Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ФРАПОРТ ВДИГНА НА 19.2 НА СТО ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕТО ЗА ДЪРЖАВАТА

Избраният от правителството концесионер на летищата във Варна и Бургас - немско-българското обединение Фрапорт/БМ Стар, е увеличил размера на предложеното в офертата възнаграждение за държавата от 16.8 на 19.2 на сто. Възнаграждението се изчислява от по-високата от двете суми: общите приходи от дейности на летищата или общите приходи от такси на аеропортовете и дейността на техния оператор. Това стана ясно от решението на кабинета, публикувано в Държавен вестник на 20 юни. Според Министерството на транспорта промяната е станала през май, когато новата конкурсна комисия е установила, че само Фрапорт отговаря на изискванията за опит в оперирането на две международни летища в различни държави.
Концесионерът ще заплати еднократно концесионно възнаграждение в размер на 3 млн. евро, което бе заложено още в конкурсната процедура при избора на частен оператор. От него обаче ще бъде приспаднат внесеният от концесионера депозит.
До повторното класиране се стигна, след като Върховният административен съд отхвърли избора на датската Копенхаген Еърпортс и върна процедурата в началото. Консорциумът Фрапорт/БМ Стар бе класиран на второ място след датчаните, които предложиха концесионно възнаграждение на държавата да е 30 на сто от всички приходи на аеропортовете. Немско-българската оферта бе за 16.8 на сто отчисления за държавата. Трети в класацията бяха обединените Венси Консешънс и Венси Еърпортс, въпреки че офертата им за концесионното възнаграждение бе 21 на сто. Крайният резултат от класирането бе Копенхаген Еърпортс с 9.15 точки, Фрапорт/БМ Стар - 7.95, а двете френски компании получиха едва 7.36 точки.
Срокът на концесията е 35 години. Предвидената за този период инвестиция за развитие и модернизиране на летищата е 403 млн. евро. От тях 215 млн. евро са за летище Бургас, а 188 млн. евро - за летище Варна, припомниха от пресслужбата на Министерския съвет. От Фрапорт пък уточниха, че актуализирани с ръста на инфлацията, вложенията ще достигнат 563 млн. евро.
Подобряването на офертата е заради положителните тенденции в развитието на България, нарастването на политическата стабилност, както и предстоящото членство в ЕС, съобщиха още същия ден от Фрапорт. Според прессъобщението друга причина е, че трафикът на двете летища е надминал предвижданията от преди година. Увеличеното концесионно възнаграждение немският летищен оператор коментира като знак за доверието, което имаме в България и нейното политическо и икономическо развитие.
Немската компания е мажоритарен акционер с дялово участие от 60 на сто в консорциума с българската БМ Стар, става ясно от съобщението в Държавен вестник. От Фрапорт пък уточниха, че те ще контролират бъдещата компания, с която ще се сключи концесионният договор - Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт АД. Немският участник ще поеме управлението на всички операции и главното планиране на двете летища, както и изграждането на съвременни пътнически терминали, заявиха от компанията.
Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт АД ще получи правата върху управлението на 2 231 467 кв. метра от летище Варна и 2 531 795 кв. метра от аеропорта в Бургас, както и бъдещите съоръжения, изградени от частния оператор. Съществува възможност за включване на разширенията на двете летища, които в момента държавата прави със собствени средства. Заради забавеното концесиониране на летищата Министерството на транспорта бе принудено да инвестира в увеличението на капацитета на терминалите. В концесията обаче няма да бъдат включени обектите на Ръководство на въздушното движение.
Законосъобразността на правителственото решение подлежи на обжалване в седемдневен срок от обнародването му на 20 юни. Според адвоката на Копенхаген Еърпортс датчаните нямали намерение да обжалват, но са огорчени от изхода на процедурата. От френския кандидат Венси Консешънс-Венси Еърпортс засега отказват коментар, но според запознати те най-вероятно ще обжалват. От съда ще се иска обаче не отхвърляне на решението на кабинета, а ще се обжалва елиминирането на френския консорциум от новата конкурсна комисия.
Ако обаче френският кандидат се откаже, министърът на транспорта Петър Мутафчиев трябва да проведе преговорите по приключването на сделката и подписването на концесионния договор, който ще влезе в сила два месеца след парафирането му. Така че е напълно възможно през октомври българо-немският консорциум да влезе в двете морски летища.
През 2005 г. всяко от тях е посрещнало по около 1.6 милиона пътници, основно от Германия, Великобритания и Скандинавия. Фрапорт очаква, че до края на концесионния период летищата във Варна и Бургас ще обслужват по около 5 милиона пътници годишно. Според прогнозите на концесионера в края на договорения период - 2041 година, двете летища ще обслужват по около 5 милиона пътници годишно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във