Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГАГАУЗОВ ЗАМАЗА ВИНАТА ЗА МАГИСТРАЛА СТРУМА

По време на петъчния парламентарен контрол министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов най-сетне бе принуден да даде отговор на някои въпроси около магистрала Струма. В отговор на питането, внесено от народната представителка от ДСБ Елиана Масева, министърът потвърди това, което още преди месец съобщи БАНКЕРЪ - трасето на аутобана ще бъде преместено. Това се случи след серия публикации на вестника и последвалия ги обществен дебат по темата. Нека припомним, че в два материала на БАНКЕРЪ под заглавие Трасето на магистрала Струма закопава Благоевград разказахме как на тъмно е бил променен маршрутът, без за това да е информирана обществеността на най-големия регионален център по пътя. Скандалното решение на чиновниците засегна благоевградчани и след серия консултации с депутати от всички политически сили, управата на града и Гражданско сдружение за Благоевград успяха да се преборят с Гагаузов и да защитят интереса си. Политическите различия този път отстъпиха на заден план и министърът нямаше друг полезен ход. Редица въпроси обаче, поставени от БАНКЕРЪ, не бяха изяснени нито от Гагаузов, нито от подопечния му шеф на фонд Републиканска пътна инфраструктура - Милош Поцков.
С явно неудоволствие на 9 май строителният министър все пак оповести, че вече е възложено проектиране на ново трасе, съобразено с интересите на хората в региона. То ще премине западно от Благоевград няма да е в противоречие с плана на града, като по този начин ще се запази съществуващият път, няма да се наруши магистралният газопровод, ще има минимални изкопи и насипи и ще се поддържа по-лесно през зимата. Това, отбеляза Гагаузов, ще оскъпи проекта, като необходимите средства значително ще надхвърлят предвидените 600 млн. евро. Той дори си позволи да упрекне представителите на опозицията и благоевградчани, че с протестите си щели да попречат за усвояването на европарите по този проект, забравяйки услужливо, че в момента парите за пътища са спрени. И то не заради гражданските протести, а поради съмненията за вихреща се корупция в подопечното му ведомство.
В парламента Гагаузов заяви, че работното проектиране на автомагистрала Струма може да приключи още до края на тази година. По думите му обект е първото голямо съоръжение, за което е изготвена оценка за съвместимост, подкрепяща и оценката за въздействие върху околната среда. Обяснено бе също, че е взето решение за преминаване на трасето през Кресненското дефиле с поредица от тунели, а първите два участъка, с които щяло да започне строителството, ще са продължение на сегашния път от границата към Кресна.
Трябва да се престане с всякакви действия от типа на обжалване, защото ще забавим много началото на изграждането на магистралата, а и ще я оскъпим твърде много, подчерта строителният министър, сякаш че за новото проектиране не са виновни единствено неговите експерти. Гагаузов не каза с колко то ще удължи предвидените засега срокове, само че Елиана Масева съобщи за БАНКЕРЪ, че според документа, който са подготвили експертите на ведомството, срокът вече е удължен с една година. Твърди се, че новите графици ще се обсъждат през уикенда в спа-комплекса Катарино, но отсега е ясно, че магистралата може да е готова най-рано през 2013 г. и то при положение че всички процедури по финансирането от еврофондовете вървят гладко.

Facebook logo
Бъдете с нас и във