Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Фалитът на TUI ще удари големите хотелски вериги

Китайски конгломерат ще възражда "Томас Кук“

Хотелиерите вече не разчитат на туроператорите.
S 250 696e21c5 4b43 4918 a972 f60a4ada9cb7

Туристическият сектор е в шок - най-големият туроператор в света TUI е пред фалит, след като отчете 83% спад на продажбите. Ръководството на компанията реагира незабавно - свали цените с 19%, поиска държавна помощ от германското правителство и се обърна  към най-големите акционери с искане за допълнителна капитализация на компанията.  Това обаче може да се окаже недостатъчно. 

 

С най-голям дял  в компанията - 24.89%,  е руският милиардер Алексей Мордашов, собственикът на компанията за стомана "Северстал", чието състояние според "Форбс" е 19 млрд. долара. Според запознати, той ще спаси туристическия гигант, но със сигурност бъдещето на тази индустрия няма да е същото. Доказателство за това е

дупката в бюджета на TUI от над 1 млрд. евро

и нарастването на разходите за поддръжката на туристическата база. Мрачната картина се подсилва и от прогнозата, че 2021 г. ще бъде изключително слаба.

Ако TUI фалира, ще засегне и българския морски и зимен туризъм. У нас оперират дъщерни фирми на компанията, които са свързани с десетки дребни бизнеси в сферата на логистиката и доставките. Компанията е на българския пазар повече от две десетилетия, като отпуска траншове за строителството на комплекси. 

Сред дъщерните фирми, които едновременно са и акционери, с минималните 3.6% е и веригата RIU, която е в България от 1999 г. и менажира хотели в цялата страна. Според експерти това означава, че ако  TUI фалира, ще се спасят

само малките хотели извън комплексите.

На нашия пазар от 2004 г. оперира и TUI ReiseCenter, специализиран  в продажбата на туристически продукти, бизнес пътувания и самолетни билети за редовни и чартърни полети.

Изпълнителният директор на компанията Фриц Юсен ще предложи на акционерите увеличение на капитала с 0.7% (1 млрд. евро) до края на септември, за да оцелеят през зимния сезон. Това обаче може да се окаже недостатъчно, защото TUI Group вече получи два мостови кредита, гарантирани от германското правителство на обща стойност 3.1 млрд. евро. Те трябваше да отидат за преструктуриране, обаче кризата провали плановете. Според Фриц Юсен, компанията се нуждае от 250 млн. евро на месец за нормална оперативна дейност.

Война за територия 

Промените в сектора вече са налице. В бъдеще хотелиерите сериозно ще се замислят дали отново да позволят на туроператорите да ги "връзват“ задълго с ексклузивни договори. Месеци наред те бяха на ръба на масовите фалити и днешните обещания, че "още утре стаите ще бъдат напълнени", отдавна не топлят никого.

Предприемачите от сектора се чувстват предадени, защото в критичния момент нито правителствата, нито туроператорите реагираха навреме и с конкретни оферти. Затова отношенията между туроператорите и хотелиерите вече са на съвсем друга основа.  

Шефът на Jet2holidays - Стив Хипи, сподели наскоро пред "Ханделсблат“, че не иска ексклузивитет при сключване на договори с хотелските партньори. Според него засилената конкуренция ще намали цените и ще повиши качеството на продукта. Време е всеки да се справя сам. При всички положения, секторът е готов за война. Хотелиерите  няма да допуснат в бъдеще обектите им да бъдат "присвоени“ от туроператора, а те да наблюдават безучастно как бизнесът им потъва. Туроператорите също не са готови да се откажат току така от своя пай. 

Както обикновено, става въпрос за пари. Загубите трябва да се попълнят, затова германката Биргит Ауст, дългогодишен ръководител на веригата туристически агенции TVG, препоръча на туристическите агенти да си научат уроците от кризата и да търсят алтернативни варианти за печалба. Например - да съветват кандидат туристите срещу заплащане.

Възраждането на "Томас Кук“

Британският туроператор "Томас Кук" обяви фалит през септември 2019 г., след като не е успя да си осигури спасителни финансови инжекции. Това бе шамар за целия сектор, защото компанията е създадена през 1841 г. и е най-старият в света независим туроператор, обслужващ около 22 милиона клиенти годишно.

Приходите на „Томас Кук за 2018 г. бяха 9.6 млрд. паунда, но те се оказаха крайно недостатъчно за поддръжка на парази в 16 европейски държави (сред които и България) и поне още толкова в Северна Африка, Близкия изток и Азия.

Настоящият собственик на "Томас Кук“ – китайският конгломерат Fosun Tourism Group, планира да създаде империя. За целта ще разшири броя на ваканционните селища Club Med, ще пусне на пазара нов бранд - Club Med Joyview, насочен към туристи с краткосрочен престой. Компанията планира да отвори обекти с атракции като ски тренажори и инструктори по ски, заведения с екзотични напитки и детски занимални.

Ръководството на мегакомпанията е убедено, че ще излязат победители от кризата. И като доказателство сочи... започналото изграждане на 10 нови супер курорта, които трябва да отворят врати до края на 2022 година.

22 млн. работни места в ЕС са под въпрос

Европейските институции очакват приходите на хотели и ресторанти да спаднат с 50%, на туроператори и пътнически агенции - със 70%, а на организатори на круизи и авиокомпании - с 90 на сто.

Около 22 млн. работни места са под въпрос, ако не бъдат взети специални мерки. Европа посреща най-много туристи в света, което прави ситуацията особено тежка за държави като Испания, Италия, Франция и Гърция, чието благосъстояние е изключително силно зависимо от туризма.

Дружествата в сектора имат сериозни проблеми с ликвидността, тъй като в момента се правят малко нови резервации, а огромен брой хора са анулирали резервациите си и си връщат авансово преведените суми. Това е голям проблем, защото в този сектор оперират около 3 милиона дружества (90% от тях малки и средни предприятия). Те осигуряват 9.5% от общия брутен вътрешен продукт на общността и "запълват" 11.2% от работните места в ЕС.

Представителите на бранша са разочаровани от антикризисните политики на Брюксел. Според тях положените усилия са недостатъчни и претърпените от тях огромни загуби са доказателство за това.

КАРЕ

Средностатистическият данъкоплатец спаси българския сезон

Заради пандемията, много българи избраха да почиват у нас. По принуда или не, 2.5 млн. наши сънародници са пътували из България от началото на годината, докато чуждестранните туристи са били около 1.1 милиона. Близо 550 000 са българите, посетили черноморските ни курорти през лятото.

Според министърката на туризма Марияна Николава това е безспорен успех на правителството и на професионализма на бизнеса. Според повечето летовници обаче, това се дължи на строгите мерки, които въведоха съседните държави, най-вече Гърция.

Николова обясни, че ще разчита българите да подкрепят сектора и през зимата. Тя е убедена, че страната ни скоро ще стане целогодишна дестинация, която предлага не само море и ски ваканции, но и много интересни маршрути за балнео-, СПА, културно-исторически, зелен, гурме и т.н. туризъм. Това повтаряше и предшественичката й Николина Ангелкова, но освен безплатни чадъри на плажа и кафе за 10 лева, туристите не получиха нищо друго.

Facebook logo
Бъдете с нас и във