Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Георги Тодоров стабилизира работата на транспорта

Георги Тодоров пое министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията преди три месеца с две основните задачи – да помогне максимално за провеждането на честни и демократични извънредни парламентарни избори и да не допусне срив в транспортната система на страната. Това обяви самият той при представянето на екипа си на 21 май, както и в специално интервю за „БАНКЕРЪ“. Първите му действия, обяснимо, бяха да се срещне с ръководствата на „Информационно обслужване“ и на други служби, на които разпореди да подпомагат изборите, като спазват указанията на ЦИК. Резултатът е известен – изборите на 11 юли минаха тихо и спокойно, без никакви сривове.

 

Не тишина и спокойствие обаче очакваха Георги Тодоров в транспортния бранш. Там служебният министър завари в трагично финансово състояние структуроопределящи предприятия като двете подразделения на „Холдинг БДЖ“. Получи в наследство и набързо подписани контракти за усвояване на големи суми; завари договори за обществени поръчки, чието изпълнение е забавено с години; натъкна се на остри спорове в автомобилния бранш относно лобистки промени в наредбите за обучението и изпитите на водачите и т.н.

Още с поемането на поста служебният транспортен министър обърна сериозно внимание и на 

намиращия се в трагично състояние държавен железопътен отрасъл

Последваха проверки на сключените от БДЖ последни договори за охрана на обекти и за „модернизация“ на 15 пътнически вагона. В края на юли Тодоров обяви, че е дал на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) да провери няколко обществени поръчки, сред които и тези на БДЖ. Както вече нееднократно писа „БАНКЕРЪ“, договорът за вагоните е на обща стойност 26.697 млн. лв. без ДДС, а цялата процедура, макар и напълно законно, е проведена скоростно между 6-и и 22-ри април 2021 година.

Явно не само бързите и скъпи обществените поръчки на БДЖ са преляли чашата на търпението на министър Георги Тодоров. Това личи от факта, че на 29 юни с протоколни решения той освободи от длъжност Григори Григоров, председател на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“, и Никола Василев - изпълнителен директор. Официалните мотиви са „влошаването на показателите на експлоатационната дейност в сравнение с 2020 година“. Само от началото до средата на 2021 г. 4710 пътнически влака са натрупали 1189 часа закъснения“, става ясно още от мотивите на министъра. Въпреки че от години „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) изпитва недостиг на изправни влакове, ремонтните програми за мотрисите и локомотивите са забавени. Като един от основните проблеми на този тип превози министърът посочи и занижената хигиена във влаковете.

Още на 4 юни

служебният министър назначи генерал-майор Златко Златев

за генерален директор на Държавния авиационен оператор (ДАР). Обществена тайна бе, че през последното десетилетие бившият премиер Бойко Борисов се разпореждаше с ДАР и неговия предшественик „Авиоотряд 28“ като с бащиния. Назначаването на ген. Златев има за цел да подобри състоянието на ДАР с акцент върху опита на летателния състав.

Служебният министър си постави и друга конкретна задача – да се подготвят  критерии за превръщане на някои от бившите аерогари в летища за международни полети. Месец по-късно беше обявено, че изискванията за издаване на удостоверения за експлоатационна годност на бъдещите международни летища са готови. След тяхното обществено обсъждане те ще бъдат включени в Наредба №20. 

В областта на гражданската авиация

министър Тодоров наследи и току-що влезлия в сила договор за концесия на летище София, около който експертите и обществото продължават да задават много въпроси. Той лично участва на поредната редовна среща на съвместния комитет между представители на транспортното министерство и концесионера на летището „СОФ Кънект“ АД, на която заяви, че очаква аеропортът „да се превърне в съвременно и конкурентно летище не само на Балканите, но и в Европа“. Георги Тодоров пое ангажимент да проведе разговори с министерствата на вътрешните работи и на здравеопазването за подобряване на организацията при обслужване на пътниците.

„Не съм доволен от това, което извършва концесионерът – обяви на 29 юли в интервю за БНР министър Тодоров. – Хората, обществото ни очаква бързи и навременни промени. Тези бързи промени, видими, които трябва да засягат обслужването на пътниците, не ги наблюдавам“ – категоричен е служебният министър.

Пак в резултат на

проверка на забатачена обществена поръчка

министър Тодоров освободи в средата на юли и генералния директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“ Ангел Забуртов, като веднага обяви конкурс за избор на нов шеф на предприятието.  Основна причина за решението се оказа продължаващата вече 7 години сага с възстановяването на морската естакада на Шабла. Въпреки че обектът още през 2014 г. е определен като приоритетен и за него са заделени 6.2 млн. лева, той все още не е завършен! 

На среща с представители на автобусния бранш в средата на юни служебният министър на транспорта се ангажира да съдейства за

борбата срещу нерегламентираните превози на пътници.

Почти веднага по негово разпореждане започнаха специализирани проверки по летищата и граничните пунктове. Началото беше поставено на ГКПП „Калотина“, където бяха хванати първите нарушители – водач на бус на фирма, която не е регистрирана като превозвач, но е с 8 пътници, пътуващи към Западна Европа. Пред служители на Гранична полиция те потвърдили, че предварително са заплатили пътуването си. В резултат бусът е спрян от движение, а свидетелството за управление на водача е отнето.

Министър Тодоров лично се ангажира и с един от „брадатите проблеми“ на автомобилния бранш – огромните опашки от тежкотоварни автомобили по граничните пунктове. Той изпълни обещанието си спешно да обиколи проблемните ГКПП-та, като проведе срещи с посланика на Гърция у нас Димитрис Хронопулос и с държавния секретар на румънското Министерството на транспорта и инфраструктурата на Адриан Ковасниану. 

По инициатива на Георги Тодоров

беше възстановен и отдавна прекъснатият диалог с браншовите организации,

занимаващи се с обучението на кандидатите за водачи. Той дори се ангажира да бъде арбитър в спора между автофирмите, предлагащи различни промени в наредби №№ 37 и 38 за обучението и изпитите на кандидат-водачите.

Отговорната държавна политика и привличането на чуждестранни инвестиции ще помогнат за постигане на устойчива свързаност, ускорено икономическо развитие и подобряване на конкурентоспособността в Източна Европа“. Това заяви в началото на юли министър Тодоров при откриването на панела „Транспорт“ на бизнес форума в рамките на българското домакинство на инициативата „Три морета“ 2021. По време на форума той изтъкна, че транспортното ведомство работи активно и за подбряване на свързаността на двустранна и многостранна основа със страните от Западните Балкани. Изключителната важност на железопътната свързаност със Западните Балкани беше изтъкната и само няколко дни по-късно – на 13 юли, на церемонията по стартирането на проекта „Развитие на жп възел: София-Волуяк“, част от  международния коридор „Ориент/ Източно Средиземноморие“. Той се съфинансира по Механизма за свързване на Европа, а стойностна на подписания договор е почти 200 млн. лева без ДДС.

Докато съм министър няма да позволя дори и един лев европейско финансиране за жп инфраструктура да не бъде усвоен!“. Това заяви още на 28 май Георги Тодоров по време на официалното начало на модернизацията на жп участъка Оризово – Михайлово. „Разпоредил съм на генералния директор на НКЖИ всеки ден да ми докладва за напредъка на всеки един от проектите“, допълни още министърът.

Инвестицията в 37-километровата отсечка е 218 млн. лева 

по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“.

На 15 юли министър Тодоров даде официалния старт и за изграждането на най-дългия двутръбен железопътен тунел на Балканите, който е част от модернизацията на жп участъка Елин Пелин – Вакарел, част от големия проект за модернизация на жп линията София - Пловдив. Общата стойност на обекта е 498 млн. лева. Само преди дни - на 14 август, министър Тодоров инспектира и изграждането на новата жп гара Белово – също от жп линията София - Пловдив. Изобщо по време на 3-те месеца работа на служебния министър Георги Тодоров бе даден стартът на жп проекти на обща стойност над 1.1 млрд. лева.

 

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във