Банкеръ Daily

Управление и бизнес

"Фолксваген" не търси алтернатива на Турция

“Фолксваген” не търси алтернативно място за изграждане на новия си завод след решението за замразяване на инвестицията в Турция, обяви членът на Управителния съвет на компанията Андреас Тостман пред “Ханделсблат”. "В момента не подготвяме никакви алтернативни планове“, коментира Тостман. Той допълва, че решението за строежа на фабриката край Измир все още е замразено. "Намираме се във фаза на внимателно наблюдение", добавя Тостман, като не посочва конкретни срокове, в които ще бъде взето решение.

Както "Банкеръ" писа, първоначално концернът избра турския град Маниса, край Измир, като дори регистрира свое дъщерно дружество в южната ни съседка, чийто предмет на дейност бе именно проектиране и производство на моторни превозни средства. Впоследствие обаче VW отложи подписването на споразумение с Ердоган, след като той започна военна операция в Сирия.

Един от влиятелните членове на Надзорния съвет на VW и премиер на Долна Саксония Щефан Вайл съобщи, че не може да си представи как VW ще направи инвестиция в южната ни съседка предвид настоящите обстоятелства. Вайл подчерта също така, че е останал с впечатлението, че мнението му се споделя от още няколко души в надзорния съвет, който ще заседава по въпроса през ноември.

Основните конкуренти на Анкара - България, Румъния и Сърбия, се опитаха да се възползват от ситуацията, като инициираха нови разговори с "Фолксваген". Страната ни представи по-добра оферта с удвоени субсидии за VW. Ако се имат предвид инфраструктурата, железопътните връзки и магистралата, се оказва, че София предлага 800 милиона евро с надеждата "Фолксваген" да избере България вместо Турция. Увеличаването на сумата за инвестицията е възможно чрез дребен трик: парцелът с площ около 800 хектара, който се намира в източния край на София, ще бъде прехвърлен на съседната община Елин Пелин. А там са възможни двойно по-високи субсидии, отколкото в столицата. 

"Управителният съвет на "Фолксваген" е взел решение фабриката да е в Турция - пазарът е много по-голям. Там има много развито производство, там има хора, кадри, техника. Обаче пък надзорният съвет, където са собствениците, гледа дългосрочно на нещата и още има своите притеснения. Шансът за България е минимален, управителният съвет трудно би променил позицията си. В Турция има цели екипи и архитекти, които работят", разясни преди дни експрезидентът и ръководител на Българския автомобилен клъстър Росен Плевнелиев.

Отиващият си премиер на Румъния Виорика Дънчила на свой ред обяви, че планира да говори с канцлера на Германия Ангела Меркел за бъдещия завод на Volkswagen. Във вторник румънското министерство на бизнеса, търговията и предприемачеството заяви, че Румъния е възобновила преговорите с Volkswagen за бъдещата фабрика за производство на автомобили.

В същото време и в Сърбия има раздвижване по въпроса. На срещата си с германския министър на икономиката президентът на Сърбия Александър Вучич излезе отново с инициатива за привличане на автомобилния гигант. "Ще дадем всичко от себе си. Сърбия не е член на ЕС като България и Румъния, нямаме и голям пазар като Турция", каза обаче Вучич.  Той обясни, че има технически проблеми поради това, че Сърбия не е член на ЕС, но все пак Сърбия може да предложи субсидии за чуждестранната компания, които другите страни не могат да предложат.

Хърватското издание "Вечерний лист" пък съобщи, позовавайки се на анонимни източници от тамошното Министерство на икономиката, че и Загреб влиза в битката за новия завод.

Facebook logo
Бъдете с нас и във