Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА - ШАНС ЗА ГЕРМАНСКИЯ БИЗНЕС

Когато става дума за германски компании, на първо място винаги се споменават гиганти като Сименс (Siemens) и Мерцедес (Mercedes). Но дори и някои малки и средноголеми фирми съумяват да се прочуят зад граница. С новаторския си нюх и технологични умения известните производители на моливи Фабер Кастел (Faber Castello) и на играчки Плеймобил (Playmobil) намират начин да запазят преднина пред конкуренцията и да останат водещи на световния пазар.
Средният бизнес често се смята за гръбнака на германската икономика. Причината е, че около 70% от всички германски служители работят в малки и средни фирми с годишен оборот от 50 млн. евро и по-малко от 500 работници. Реално обаче близо 80% от всичките 3.5 млн. малки и средни по мащаб компании са с под десет служители. За повечето от тях глобализацията представлява огромно предизвикателство.
Според проучване на банковата групировка Кредитанщалт фюр видерауфбау (KfW) средноголемите германски компании вече са доста по-ангажирани зад граница, отколкото останалите си европейски конкуренти. Всяка четвърта такава фирма изнася продукция в други държави, коментира председателят на надзорния съвет на банковата групировка Ханс Райх.
Нашите оценки показват, че една средна по мащаби германска фирма реализира средно 17% от оборота си в чужбина - казва той. - За сравнение - през 2002 г. петнайсетте страни членки на Европейския съюз (преди разширяването на съюза на Изток) са изнасяли средно по едва 12 процента.
Германският дребен бизнес експортира две трети от продукцията си за ЕС, което прави съюза негов най-важен пазар. Същевременно расте не само износът - през последните години преките инвестиции в чужбина също се увеличават непрекъснато. Днес средните германски компании инвестират по около 2.5 млн. евро извън Германия, като основната им цел е получаването на достъп до нови пазари.
Политическите промени в Централна и Източна Европа прибавят допълнителен стимул за задълбочаването на тази тенденция. Особено за средни по големина доставчици създаването на собствен производствен център в близост до производителя на крайния продукт стана въпрос на оцеляване. Те са принудени да последват големите си клиенти навън, обяснява Райх.
Наистина държавите от Централна и Източна Европа се оказват най-важният обект за преки инвестиции след основните членки на ЕС. Почти 30% от всички чуждестранни вложения на германския среден бизнес се насочват към този регион. Тази част на континента е едновременно проклятие и благословия, смята Ханс Райх. Там, от една страна, се прехвърлят все повече работни места, но, от друга, германските фирми намират по-евтини междинни продукти. Освен това ние създаваме доход, който може да стимулира търсенето на германски стоки - продължава банкерът. - Интегрираме Централна и Източна Европа към германската икономика много по-силно от която и да е друга европейска страна.
Правителството на Германия също играе все по-значима роля в развитието на новите тенденции. С надеждата да задържи квалифицирани работни места в страната Берлин планира солидни поощрения за международно активните средно големи фирми. Кабинетът увеличава финансовите гаранции за този бизнес, осигурявайки му годишен бюджет от 2.5 млрд. евро. Хартмут Шауерте - секретар на германското Министерство на икономиката, възлага надежди и на създаването на т. нар. клъстъри, в които малките фирми са поощрявани да организират заедно своята международна дейност.
Друга мярка, която властите планират, е да влагат повече пари в търговски панаири. Смятаме да осигурим финансова подкрепа за 265 търговски панаири и изложения в чужбина - изтъква Шауерте. - Мисля, че в тази област сме световен лидер, а за нас е важно малкият и средният бизнес да е част от това.
С по-нататъшния поход към глобализация все повече представители на германския среден бизнес ще се концентрират върху чуждестранните пазари, прогнозира Ханс Райх от KfW. Ако те успеят да доразвият своята конкурентоспособност чрез още по-голяма специализация и инвестиции в новаторски продукти, ще имат възможност да се възползват от глобализацията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във