Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Фандъкова се развихри с рекламите

На фона на свитите до крайност рекламни бюджети държавата се превърна през последната година-година и половина в най-големия играч на този пазар с множеството си мероприятия за популяризиране на различните мерки и дейности по линия на европейските фондове. И докато досега подобни акции бяха запазена марка на министерствата и най-вече на земеделското, в раздаването на пари напоследък ударно се е включи и Столичната община. Само за последния месец администрацията на Йорданка Фандъкова е обявила цяла редица конкурси за информация и публичност на различни проекти, финансирани от оперативните програми. Тази свръхактивност изглежда още по-странна поради факта, че зад гърба си кметството няма нито една подобна проява.


Експанзията на медийния пазар започна на 30 юли с една изключително мащабна и същевременно доста спорна поръчка за популяризиране на Изграждането на интегрирана система от съоръжения за третиране на битовите отпадъци на Столичната община. Приготвени са цели 1.15 млн. лв., но в същото време ще се рекламира нещо, което дори не е започнало да се строи. Пред завършване от цялата система е единствено депото край село Яна, докато самият завод за третиране на боклуците и компостиращите инсталации в най-добрия случай ще са готови през 2014 година. Затова пък още в края на тази победителят в надпреварата трябва да е готов с логото, слогана и мисията на проекта, да направи сайт (на английски и български), а също и информационни табели, които да разясняват на хората къде и как ще се обработва сметта. Рекламната кампания ще продължи с изработването на печатни, промоционални материали - 2000 брошури и още толкова презентационни пакети (всеки съдържащ папка, платнена торба, бележник, химикалка и тениска). Предвидени са и 2300 двуезични визитни картички, но кой точно ще ги ползва, не е ясно. Сред задачите на изпълнителя са още създаването на онлайн информационни бюлетини за хода на строежа, организирането на пет пресконференции, както и публикуването на различни прессъобщения. Наред с това ще бъде изработен на DVD филм (в 1000 бр.), показващ реализацията на система от съоръжения за третиране на битовите отпадъци с възможност за избор на субтитри на български, английски, френски и немски. По една от националните телевизии пък ще се излъчват други четири филма (три междинни и един окончателен).


За всичко изброено дотук наетата от общината фирма ще получи 288 хил. лева. Други 360 хил. лв. ще бъдат насочени към комуникационни и образователни кампании за младите хора. Под такива местните управници разбират разработването и въвеждането на образователна програма за опазване на околната среда, разделно събиране на отпадъците, рециклиране и компостиране, организиране на събития за деца и ученици, провеждане на семинари, както и заснемането на три 20-минутни обучителни филма за различните възрастови групи.


Най-големият пай от средствата - 504 хил. лв., обаче ще отиде за популяризиране на разделното събиране, рециклирането, компостирането и опазването на градската среда. От изпълнителя се очаква да предложи минимум два варианта на кампаниите и рекламните материали, като предостави и медийно планиране на всички предвидени дейности. Той ще трябва да изработи и по 500 брошури, платнени торбички и плакати.


Медийните поръчки на Столичната община продължават с рекламиране на проекта Чрез ефективни партньорства към устойчиво развитие на София, който се финансира по програмата Административен капацитет. Предвидената сума в случая е значително по-малка - около 60 хил. лв., но пък и популяризирането на начинанието не заслужава повече разходи. Срещу посочените пари се иска да бъдат организирани периодични срещи с представители на медиите с цел разпространяване на информация за напредъка по проекта и минимум две пресконференции. Предвидено е още публикуването на поне 15 интервюта и статии, поддържане на интернет сайт, както и отпечатването на брошури и листовки (7000 броя). Но най-интересна е последната задача - организиране на заключителна еднодневна конференция в София. Необходимо е тя да се проведе в хотел 4 или 5 звезди и да събере 70 човека, за които ще има две кафе паузи и обяд. За 30 от гостите ще бъдат наети и самостоятелни стаи. Какви ще са тези особи не се казва, но явно няма да са от столицата, което пък е още по-странно предвид обсъжданата и рекламирана тема.


Харчовете за реклами продължават с над 85 хил. лв. за организирането на семинари, пресконференции и отпечатването на брошури и книжки, с които да се покаже как са възстановени влажните зони по миграционния път на птиците, част от екокоридор Виа Аристотелис по течението на река Лесновска в района на с. Негован. На тези места в момента има кариери за добив на инертни материали от концесионера Холсим и отсега е известно, че ще се рекламират само добрите намерения. Няма и как да е иначе, след като още не е избрана фирмата, която да извърши въпросното възстановяване на хабитатите. А по план това ще отнеме най-малко две години.


Следват още 52 хил. лв. за промотиране на Модерната администрация - гарант за модерното образование. Парите, общо взето, отново ще отидат за организиране на срещи с журналистите и предоставянето на различни материали (брошури, дискове и т.н.). Ще има и заключителна конференция за 70 човека, задължително в 4-звезден ходел в идеалния център на София. Кафе-паузите и обядът също са задължителни. А за представителите на други общини от страната, освен подслон, ще бъде осигурен и билет за влак или автобус.


Всички тези процедури обаче са само първата стъпка от превръщането на Столичната община в един от най-апетитните клиенти на пиар агенциите. В следващите седмици предстои да бъдат обявени още куп рекламни акции като например за обновяването на Специализираната болница за активно лечение на онкологични заболявания, Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води по бул. Сливница, Изграждане на дубльор на ляв владайски колектор, Изграждане на социална инфраструктура в подкрепа за деинституционализация на социални институции, предлагащи услуги за деца в риск, Адаптация на Централната минерална баня за музей на София с активно присъствие на минерална вода...


На някого може и да му изглежда безсмислено харченето на толкова пари за брошури, конференции и лъскави обеди, само че такива са правилата на Европейския съюз. Средствата са отпуснати от еврофондовете специално и единствено за да се осведоми обществото за възможностите за финансиране и постигнатите резултати. Друг е въпросът как в действителност се харчат милионите и дали покрай иначе благородните намерения не се задоволяват и нечии други интереси.

Facebook logo
Бъдете с нас и във