Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Горивото на летище София свършва

През последните дни на летище София се чувства остър недостиг на авиационно гориво. За това алармираха загрижени служители на аеропорта. Причината е, че от десетина дни рязко са се увеличили полетите най-вече на американски военни самолети, които прелитат между Афганистан и САЩ и кацат за дозареждане с керосин на летище София.

Ежедневно в София вече кацат по десетина широкофюзелажни самолета, от типа на "Боинг 747", "Боинг 767" и "Боинг 777". Всеки от тях зарежда по около 60 000 - 70 000 литра керосин, което прави по 600-700 допълнителни тона гориво на ден. Такива количества рядко се е случвало да бъде зареждани дори и през лятото на рекордната по обслужени самолети 2019 година. А и да се е случвало, никога пикът не е продължавал повече от десет дни, коментират авиоексперти. За сравнение – самолетите, обслужващи редовните полети от летище София, танкират средно по 12 тона гориво – т.е. около пет пъти по-малко от щатските презокеански лайнери.

Доставчик на авиационно гориво за летище София е „ЛУКОЙЛ Ейвиейшън България“ ЕООД, но никой не е очаквал толкова много полети, и то с междуконтинентални лайнери, поради което компанията не може да насмогне с доставките чисто организационно, обясняват от летището. Като най-бърз и удобен вариант за спешното решаване на проблема, в момента се умувало дали да бъде поискано разрешение за временно ползване на авиационно гориво от държавния резерв - до справяне със ситуацията, след което количествата ще бъдат възстановени.

Освен с горивото, ръководството на летище София го закърши и в още една посока - с резервните части за важни за безопасността на полетите съоръжения, каквито са светотехническите системи на пътеките за рулиране и полосата за излитане и кацане.

На 24 август (вторник) е била поставена последната резервна лампа, с която е разполагал аеропортът. Оказало се, че летището няма сключен договор с фирма за доставка на такива специални лампи. Сега, според специалисти, ще са необходими поне месец и половина - два, за да се сключи договор с такава фирма и да бъдат доставени необходимите количества подобни специални лампи. Време, през което ръководството на концесионера „Соф Кънект“ трябва да се моли лампите от светосистемата да оцелеят в името на безопасните нощни полети.

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във