Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Горещ асфалт в парламента

На фона на критиките на президента Румен Радев, че страната е заприличала на строителна площадка, на която се работи "на тъмно", строителният министър Николай Нанков се яви в парламента в четвъртък (3 май), за да представи напредъка по важните инфраструктурни проекти. Странно или не, Нанков бе привикан не от опозицията, а от коалиционния партньор ВМРО, и по-конкретно по предложение на депутата Искрен Веселинов. 

Регионалният министър използва възможността да отговори на упреците на държавния глава към правителството за липсата на прозрачност при публичните търгове, като посочи, че държавата наистина е строителна площадка, но се работи под прожекторите. "Всички обществени поръчки са публични, прозрачни и в пълно съответствие с нормативната уредба. Големият брой кандидати за обществените поръчки е доказателство, че се работи на светло и под прожекторите", отбеляза министърът.

Иначе Нанков прогнозира, че е напълно реалистично в края на 2024-а да имаме изцяло завършена автомагистрала "Хемус". Според данните, които представи, 77 км от аутобана ще се строят до края на годината, а за други 85 ще бъдат обявени конкурси. Последно ще се работи по участъка от Велико Търново до пътен възел "Буховци", област Търговище. Отсечката е дълга около 90 км, а фирма, която да я изгради, ще се търси през 2019-а.

Другият откроен голям пътен проект бе магистрала "Струма". Министърът отчете, че 24 км от нея ще бъдат завършени през тази година. Те са в участъка от Кресна до гр. Сандански. По думите му от Благоевград до Железница строителните дейности вървели изключително добре. Градежите в едната част на отсечката обаче са прекъснати заради откритото археологическо находище. И ще се чака становището на експертите, преди да се подновят дейностите.

Последната отсечка, определена от Нанков като "най-тежката", е през Кресненското дефиле. Той информира, че все още се очаква рестарт на тръжната процедура, която беше блокира с жалба до Административния съд. Неговото становище е, че търгът може да бъде възобновен още тази година. Строителното ведомство си прави сметка реалната работа по този участък да започне през 2019-а. Проектът се оценява на около 800 млн. лева. 

Когато строителният министър приключи отчета си, ГЕРБ и БСП се "хванаха за гушите". Управляващи и опозиция влязоха в остър спор за състоянието на пътната инфраструктура и за корупцията в пътните проекти. Напрежението се покачи, след като червените депутати нарекоха изявата на Николай Нанков "кризисна пиар акция без съдържание". 

"Вие явно още един път доказвате, че живеете в един паралелен свят, нямащ нищо общо с действителността", каза социалистът Таско Ерменков. Той изтъкна, че истинската цел на дискусията била не да се говори за успехите, а за проблемите. Ерменков зададе въпросите "откъде ще се вземат 600 млн. лв. за довършване на магистрала "Струма" и колко дупки има по новопостроените пътища?" Социалистът припомни, че точно преди година от БСП са поискали анкетна комисия по въпросите за магистралите и корупционните обществени търгове. "През пролетта на миналата година прокуратурата влезе в АПИ заедно с ОЛАФ и ДАНС и даде информация, че в агенцията се уговарят обществени поръчки. Поискахме тази комисия, за да видим кой носи политическата отговорност. Вие тогава се уплашихте, скрихте се, но проблемите лъснаха още повече. Днес след една година пак слушаме за магистралите, които вече даже не са и скоростни пътища, имайки предвид какви ограничения за движение има по тях", продължи Таско Ерменков. 

Насреща му застана ръководителят на депутатите от ГЕРБ Цветан Цветанов. Той настоя да се спрат спекулациите, че в България се строят най-скъпите магистрали. Цветанов отбеляза, че по пътищата на България няма значение кой от коя политическа сила е. И как всички политици искали страната да има по-добра инфраструктура и безопасност на пътя. 

"С политиката на трите правителства на Бойко Борисов направихме всичко възможно да използваме възможностите, които дава ЕС", посочи Цветан Цветанов.

Депутатът от "Обединени патриоти" Искрен Веселинов на свой ред изтъкна, че в страната е имало "дългогодишен дефицит на мисъл в регионалното развитие". В този мандат обаче се наблюдавало подобрение.  "Днешният дебат беше важен, защото действително гражданите трябва да знаят какво прави държавата за тяхното развитие", обобщи резултатите от своята инициатива Веселинов. Той обаче набеляза и някои системни проблеми в сектора - недостатъчното финансиране, политизирането и постоянните жалби, които бавят големите проекти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във