Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГАЗИРАНАТА КОНКУРЕНЦИЯ

Макар че първият сняг вече падна, на пазара на безалкохолни напитки стана доста горещо през седмицата. В сряда (26 ноември) Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби с 500 хил. лв. най-големия играч в бранша - Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани България АД. Причина за решението й е установено нарушение на чл.18, т.1 и т.2 от Закона за защита на конкуренцията, които забраняват злоупотребата с господстващо положение.
Сигналите са подадени от дистрибутора на бутилирани безалкохолни напитки Пато ЕООД и производителите на минерална вода ТПК Михалково и Девин АД. Според ръководството на Пато от Кока-Кола ХБКБ ограничават правото на избор на дистрибуторите. Доставчиците не могат да предлагат едновременно продукти и на други производители като Пепси, пише в жалбата до КЗК. Също така разпространението на най-популярния продукт на компанията - напитката Кока Кола, е обвързано с други продукти като минералната вода Банкя и трапезната вода Кинли, които не се търсят от клиентите. Ръководството на ТПК Михалково пък твърди, че Кока-Кола ХБКБ оказва натиск върху доставчиците за ограничаване и спиране на продажбите на газираната минерална вода Михалково. Негодуванието на Девин също е свързано с нелоялните търговски условия на пазара на минерални води. В жалбата е записано: С цел налагането на минералната вода с марка Банкя Кока-Кола ХБКБ отказва доставянето на основния си продукт - Кока-Кола, в случай че дистрибуторите предлагат продукти с марка Девин, ограничава или отнема възможността за поставяне на хладилни витрини и реклами с наименование Девин в заведенията за хранене.
В процеса на производството КЗК е събрала информация и от Национално сдружение на дистрибуторите на напитки и Сдружение Дистрибутори на напитки в София, които също са установили нелоялни търговски практики от страна на Кока-Кола. В същото време основният й конкурент - Агрима АД, която произвежда и дистрибутира безалкохолни напитки с марките Пепси, Присан и Ред бул, твърди, че не разполага с информация и доказателства относно антиконкурентни практики в дистрибуционната политика на Кока-Кола. Подобно е становището и на дружеството Нова Трейд, което произвежда широка гама безалкохолни напитки с марката Дерби.
Разбира се, от Кока-Кола отхвърлят въпросните обвинения, но в крайна сметка проверката на КЗК установява, че от 2005-а компанията сключва типови комисионни договори, които съдържат нелоялни търговски условия, изразяващи се в прехвърляне на собствеността на продуктите върху комисионера. Така рискът от случайно унищожаване на стоката и отговорността при неплащане от страна на клиента е изцяло за дистрибутора. В периода 2005-2007 г. пък фирмата е забранявала на дистрибуторите да търгуват продуктите й помежду си и ги е задължавала да продават само и единствено на търговски обекти, които обслужват крайни потребители.
В крайна сметка, въпреки констатираните нарушения и наложената санкция, може да се каже, че Кока-Кола ХБКБ по-скоро печели, отколкото губи. Това е така, тъй като решението на регулаторния орган излиза дни преди влизането в сила на новия Закон за защита на конкуренцията, според който санкцията щеше да е в пъти по-голяма.

Facebook logo
Бъдете с нас и във