Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГЕРБ-ерите вехнат в РВД

Потъпквайки обещанията, дадени след изборите през 2009 г., че в Ръководство въздушно движение (РВД) ще се назначават само професионалисти, управлявалата до неотдавна партия ГЕРБ се отчете в държавното предприятие със свои партийни и приятелски назначения. Сега тези кадри се ослушват накъде ще задуха вятърът в голямата синя сграда край летището и имат всички основания да се опасяват за топлите си местенца. От свои източници в. БАНКЕРЪ научи, че дебела папка с документи, описващи нередностите, вършени в РВД през последните три години, вече е предоставена на лидера на социалистите Сергей Станишев. Очаква се с нея да бъде запознат и министър-председателят Пламен Орешарски.


Най-здраво се клати столът на заместник-директора, отговарящ за административната дейност Илия Манолев. Той е близък приятел на бившия вътрешен министър Цветан Цветанов и съпруг на председателя на Софийския градски съд Владимира Янева. Откакто заема тази длъжност, именно


Манолев има тежката дума

nbsp;


при подбора на служителите, а не генералният директор Деян Динев. Затова не е изненада, че в държавното предприятие се настаниха хора, близки до предишната власт - като се започне от висшия мениджмънт и се стигне до редовите длъжности.


Председател на управителния съвет например е Веселина Василева Карамилева - Тодорова. Тя е от Добрич, където в периода 2007-2011-а е била общински съветник от ГЕРБ и е избрана за председател на постоянната комисия по Бюджет, финанси и данъчна политика в местния парламент. Карамилева е съпруга на бившия заместник-директор на Националната агенция за приходите Тодор (Тошко) Тодоров. Неговото име нашумя на 24 март 2009-а след телевизионния дебат между екипите на тогавашния премиер Сергей Станишев и лидера на герберите Бойко Борисов. Тодоров се изяви като икономически експерт на ГЕРБ, а часове по-късно избухна скандал, защото Станишев го посочи като човек, срещу когото има подадени сигнали до прокуратурата и до парламентарната Комисия за борба с корупцията за прикриване на данъчни нарушения и участие в схеми за източване на ДДС. За него се говореше, че ще е финансов министър на Борисов, но в крайна сметка бе изместен от Симеон Дянков. Според публикации в медиите Цветан Цветанов и Тошко Тодоров са стари познайници от времето, когато единият е бил в МВР, а другият в данъчното в Добрич. Твърди се, че точно Цветанов го предлага за експерт на ГЕРБ и пак той го кара да се яви на телевизионния дебат.


Шеф на дирекция Финанси и счетоводство пък е Венцислав Марков - близък приятел на съучредителя на бившата управляваща партия Александър Сталийски, който редовно играеше футбол с експремиера Бойко Борисов.


Сред партийните назначения

е и съпругата на разследвания ексшеф на ГДБОП Станимир Флоров - Венета, която е старши експерт в отдел Сигурност и защита. Неин началник е Кирил Граховски - бивш служител на ДАНС и близък с кмета на Каварна Цонко Цонев. А като експерт по техническата дейност в РВД се подвизава Любомир Велчев - племенник на заместник-председателя на парламентарната група на ГЕРБ Красимир Велчев.


Началник на отдел Помощни и обслужващи дейности е Пламен Петров, роднина на генералния директор Деян Динев.Специалист по Управление на човешките ресурси е Гриша Миланов - роднина на Илия Манолев, а в организатор дейности Рехабилитация изненадващо се е преквалифицирал бившият перкусионист на група Д2 Десислав Семерджиев.


Сред избраните да работят в Ръководство въздушно движение са и Любомир Андреев (специалист в отдел Материално-техническо снабдяване) - син на председателя на Съвета на старейшините на ГЕРБНиколай Андреев, както и редица други активисти на партията на Бойко Борисов. Пак човек на ГЕРБ - Никола Митин, е назначен за управител на учебно-възстановителния център в Банско. Интересното за него е, че през 2007-а е бил кандидат за кмет на Добринище от листата на СДС.


Експерт в отдел Обществени поръчки е Димитър Маргаритов, бивш директор на Дирекция Управление на собствеността в Министерството на външните работи, а след това и директор на дирекция Обществени поръчки в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Преди да бъде назначен на работа в РВД, Маргаритов е бил член на


комисията, оценявала офертите

за изграждането на новата кула на държавната компания. Обявената през 2011-а поръчка за 15 млн. лв. бе спечелена от Главболгарстрой. В същата тази оценителска комисия впрочем е била и Емилия Фачева, директор на дирекция Концесии и контрол върху дейността на търговските дружества и държавните предприятия в Министерството на транспорта. Случайно или не, синът й - Християн Фачев, също се озовава в РВД - като технически организатор в отдел Деловодство и архив.


Отритнатият днес от партията ексземеделски министър Мирослав Найденов също е успял да пласира свой роднина в голямата синя сграда. Това е Катерина Найденова, която се води технически организатор по документи, а всъщност събира фактурите за бензин.


Свои хора на удобни местенца е наредил и бившият транспортен министър Ивайло Московски. Шофьорът му Георги Димов се подвизава като външен куриер в РВД. За назначение на Московски се смята и експертът в дирекция Управление на човешките ресурсиЙорданка Петрова, която е дошла чак от Варна.


Бързо се е ориентирал в обстановката

nbsp;


и заместникът на Московски и титуляр в служебния кабинет Кристиян Кръстев. На 13 май 2013-а за технически секретар на директора Управление на въздушното движение Ивайло Василев е назначена негова близка приятелка - Маргарита Станева. Още един човек на Кръстев - Вера Григорова, е станала секретарка - този път на директора Комуникации, навигация и обзор Владимир Гочев.


За да не отегчаваме читателите, ще спрем дотук с изброяването, но с уговорката, че това е само малка част от поръчкови назначения през последните години - не само в София, а в летищните центрове в страната. По-лошото е, че нито един от тези кадри не се е явил на конкурс, където в открита конкуренция да докаже способностите си. Няма как да не отбележим и че нито един от тях не е назначен като ръководител полети, а все в администрацията. Защо ли? Ами защото оперативните служители са натоварени с изключително отговорна дейност и нямат право на професионални грешки. За да се сдобиеш с документ, който ти дава право да управляваш самолетите във въздуха, те прекарват през иглени уши - възрастова граница, образователен ценз, обща култура, езикова подготовка, авиомедицинска комисия, изпити, всевъзможни проверки... А и за да започнеш да го вършиш, реално са необходими години.


Виж, в

nbsp;


администрацията е далеч по-лесно

nbsp;


особено като си човек на някой отгоре. Иначе всички заедно работят в РВД - едно от най-богатите държавни предприятия. То събира такси от въздухоплавателните средства, които излитат, кацат или прелитат над България. И заради постоянното увеличаване на обема на полетите паричните постъпления са големи и гарантирани. Дребният проблем е, че РВД няма право да образува и да отчита печалба. Режимът на финансирането му е разписан в установени международни правила и в европейското законодателство за финансиране на доставчиците на аеронавигационно обслужване. Принципът за пълно възстановяване на разходите на доставчиците забранява приходите от такси да бъдат използвани за попълване на държавните бюджети (нищо че финансовият министър в кабинета на ГЕРБ Симеон Дянков постъпи точно така през 2009 г.). Събраните от Ръководство въздушно движение пари на практика не са на държавата, а на авиопревозвачите. И могат да се изразходват единствено за издръжка на предприятието, за оперативни разходи, за амортизации, лихви и за... персонала. Затова е и


огромният интерес да се намърдаш

nbsp;


в тази структура. Според отчета на РВД за 2011-а (за 2012-а все още не е публикуван) разходите за заплати и възнаграждения са били 84.4 млн. лв., при положение че година по-рано са 76.9 млн. лева. В същия документ е записано и че в компанията са работили 1184 души. Или простата аритметика показва, че средната месечна заплата в нея е била 5940 лева.


Това обаче далеч не е всичко. Към тези суми трябва да прибавим и още близо 9 млн. лв., раздадени под формата на социални надбавки - става дума за купони за храна, бензин, както и за дрехи, които се водят като неофициално облекло. Тези средства са увеличени с 265 хил. лв. спрямо 2010-а, което прави по още 633 лв. на калпак. Отделно всеки служител, заедно със семейството си, има право да почива напълно безплатно в почивните станции на РВД - разположени в атрактивни планински курорти и по Черноморието.


При подобна ситуация е съвсем логично на всеки влязъл вътре хич да не му се ще да излиза и да е готов в името на това да пожертва всякакви идеали. Само че на ход сега е кабинетът Орешарски и вариантите пред него са два - да сложи край на шуробаджанащината или да остави РВД като партийна касичка. И при двата варианта ще се наложи мнозина да си тръгнат.


nbsp;


nbsp;


nbsp;


nbsp;


По коридорите на РВД се говори, че заместник административният директор Илия Манолев, заедно със счетоводителя Венцислав Марков и директора на дирекция Правна Ваня Клингова (сестра на бившия депутат от НДСВ и Новото време Величко Клингов) са прекарали цели три месеца в Англия - в Плимут, командировани, за да учат авиационен английски. Наистина, според дългосрочния договор на предприятието със специализираната британска фирма Мейфлауър, целият оперативен състав задължително преминава 45-дневно обучение по авиационен английски. Само че това изобщо не се отнася за администрацията, чийто ръководител е Илия Манолев.


Легенди се носят и за луксозни и екзотични пътувания на ръководството през последните години зад граница (като например до Шри Ланка), маскирани като служебни командировки. Неизменна част от тях е и Илия Манолев.






Facebook logo
Бъдете с нас и във