрактивни неща, които веднага могат да се закупят. Дори не е необходимо хората да следят няколко електронни магазина едновременно, тъй като вече има и сайтове, които събират на едно място всички оферти и информират абонатите си за най-новите предложения.


Все пак при всички положения е необходимо да се внимава, след като невинаги може да се види или пробва това, което се купува, преди да е платено. Също така понякога няма достатъчно информация за фирмата, която е публикувала офертата, и е повече от задължително да се провери дали наистина такава съществува и има ли отзиви за нея. Желателно е да се провери и каква е реалната цена на стоката или услугата, която се купува, тъй като у нас е традиция да се обявяват големи намаления, но от изкуствено завишени цени. Възможно е да има и различни клаузи с малък шрифт, които задължават да се поемат неизгодни ангажименти.


Каквито и кусури обаче да имат, сайтовете за колективен шопинг вече са доказали успешния си модел и със сигурност ще заема все по централно място в търговията на дребно. Ползите от тях са огромни както за бизнеса, така и за потребителите, което предполага, че в бъдеще верятно ще станем свидетели на много иновации в груповото пазаруване.


nbsp;


nbsp;


Над три четвърти от търговците, публикували оферта в сайт за групово пазаруване, биха направили това отново. Две трети пък са категорични, че стъпката е била печеливша за техния бизнес, показва проучване на cutplanet.bg сред 100 различни фирми, изпробвали този модел за привличане на клиенти. Според изследването секторите, които са получили най-високи печалби от промоционалните кампании, са здраве и красота, обучение, хотелиерство, спорт и ресторантьорство.



Ключово за успеха на упражнението е спечелването на доверието на клиента още при първото му посещение в сайта. По този повод 76% от анкетираните твърдят, че успяват да направят част от интернет потребителите свои постоянни клиенти. Една трета обаче признават, че нямат установени методи, с които да измерят лоялността на клиентите.


Изследването разкрива и една доста любопитна подробност - само 12% от търговците заявяват, че всички закупени ваучери се използват. Или казано с други думи, не всеки клиент, който е платил за дадена стока или услуга, е отишъл да я получи.


nbsp;


Българските сайтове работят само за страната

Единици са българските онлайн търговци, които предлагат продажба и доставка на стоки в чужбина. Нашите интернет магазини рядко имат версии на други езици и в повечето случаи не приемат плащане с кредитни карти. Това са изводите от доклада Електронно пазаруване зад граница Таен клиент - състояние на европейския пазар на мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net).


Липсата на търговци, които искат да продават и в други държави, е една от основните пречки пред развитието на онлайн търговията в Европейския съюз като цяло. Независимо от трудностите докладът показва, че условията за онлайн пазаруване зад граница през тази година са се подобрили драстично в сравнение с 2003-а. В 94% от случаите поръчаните продукти от чужбина са доставени, което е забележително подобрение спрямо 66% седем години по-рано. При 86 на сто от сделките покупките са доставени в рамките на 14 дни.


Независимо обаче от ясните европейски директиви каква информация търговецът е длъжен да предоставя на потребителите това изискване не се изпълнява от всички сайтове. При всяка пета покупка например клиентът не е бил информиран за законното си право да се откаже от договора. В 63% от случаите пък на сайтовете е липсвала информация за гаранцията на продуктите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във