Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГЛОБАЛНИЯТ СПАД ЗАСЕГНА И ТУРИСТИЧЕСКАТА ИНДУСТРИЯ

Забавянето на икономиката в световен мащаб нанесе удар и по туристическата индустрия, който стана особено видим през последните седмици. В Америка авиокомпаниите отчетоха остър спад в броя на пътниците, превозени през септември. Хотелските стаи остават празни, а организаторите на корпоративни пътувания настояват за нови и нови отстъпки по вече договорени сделки. Резервации се отменят дори в четири- и петзвездните хотели, които донеотдавна изглеждаха имунизирани срещу икономическите сътресения.
В Европа картината не е толкова еднообразна. Най-големите нискобюджетни авиопревозвачи Изиджет (Easyjet) и Райънеър (Ryanair), отчетоха рязък скок в септемврийския трафик на пътници, докато третият по големина Еър Берлин (Air Berlin) обяви, че броят на обслужените клиенти е намалял с 3.1% спрямо септември 2007-а. Ер Франс-КЛМ (Air France-KLM) обяви ръст от 0.5%, но на Стария континент трафикът на компанията е намалял с 2 процента.
По традиция есента е по-слаб сезон за самолетния бизнес от пролетта и лятото. До започването на коледните празници, от услугите на превозвачите се възползват предимно пътуващите по работа. Това означава, че забавянето на трафика отразява ефекта от кризата върху деловия свят.
На вътрешния и на международните пазари водещите американски авиокомпании са превозили 9.2% по-малко пътници, отколкото през септември 2007-а. Същевременно цените по повечето маршрути са се увеличили средно с една четвърт, за да гарантират на фирмите известна защита на печалбите им. Тази стратегия обаче не носи желания резултат. След 21 увеличения в рамките на последната една година, от 4 юли насам цените не са помръдвали - обяснява Рик Сийни, чийто сайт за резервации Farecompare.com следи отблизо положението със самолетните билети. - В сектора са единодушни, че няма място за нови поскъпвания.
Засега незасегната от кризата остава нишата на най-скъпите бизнес полети, предлагани от някои превозвачи. Но дори и при тях все по-често се предлагат отстъпки от цените. Сингапур еърлайнс (Singapore Airlines), която през май въведе всекидневни полети само в бизнес класа в луксозния Еърбъс А345 между Ню Джърси и Сингапур, отскоро лети и до Лос Анджелис. Обичайната цена за двупосочен билет е около 8500 щ. долара, но от седмица се предлага и намалена тарифа - 5999 долара, за полетите в понеделник, вторник и сряда. Стандартната цена остава валидна за най-натоварените дни от четвъртък до неделя, когато местата често свършват предварително. Полетът по този маршрут остава недосегаем от сътресенията в икономиката в сравнение с други скъпи маршрути заради продължителността на пътуването - по 18 и повече часа в едната посока. Другата причина е, че полетът зависи както от пътниците, работещи в сферата на финансовите услуги, така и от заетите в енергийния сектор, минната промишленост и фармацията.
Колкото до хотелите, веригата Мариот интернешънъл (Marriott International), която се смята за индикатор за състоянието на целия бранш заради силното си глобално присъствие и богатството от хотелски марки, отчете 28-процентен спад на печалбата си за третото тримесечие. В луксозния Риц-Карлтън Сентрал Парк (Ritz-Carlton Central Park), който обикновено е пълен с инвестиционни банкери и техните клиенти, сега стаите и ресторантите се ползват най-вече от дипломати и представители на развлекателната индустрия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във