Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГЕРБ плати на медиите - чака изборната победа

Министрите от втория кабинет на Бойко Борисов вече ги няма, но подписаните от тях договори за реклама на еврофондовете се изпълняват. И ще продължат да се изпълняват, тоест ще се плаща по тях и по време на предизборната кампания. Така може да се окаже, че някои политици предвидливо са се погрижили за медийния си комфорт в напрегнатите дни преди вота. 

Само през ноември и декември миналата година правителството в оставка е подписало купища споразумения по формулата "за закупуване на програмно време". А това, както е добре известно, позволява да се влезе в хипотезата на Закона за обществените поръчки, която изключва провеждането на търгове и позволява договорките да стават "на четири очи" със съответния министър. По този начин лично той решава на кого колко пари да се дадат. Никак не е случайно и че независимо от множеството предложения за промени при гласуването на новия Закон за обществените поръчки, тази "вратичка", през която от 2007-а насам се промъкнаха над 100 млн. лв., бе запазена.


От 2007-а до края на 2014-а държавните ведомства са раздали около 100 млн. лв. на електронните медии. През 2015-а тихомълком бяха "уредени" още 11 милиона, а миналата година приключи с договори за над 4.4 млн. лева.


Може и да сте забравили, но точно преди година тогавашният вицепремиер Томислав Дончев съобщи, че правителството е наложило временен мораториум за прякото договаряне на ефирно време между министерствата и телевизиите и радиата. "Трябва да се изкажат телевизиите дали са гарантирали медиите комфорт някога. Докато не приключи този дебат и няма консенсус, мораториумът върху договорите за купуване на ефирно време ще продължи", бе категоричен по онова време Дончев. Имаше дори среща на премиера Бойко Борисов с изпълнителните директори на електронните медии по повод разпределението на европейските средства за реклама на оперативните програми. После бяха приети и нови правила за по-прозрачното харчене на парите. Но по всичко личи, че нещата продължават да се случват по добре изпипаната стара схема.  

От публичните справки, които се изготвят благодарение на Томислав Дончев, става ясно, че през 2016-а са сключени точно 66 нови договора за популяризиране на европрограмите. Общата им стойност надхвърля 4.4 млн. лева. Което, разбира се, е много по-малко от раздаденото през предишните години, но в никакъв случай не е за пренебрегване, особено на фона на свитите до крайност рекламни бюджети на медиите. Най-активни след подаването на оставката са били министрите на околната среда и водите, на икономиката, както и на земеделието. Само за времето от 21 до 30 ноември бившата вече екоминистърка Ивелина Василева е разписала 10 контракта. Дето се вика, по един на ден. Най-големи са договорите на "БТВ Медиа Груп" и "Нова Броудкастинг Груп" - по близо 60 хил. лв., като "Нова" вече е получила 25 хил. лв. от сумата. За "Канал 3" пък са отделени 48 хил. лв., от които една трета са взети през декември. А почти 42 хил. лв. са преведени на телевизия "Европа" през януари 2017-а. 

В ноемврийския списък на Василева са и три радиа - "Дарик", "Радио 1" и "ФМ+". Техните бюджети за реклама са между 14 и 18 хил. лева. Компанията "Инвестор.БГ" също е успяла да си спазари 18 хил. лв., докато "Фокус-нунти" ООД - собственикът на информационна агенция "Фокус", ще получи 24 хил. лева. Отделно "Ламбарджиев Стандарт" ООД се е договорила с Василева за 52 560 лв., срещу които ще прави рекламно-информационни материали. 

През декември Министерството на околната среда и водите е подписало още осем договора за популяризиране не оперативната екопрограма. Точно на 1 декември 35 хил. лв. са насочени към БНТ. На следващия ден с 18 хил. лв. е подплатено и участието на артист-изпълнителя Поли Генова в публични събития на образователно-информационната кампания "Яко е да си Еко". Тогава е подписан и контракт за "Изработка и доставка на рекламно-информационни материали от текстил, керамика, метал и пластмаса" с плевенската фирма "Петров 95-Юри Ненчев". Неговата стойност е 75.6 хил. лева. След това идват няколко споразумения за по 5-10 хил. лв. с регионалните медии "Радио Power FM" (Бургас), РНТВ ЕООД (Бургас), "СД Мая и Ко - Ташев, Иванова сие" (Радио "Мая", Бургас), както и "Телевизия Враца - Михайлов ТВ".

Договор за образователно-информационна кампания е подписан и с дружеството "Ладекс Медиа", за което обаче няма никаква информация. В Търговския регистър дори липсват данни за подобна фирма. А търсене по това име в интернет води към руската ООО "ЛАДЭКС-МЕДИА". Така че е изключително интересно да се разбере на кой точно Ивелина Василева е решила да даде 6000 лева?

Апогеят на бившия икономически министър Божидар Лукарски в тази насока са последните 7-8 дни на октомври. Тогава са сключени общи 21 договора за закупуване на програмно време за популяризиране на оперативната програма "Иновации и конкурентоспособност". В стойностно изражение става дума за повече от 1.5 млн. лв., като отново най-апетитни са споразуменията с националните телевизии bTV, NOVA и БНТ - по 150 хил. лева. За "Канал 3" и "Европа" са предвидени по 80 хил. лв., а за "Евроком" и "БГ он ер" - по 60 хиляди. Солидни суми е разпределил Лукарски и към някои радиа. "Дарик" например ще вземе 100 хил. лв., а "Радио Фокус" - малко под 96 хиляди. Почти по 80 хил. са наредени за БНР, "Радиокомпания СИ ДЖЕЙ", "Метрорадио", както и "Болкан броудкастинг" - собственика на "ФМ+". Сред избраниците на лидера на СДС са и редица регионални медии като телевизиите "Михайлов", "Стара Загора", "Евроком Царевец", "Черно море", и "ТВН Русе". За тях са заделени по 30-40 хил. лева. Толкова ще получи и радио "Нова нюз", докато за "Радио Силвър" парите са двойно по-малко.

През ноември Божидар Лукарски се е споразумял с козлодуйския телевизионен канал "ВИЖ ТВ" (40 хил. лв.) и с фирмата "Ди Ем Ай дивелопмънт ЕООД", на която ще бъдат дадени 177 хил. лв. за дизайн, изработка и доставка на рекламни материали и сувенири. По-голямо впечатление обаче прави щедрият бюджет от 50 хил. лв. за хапливата инак Илиана Беновска и радиото й К2. Впрочем компанията на Беновска "Анаили мили" има още редица действащи договори за реклама на еврофондовете. Един от тях е от средата на 2015-а и по него Министерството на труда и социалната политика има да й дава още 20 хил. лева. Друг е подписан на 25 ноември 2016-а с Министерството на земеделието и храните. Той е за 35 520 лв. и предвижда излъчването на консултантски рубрики за Програмата за развитие на селските райони. А на 20 януари тази година - пет дни преди Лиляна Павлова да напусне строителното ведомство, е сключено и споразумение за популяризиране на изпълнението и напредъка на оперативната програма "Региони в растеж". Неговата стойност е малко над 11 хил. лева. 

Точно на 20 януари Министерството на регионалното развитие и благоустройството е уредило още шест договора за реклама на подчинената му оперативна програма. По тях, между 10 и 35 хил. лв., ще получат споменатите вече БНР, "Радиокомпания СИ ДЖЕЙ", "Метрорадио", "Болкан броудкастинг", "Дарик" и "Фокус".

Колкото до бившия министър на земеделието Десислава Танева, освен споменатия вече контракт с радио К2, 36 хил. лв. са дадени в края на ноември на  "Метрорадио", а още по 54 хил. лв. - на "Дарик", на "Фокус" и на телевизия "Европа". Собственикът на "Канал 3" - "Елит Медия България" ЕООД, ще вземе 60 хил. лева. Любопитно е и присъствието на "Фолклор ТВ", чийто контракт за реклама е малко под 24 хил. лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във