Банкеръ Daily

Управление и бизнес

''Форд'' напуска Русия

Ford Motor Company и Sollers, с равно участие на страните през 2011 г.,отварят съвместното предприятие Ford Sollers. Той произвежда Ford Focus и Ford Mondeo във Всеволожск, Ford Fiesta и Ford Ecosport в Набережни Челни, както и Ford Kuga, Ford Explorer и Ford Transit в Елабуга. На същото място, в Елабуга, в специалната икономическа зона (СИЗ) "Алабуга" има и фабрика за производство на двигатели, припомня ТАСС.

Ford Sollers  отказва да произвежда леки автомобили в Русия и затваря два от три автомобилни завода - в Набережни Челни и Всеволожск, както и фабрика за двигатели в СИЗ "Алабуга", съобщи руската медия.

Според прогнозите, до края на юни се планира да завърши производството, а най-новите автомобили от руските заводи ще могат да бъдат закупени до октомври 2019 година. В същото време компанията обещава да изпълни изцяло всички задължения за гаранционен ремонт и сервиз на машини.

Концернът ще остави само производството на леки търговски превозни средства (LCV) - става дума за Ford Transit, който ще се намира до Елбуга. В същото време Sollers ще получи 51% в ново съвместно предприятие с Ford, а преговорите за неговата работа ще бъдат завършени през следващите месеци.

Алексис Родзянко, ръководител на Американската търговска камара (AmCham) в Русия, обясни решението на ''Форд'' с европейската стратегия на компанията. Концернът обяви плановете си да реорганизира нерентабилния бизнес в Европа като цяло и по-специално в Русия още през януари 2019 г. Според Bloomberg, компанията е изправена пред трудности при адаптирането си към появата на нови технологии, затягане на екологичното законодателство и напрежението на европейския пазар поради Brexit.

''Форд'' заяви , че руският автомобилен пазар през последните години е под силен натиск - той се възстановява по-бавно от очакваното, докато търсенето се измества към по-евтини модели. Всичко това доведе до недостатъчно използване на производствения капацитет на компанията в Русия и намаляване на тяхната рентабилност. Така през есента на 2018 г. недоволството от прекъсването на завода и в резултат на това намаляването на заплатите дори доведе до стачка на служителите във Всеволожск. 

"Целта на промените е да се върнем към рентабилността на компанията в краткосрочен план и да увеличим ефективността на инвестициите в условията на трудна пазарна ситуация", обяснява автоконцернът. Като цяло, компанията очаква да преструктурира 11 млрд. долара разходи на европейския пазар  .

Министерството на промишлеността и търговията на Русия заяви, че ''Форд'' е загубил автомобилния пазар в Европа и Русия с конкурентите си - например Renault, Nissan, AvtoVAZ, Volkswagen и новите корейски и китайски марки.

Дмитрий Козак заяви , че компанията има проблеми с продажбата на продукти. По този начин продажбите на най-популярната марка ''Форд'' в Русия - Ford Focus - само през 2018 г. са  намалели  с 4,6%, а общите продажби на компанията през първите два месеца на 2019 г. са намалели с 45% до 4,17 хил. Броя. В този случай Kia Rio измести Ford Focus от позицията на най-често срещаните чужди автомобили в страната.

С преструктурирането на производствения мениджмънт ще се проведе мащабно намаляване на персонала по целия свят. Само в Германия, концерна планира да съкрати около 5 хиляди души. В Русия намаляването на персонала ще се извършва по програмата за доброволно напускане с плащане на допълнителна компенсация. Компанията ще обяви техния точен размер през април и ще плати общо 200 милиона долара на служителите и доставчиците .

В заводите в Татарстан - в Елабуга и Набережни Челни - компанията ще намали почти 1 000 служители. Министерството на промишлеността и търговията на Татарстан вече обсъжда по-нататъшната им заетост с общинските власти и други предприятия, а групата КамАЗ  обяви готовността си да наеме квалифицирани служители. Властите на Ленинградска област  са готови да предложат възможности за работни места на служители, уволнени от завода във Всеволожск.

Експерти, интервюирани от ТАСС, отбелязаха, че заминаването на Форд няма да промени ситуацията на руския автомобилен пазар. В края на краищата продажбите на някога популярната марка намаляват от няколко години и няма свещено място, което вече е частично поето от конкуренти, които имат какво да предложат на пазара.

В допълнение, експертите се съмняват, че марката скоро ще се върне в Русия - в съвременните реалности на компанията е по-евтино да останат на пазара, отколкото да го въведат отново. Прекъсването на производството обаче може да предизвика прекомерно търсене на стоки, казват  дилърите. Което, обаче, по данни на медиите са не ще да държи на продажбите.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във