Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Фирмите за почистване въртят един милиард лева

Поддръжката на офисите е разход, който често излиза твърде скъпо не само на фирмите, които ги ползват, но и на държавата, чийто сграден фонд освен че е огромен, е и твърде остарял. На Запад решението на този проблем е намерено отдавна - наемат се т. нар. фасилити компании, които се занимават с плащането на сметките, почистването, дребните ремонти, поддържането на зелените площи и дори с воденето на счетоводство. У нас този бизнес тепърва набира скорост. Според сметките на Българската асоциация по фасилити мениджмънт обемът му надхвърля 1 млрд. лв. и ще продължава да расте. Повод за такива прогнози е фактът, че едва около 40% от посочения оборот се генерират в частния сектор, а останалото са разходи на държавата.
Комплексните услуги намаляват разходите за поддръжка на сградите с 20 на сто. Бизнес клиентите го разбраха бързо и само за последните две години те се увеличиха значително, казва за БАНКЕРЪ изпълнителният директор на Фасилити Оптимум Бисера Иванова. Сега 42 на сто от дружествата, притежаващи обекти със застроена разгърната площ от над 1000 кв. м, разчитат на външни фирми за поддържането им. Прогнозите на хората от бранша са, че след 4-5 години всички имоти с такива размери ще са поверени на специалисти.
Най-общо клиентите на фасилити услугите могат да бъдат разделени на няколко групи. Около 40% от пазара се падат на административните и офис сградите. Търговските обекти - като молове и магазини, имат около 30% дял, а останалото се разделя поравно между жилищните сгради (предимно комплекси от затворен тип) и институциите с клонова мрежа като банки, застрахователни компании, мобилни оператори и други. Така или иначе все още повечето собственици на имоти у нас смятат тези услуги за излишен разход. Голяма част от българския бизнес предпочита да сключва договори например само за почистване или охрана, което до голяма степен се дължи на заблудата, че професионалното управление на бизнес сградите е по-скъпо, споделя Иванова.
Подобно е мнението и на Сергей Койнов, изпълнителен директор на консултанската компания за бизнес имоти Forton International. Според него поне две трети от собствениците на офис сгради в страната управляват и поддържат обектите си чрез собствени екипи, водени от разбирането, че сервизните такси на наемателите може да генерират печалба. Ако правилно е определена сервизната такса, то тя трябва да покрива всички дейности по поддръжката на сградата, без собственикът да дотира или печели от тази дейност, отбелязва Койнов.
Освен с почистването фирмите, занимаващи се с поддръжка, могат да се ангажират и с ред други главоболни дейности, включително и да следят за различните нормативни изисквания. Каквато, да речем, е разпоредбата в Закона за енергийната ефективност, че всеки климатик над 12 kW подлежи на задължителна регистрация в Агенцията за енергийна ефективност. Не че регистрацията е толкова сложна, но при бюрокрацията и бумащината у нас си е разправия, изискваща време.
Сред непопулярните, но изключително важни дейности на тези компании е и поддържането на фасадите. Най-често собствениците на бизнес сгради и хотели подценяват това начинание и пропускат да включат грижата за външните стени и прозорци в годишния си бюджет. Подобна небрежност обаче може да скъси живота на сградата с 10-15%, твърдят експертите. Замърсяването на външната фасада не се изчерпва само със зацапаните прозорци. Климатичните условия, резките температурни промени и влагата оказват негативно влияние върху цялата постройка. Колкото до разходите за професионална поддръжка, те се определят в зависимост от технологията на почистване като най-често се използва алпийският метод. Цената при този вид услуга варира между 1 и 6 лв. на квадратен метър. Някои постройки позволяват и използването на автовишки, което излиза значително по-евтино - от 1 до 3 лева. Фирмите от бранша обясняват, че в скоро време у нас ще бъде въведено почистване, и чрез роботизирани машини. Така ще се намали количеството на използваните химически препарати, ще са необходими по-малко хора и в същото време ще се постигнат по-висока скорост и по-високо качество.
Преглед на офертите показва, че сега цената за наемането на специалисти за управлението на имотите се движи между 1 и 3 евро за квадратен метър, в зависимост от специфичните особености на обектите и обема на поръчаните услуги. Съответно договорите могат да се сключват както със собствениците на сградите, така и с техните наематели. И още нещо - подобно на други сфери, колкото по-дълъг е срокът за изпълнение на контракта, толкова по-ниска може да стане цената.
Наемателите на офиси и магазини в търговските центрове вече спокойно приемат фиксирането на таксата за поддръжка в договорите за наем, заявява Койнов. Разочарованието според него идва, когато се използва т. нар. метод на отворената книга (open book), който напоследък се прилага все по-често. При него таксата е фиксирана примерно на 2 евро, но в края на финансовата година общият разход за поддръжката на сградата се преизчислява, което води до доплащане и така цената може да достигне 3.5 евро за квадрат.
Експерти все пак изтъкват, че в резултат на кризата таксата е паднала с 10% в сравнение с 2008-а. Друг сериозен фактор се оказва и нарастващата конкуренция, тъй като броят на фасилити фирмите непрекъснато расте. Ако преди няколко години те бяха едва пет-шест, то сега около 20 компании се занимават с поддържането на частни и административни сгради.
И докато бизнесът все повече се възползва от услугите на този бранш, държавата продължава да се отнася към него предпазливо. Засега тя остава клиент на единични екстри като охрана или почистване и по този начин общият разход по това перо нараства допълнително. За поддържането на десетките сгради, в които се помещава изпълнителната власт - министерства, агенции и комисии, в началото на годината бяха сключени рамкови споразумения с Асенко, Джиза БГ, Фасилит оптимум България и едноличните търговци НИМ Надежда Василева и Пламекс - Пламен Михайлов. Те ще вземат 2 млн. лв., за да осигурят сапун и тоалетна хартия на управниците и да лъскат кабинетите им през следващите две години. От Българската асоциация за почистване обаче изтъкнаха пред БАНКЕРЪ, че големите фирми в сектора не са участвали в обществената поръчка, тъй като условията са били написани некомпетентно и непрофесионално. Според Даниела Петкова, председател на асоциацията, много от компаниите изобщо не желаят и да чуят за договори с държавата заради продължаващата практика ведомствата да не си плащат навреме дължимите суми.
При всички положения цялостното поддържане на административните постройки може да струва по-малко на данъкоплатците, ако то се възложи на специализираните фирми. Съвсем друг е въпросът дали не трябва да се създаде и регистър на заетите в този бранш и така да се гарантира качеството на предлаганите услуги, което сега се крепи единствено на честната дум?

Челен опит
Обхватът и значението на дейностите, свързани с фасилити бизнеса у нас, все още се подценява, но практиката в западните държави категорично показва, че той може да играе много сериозна роля за развитието на икономиката. В Германия например едва през 2003 г. се е заговорило за фасилити мениджмънт, без някой да си е давал сметка какъв пазарен дял ще заеме тази дейност в бъдеще. Седем години по-късно този бизнес е в топ 5 на индустриите в страната. Той изпреварва такива сфери като строителството и производството на автомобили и формира 5.5% (122 млрд. евро) от брутния вътрешен продукт. Секторът осигурява работа на около четири милиона души, или над 10 на сто от заетите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във