Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Готови за излитане в постпандемично небе

S 250 5205562c b9a0 4dde 84d0 670c6e036e82

Правителствата по целия свят се опитват постепенно да върнат хората към  нормалния им начин на живот. Както и да вдигнат на крака икономиките си, които очаквано влязоха в цикъла на рецесията.

Сезонът на почивките  пък чука на вратата и се очаква въздушният транспорт да вдигне криле, след като месеци наред самолетите останаха на земята, а авиокомпаниите бяха изправени до стената и се"нагълтаха" с колосални загуби. 

 

Рестартът на полетите

Картинката у нас е следната. Редовни полети на летище София имат "България Ер", Wizzair, Ryanair, докато останалите авиокомпании са в готовност за подновяването им. Летище "София" също увеличи броя на дневните полети, като в седмицата до 19 май те достигнаха 51, отбелязвайки ръст от 1% спрямо предишната. Такава е и тенденцията в цяла Европа.

За да започне туристическият сезон от 15 юни, България преговаря с държави със сходна епидемична обстановка, така че да възобнови и чартърните полети. Властите оповестиха, че водят разговори с Австрия, Германия, скандинавските страни, Полша, Чехия, Франция. Според министъра на туризма Николина Ангелкова обаче датата може да бъде променена, ако броят на заразените с коронавирус се увеличи. Нищо, че на 25 май съседна Гърция вече отвори въздушната си граница с България.

Предизвикателството към авиопревозвачите сега е да се приспособят към новата противоепидемична обстановка. Летище "София" обяви, че работи при строго спазване на мерките за предотвратяване разпространението на заразата с коронавирус. На терминалите се допускат само пътници с маски и с измерена температура. Със стикери на пода се контролира отстоянието на метър и половина между хората. За това напомнят и редовните съобщения от уредбата.

Освен това, според официалната информация "автобусите превозват по-малък брой пътници, а гишетата са снабдени с предпазни екрани. Със санитарните изисквания се съобразяват и търговските обекти на територията аерогарата. Терминалите, шатъла и перонните автобуси се чистят и дезинфектират по четири пъти на ден. На всеки час се почистват и дезинфекцират санитарно-хигиенните помещения, климатичните и вентилационните системи. Пристигащите пътници се обработват индивидуално - в специално обособени зони за всеки полет, които след опразване също подлагат на дезинфекция" и т.н.

Всъщност, в разказите си в социалните мрежи, пристигащите пътници описват съвсем друга обстановка: пасажерите са принудени да пътуват до София в почти пълни самолети; превозвани са от самолетите до гишетата за граничен контрол в претъпкани автобуси, докато "ръкавите" си остават празни; медицинските екипи не инструктират пътниците какви правила трябва да спазват през следващите дни, а само събират подписаните от тях декларации...

Съмненията за ефективността на контрола, извършван на летище "София", се потвърждават и от официалните данни. От въвеждането на извънредните мерки до края на първата седмица на май здравните инспектори на летището са установили 18 пътници със съмнения за коронавирусна инфекция.

Разминаването е очевидно и възмущението на препатилите звучи по-достоверно от декларативните изявления на летищната администрация. Което, откъдето и да го погледнем, си е сигнал за повишено внимание. Защото след падането на ограниченията пътникопотокът ще се умножи, а мерките - дори на теория - ще бъдат съвсем разхлабени. Така че е важно отсега да знаем 

кой и как ще контролира случващото се по нашите летища

след облекчаване на мерките. Както и кой ще носи отговорността в случай на по-късно установен корона "пробив"?

От националният превозвач "България Еър" ни уверяват, че от средата на март работят съобразно всички препоръки на здравните власти, като е установена необходимата организация за осигуряване на дистанция от 1.5 метра между пътниците.

Същата организация за спазване на безопасна дистанция е осигурена и от летищните оператори, като термокамерите, дистанцията и дезинфекцията са само част от мерките.

За да се ограничат максимално социалните контакти, от авиокомпанията препоръчват на пасажерите си да ползват безплатната услуга онлайн "чек ин" 24 часа преди полета, както и да избягват плащанията в брой.

Носенето на маски по време на полети с "България Еър" е задължително за пътниците и екипажите, като стюардите обслужват пасажерите със санитарни ръкавици. Подобни мерки са въведени и от другите авиопревозвачи. Факт е обаче, че мерките не винаги се спазват, а последиците са за всички пътници, но не за нарушителите.

Последиците от отменените полети

В последно време се оформи казус около компенсациите при отменен полет. От началото на пандемията европейските потребителски центрове бяха засипани от жалби на клиенти, недоволни както от авиокомпаниите, така и от стотици и хиляди други доставчици на стоки и услуги, както е модерно да се казва на брюкселски жаргон. Ситуацията до такава степен се нажежи, че се наложи Европейската комисия "лично" да разяснява правата на пътниците и задълженията на авиокомпаниите.

Според действащото законодателство в ЕС, авиокомпаниите трябва да предложат на пътниците възможност да изберат дали парите да им бъдат върнати, или да използват купените вече билети в близко или по-далечно бъдеще. Кашата обаче продължава да се сгъстява:

- преди месец и половина-два единствената опция за принудително "заземените" пътници бе ваучери за бъдещо пътуване;

- неотдавна стана ясно, че връщане на парите е възможно, но най-рано през есента;

- днес все повече държави членки на ЕС, сред които и България, настояват Европейската комисия да отмени правилата, принуждаващи авиокомпаниите да възстановяват пълните суми за отменените полети. Уж временно, но... казва ли ти някой?

Идеята е авиокомпаниите да издават само ваучери, които да важат за определено време. А право на парично обезщетение да имат само онези потребители, които не са се възползвали от "екстрата" в указания им срок.

Аргументът е, че по тази схема авиокомпаниите щели имат по-голяма ликвидност, тъй като сега някои превозвачи имали затруднения с наличността на пари в брой. Като се има предвид с какви лобистки армии - и на национално, и на европейско ниво - разполагат превозвачите, летищата и туроператорите, за никого не е тайна кой накрая отново ще влезе в ролята на "бездънния" брашнен чувал. Без изобщо някой да се съобразява с простичкия факт, че когато потенциалните пасажери са купували билетите и ваканционните си пакети, те са били на работа и са получавали заплати в пълен размер. Че с тези плащания те са наливали ликвидност на туроператори и авиокомпании, ползвайки бонусната им политика за "ранни записвания". Сега тези екстри се превръщат в наказателна акция към клиентите. В този смисъл - направо не е за вярване, че законодателни промени на общностно ниво в тази посока все още няма.

 


Застраховай страха

Наскоро от Асоциацията на българските туроператори съобщиха, че застраховки срещу коронавирус ще се предлагат на туристите при пътуване през лятото. Но не като отделен застрахователен продукт, а като допълнителна опция към стандартната медицинска застраховка при пътуване, т.е. в стандартната полица ще има клауза за покриване на разходи за лечение на коронавирус в чужбина. И ще е предназначена за българи, които искат да почиват в съседни на страната ни държави. 

Докато идеята не се реализира обаче застраховките за пътуване си остават  незавидни и най-често покриват само два-три дни престой в медицинска заведение в чужбина. Затова може би е добре българите да се снабдят преди пътуване с Европейска здравна карта, особено ако имат опасения за здравето си. 

Трябва да се има предвид също, че медицински застраховки и здравната карта не покриват престоя под картина в чужбина, както и за извънболнична и амбулаторна помощ.


Facebook logo
Бъдете с нас и във