Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ФУАТ ГЮВЕН СКЛЮЧВА ФРАНЧАЙЗИНГОВ ДОГОВОР С ЛУКОЙЛ

Държавата удари рамо на безмитните бензиностанции, от които хазната губи около 100 млн. лв. годишно. Напук на всички свои обещания и декларации от началото на мандата си финансовото ведомство обяви официално в четвъртък (11 май), че дюти фри колонките по границите ни ще продължат да работят. Новината съобщи заместник финансовият министър Георги Кадиев. Той взе участие в заседанието на парламентарната Комисия за борба с корупцията, посветено на измамите с продажба на горива в свободните безмитни зони и на граничните пунктове. Както е известно, у нас съществуват шест подобни обекта и всички те, под една или друга форма, са под контрола на бизнесмена от турски произход Фуат Гювен.
Чрез свои фирми той държи двете бензиностанции на Капитан Андреево, тази в Свободната зона Свиленград, друга на пункта Калотина и по една в безмитна зона Видин и в Русе. Бензиноколонките в безмитната зона край Свиленград са собственост на Магазин Шипка - Фуат Гювен - Истанбул. Половината от компанията е на Гювен, а другият акционер е държавното ЕАД Свободна безмитна зона Свиленград. То от своя страна пък е 100% собственост на Министерството на финансите. Бензиностанцията в Свободна безмитна зона Видин се стопанисва от друго дружество на турския предприемач, носещо неговото име - Фуат Гювен. В края на 2004 г. Гювен спечели и организирания от финансовото ведомство търг за издаване на лиценз за бензиностанция в Свободна безмитна зона Русе. Бензиностанциите, разположени на територията на граничните контролно-пропускателни пунктове Капитан Андреево и Калотина, работят на принципа на дюти фри шоповете, т.е. покупките в тях са освободени от акциз и ДДС, но търговците отчисляват 2 на сто от оборота си за хазната. Официално те се водят собственост на Братя Василеви ООД, в което основния дял (99 на сто) притежава регистрираната във Великобритания Ле Рой Ентерпрайзис Лимитид. До неотдавна съдружник в Братя Василеви ООД бе един от основателите й и бивш председател на Съюза на работодателите Васил Василев, но по неговите думи вече нямал нищо общо с бензиностанциите по границите ни с Турция и Сърбия. Мениджмънтът на двата безмитни обекта се осъществява изцяло от Ле Рой Ентерпрайзис Лимитид. Твърди се, че управител на чуждестранната компания е племенникът на Гювен.
Безмитният бизнес на близкия до ДПС предприемач отдавана е трън в очите на собствениците на малки бензиностанции по границата ни с Турция. Именно те са и подателите на сигнала до комисията Антимафия. Той бе внесен още в края на миналата година, но разглеждането му се забави заради отказа на бюджетното ведомство да предостави исканата информация по казуса. В крайна сметка след намесата на премиера Станишев заместник-министър Георги Кадиев и шефката на дирекция Данъчна политика във финансовото ведомство Людмила Елкова, се явиха за изслушване пред депутатите.
Бeзмитните бензиностанции няма да се закриват, а ще се контролират, лаконичен бе заместникът на министър Орешарски. Доскоро наричаният от медиите червено юпи Кадиев твърдеше, че финансовото министерство ще бъде безкомпромисно срещу безмитните продажби на бензин и дизелово гориво. През ноември миналата година той дори се похвали, че е разпоредил на подчинените му експерти да подготвят промени в нормативните документи за закриване на бензиностанциите.
В четвъртък (11 май 2006-а) обаче Георги Кадиев зае точно противоположната позиция. Пред слисаните депутати заместник-министърът обясни, че закриването на обектите на Гювен е икономически необосновано. По данни на финансовото министерство през миналата година на фирмите на турския бизнесмен от хазната са възстановени... 95 млн. лв. за ДДС и акцизи. Ако колонките по границата, които продават най-евтиното гориво в Европа, спрат да работят, въпросната сума пак нямало да влиза в бюджета. По думите на Кадиев, в случай че бензиностанциите на наша територия бъдат закрити, шофьорите ще зареждат в Турция. Това на практика е признание за безсилието на българските митници да контролират ефективно вноса на горива у нас. Неотдавна вътрешният министър Румен Петков съобщи, че около 50 на сто от импорта на бензин и дизел у нас е сив.
Анализ на правния отдел на министерството показвал, че ако България закрие едностранно безмитните бензиностанции, тя ще бъде засипана от искове пред международния арбитраж за чуждестранните инвеститори във Вашингтон. А адвокатските хонорари за представителство там били много високи, прозорливо отбеляза Кадиев. Той обаче отказа да отговори поради каква причина държавата е подновила изтеклия през 2003 г. първи договор на Фуат Гювен за безмитна търговия. Любопитно е, че именно тогава ексфинансовият министър Милен Велчев обяви програмата си за закриване на всички безмитни обекти у нас.
Надеждите, че поне част от парите от продажби на безмитни горива ще излязат на светло, са свързани с предстоящото подписване на договор за фрайчайзинг между фирмите на Гювен и рафинерията ЛУКойл. След като това стане, сегашните безмитни бензиностанции ще носят логото на руската компания. Дружествата на Гювен пък ще бъдат задължени да зареждат само от завода на ЛУКойл'' в Бургас.
Остава открит обаче въпросът как ще бъде пресечена продажбата на закупеното от безмитните бензиностанции гориво във вътрешността на страната. Защото само наивник би твърдял, че чуждестранните шофьори, които официално преминават транзитно през страната ни, ще пропуснат да припечелят нещо отгоре, като попътно продадат бензина от резервоара си на някой български колега. От финансовото министерство обещават, че това ще секне след влизането в сила на подготвения закон за дюти фри търговията. Подобни уверения обаче въобще не са някаква новост. Остава да се види дали ще се случат и на практика.

Facebook logo
Бъдете с нас и във