Банкеръ Daily

Управление и бизнес

ГЕРБ запази модела "Автомагистрали" - строителство на пътища без търг

Управляващото мнозинство в парламента отхвърли предложението на БСП в Закона за обществените поръчки (ЗОП) да бъдат завишени изискванията към държавните фирми, изпълняващи поръчки без търг.

Социалистите предложиха публичните възложители да не прилагат ЗОП само в случаите, когато юридическото лице изпълнител извършва най-малко 90% от дейностите по поръчката със собствени хора и машини, т.е. без да ползва подизпълнители или "аварийно" наети трети лица.

Поправката в закона бе насочена главно срещу държавното АД "Автомагистрали", което чрез вътрешно възлагане (т.е. без публичен търг) спечели около 4.5 млрд. лв. за строителство и ремонт на пътища. Най-голям дял в тази сума има довършването на магистрала "Хемус". 

БСП мотивираха ремонта на ЗОП с аргумента, че "Автомагистрали" ЕАД разполага с 40 работника и 20 счетоводители и поради тази причина не е никаква строителна компания, а хъб за преразпределяне на публични средства към "правилни" подизпълнители, при това - без никакъв институционален и обществен контрол.

"БСП много ги е яд, че за 10 години България заприличва на една сравнително развита европейска държава", контрира Александър Ненков от ГЕРБ. Друг аргумент на управляващата партия бе, че в много други държави има "подобни държавни дружества и често се възлагат големи инфраструктурни обекти точно по този начин".

От ГЕРБ подчертаха също, че въпросното вътрешно възлагане на дейностите е било искано от редица правителства, включително и от кабинети на БСП. 

Все пак парламентът реши Сметната палата да провери "Автомагистрали" ЕАД за периода, поискан от БСП - от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2020 година.

Ръководството на държавната компания излезе с позиция, в която обеща да окаже пълно съдействие на Сметната палата.

"Категорично заявяваме, че „Автомагистрали“ ЕАД има капацитета да поеме възложените от Агенция „Пътна инфраструктура“ обекти. Дружеството няма незаконни договори, каквито опити за внушения се правят. Всички те са сключени при спазване на процедурите, предвидени в българското законодателство.

Напомняме, че различните обекти на компанията са в различна степен на подготовка и не се извършват строителни работи по всички едновременно. За ангажираните в строителния бранш е известно, че подготвителната работа отнема много повече време от самото строителство. Както и че е честа практика фирмите да си преотдават тежка механизация.

При добър мениджмънт се създава добра организация на работа и изпълнението на обектите върви по план. За нас най-важният обект е довършването на автомагистрала „Хемус“ и искаме да уверим българските граждани, че работата по нея е с високо качество и ще е готова във вече обявения прогнозен срок.

Най-верният показател за управлението на дружеството са неговите финансови показатели. За 2019 г. „Автомагистрали“ ЕАД е генерирало печалба от ‪6 764 000 лева. За тази година показателите също са добри и ще бъдат обявени в предвидения от закона срок - 30 юни 2021 г.", се казва в позицията им.

Facebook logo
Бъдете с нас и във