Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Големите търговски вериги против новите ограничения

Сдружението за модерна търговия,  което обединява някои от най-големите търговци на дребно в България, се обяви против част от новите мерки, които властите въведоха на 18 март. 

Организацията смята, че затварянето на търговските центрове и на нехранителните магазини с площ над 300 кв м е неоправдано от здравна гледна точка и ще е вредно за бизнеса и хората.

"Мярката ще доведе до струпвания на много клиенти на малки площи в магазините, които остават извън обхвата на мерките, а от тук и до вероятен ръст на заболеваемостта и значителни неудобства за милиони българи в опита им да решат свои спешни нужди и проблеми. Така няма да бъде постигнат търсеният здравен ефект, а в същото време ще бъде нанесена вреда на много бизнеси и на икономиката като цяло", посочват в своя позиция от сдружението.

Изтъква се също, че по време на втория локдаун, който продължи повече от два месеца, че  работата на големите магазини не е довела до ръст на заболеваемостта и разпространението на вируса е било поставено под контрол. Според СМТ това е постигнато благодарение на стриктното спазване на противоепидемичните мерки – осигурени дезинфектанти за посетителите; пропускателен режим, с който да се гарантира оптимален брой клиенти в магазините; лични предпазни средства за служителите – маски, ръкавици и шлемове; прегради на касите и в секторите за директно обслужване на клиенти.

Организацията казва, че новите мерки ще доведат до опашки, които няма как да бъдат контролирани, тъй като малките търговски обекти не разполагат с капацитет за поддържане на пропускателен режим;

Може да се стигне до евентуален ръст на заболеваемостта, тъй като например 50 клиенти в магазин с площ 200 кв. м. ще са на много по-малко разстояние помежду си, отколкото, ако са в търговски обект с площ от над 500 кв. м.

Вероятно ще има и недоволни хора, които няма да могат да решат спешни нужди и проблеми, тъй като няма да имат достъп до специфични стоки, които не се предлагат от малки железарии или дрогерии, например.

"Имайки предвид всички описани потенциални проблеми, СМТ предлага ограничителните мерки да бъдат структурирани по модела, който се доказа като ефективен по време на втория локдаун – ограничение на броя клиенти в магазините съобразно тяхната квадратура, пропускателен режим, дезинфекция и добър контрол на спазването на мерките. Големите търговци вече доказаха, че имат капацитета и мотивацията да спазват стриктно ограниченията и така да допринесат за ограничаването на пандемията", се казва още в позицията на Сдружението за модерна търговия.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във