Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Фалитът на "Томас Кук" може да "потопи" част от туристическия ни бранш

S 250 9d6638d3 fab0 4b0a a55c 2c4bf1a5ee25

Вторичните трусове след земетресението, което предизвика фалитът на британския туроператор "Томас Кук" ,  все още не могат да бъдат предвидени. Ударът, който със сигурност ще понесе цялата туристическа индустрия по света, може да се окаже пагубен за нашия туристически отрасъл.

 На този етап стана ясно, че над 50 български хотела ще бъдат  засегнати от създалата се ситуация. Огромен е  рискът, пред който са изправени всички,  работили с туроператорската компания,  която вече  спря да плаща. Загуби за милиони левове, предвиждат хотелиерите. Реална е  опасността да не  получат парите за вече реализираните почивки на чуждестранните туристи, тъй като в повечето случаи договорите с фалиралия туроператор съдържат  клаузи за разсрочено плащане със срок 60 дни след като туристите са напуснали страната ни. Щетите все още  се  изчисляват, но цифрата от 100 милиона вече се завъртя в публичното пространство.

Това предизвика и усилените  консултации между представители  на бранша и министерството на туризма.

Катотревожна и сложна", определи ситуацията министърът на туризма  Николина Ангелкова.

Определението, което даде пък  изпълнителният  директор на Националния борд по туризъм Полина Карастоянова беше „огромна война на парите“, която се подхваща  на полето на туристическата индустрия. Според нея първата фаза е била свързана с общата геополитическа обстановка и с огромните ресурси, които нашите преки конкуренти от Турция, Хърватска, Гърция, Мароко, Тунис и Черна гора са инвестирали в рекламата на своите туристически обекти и услуги  и  по този начин са привлекли туристи, които доскоро са почивали у нас.

Карастоянова подчерта, че през последните 20 години туризмът се е променил сериозно и факта, че всеки може да  организира своето пътуване с мобилно устройство в ръка и направил „средата изключително конкурентна“.

„Благодарение на технологиите, всеки от нас се превръща в туроператор, в туристически агент и в медия, защото можем да излъчваме това, което виждаме и това, което се случва. То може по някакъв специален начин да докосне целия свят“, обясни тя.

Основната  причина  за фалита на „Томас Кук“ според  Карастоянова е  именно  дигитализацията. „Промяната на модела на работа и дигитализацията са процеси, които в британската компания са  подценени. Те запазват своето поведение на един класически туроператор със старомодния модел на комуникация и едва след 2017-а се опитват да достигнат своите конкуренти, но това се оказва невъзможно“, добави още Карастоянова.

От Националния борд по туризъм са настояли пред министър Ангелкова да се търси решение за излизане от създалата се ситуация. Те са поискали  от правителството да подкрепи българската туристическа инфраструктура, като подпомогне засегнатите от този неочакван удар хотелиери . Тази подкрепа основно се изразява в това, те да бъдат освободени от задължението да плащат данък върху печелбата си  „върху нереализирани сделки“ . Основанията им са, че в повечето случаи хотелите веднъж са  издали  фактури към „Томас Кук“,  по които вече е платено ДДС , въпреки че не е ясно дали и кога те ще си получат дължимото от английския оператор. Затова няма и никаква логика освен този на практика допълнителен разход, да им бъде начисляван  и данък „Печалба“, изтъкна Карастоянова.

Членовете на  борда очакват следващата седмица по този въпрос да бъде проведена среща  с премиера Бойко Борисов и с финансовия министър Владислав Горанов, и то веднага след завръщането им от посещението в Сеул.

Шефката на туристическия борд призова всички свои колеги да обединят усилия и да докажат, че браншът с помощта на държавата е узрял „ да управлява кризи“. „Ако заведем колективен иск, позицията на българските хотелиери ще е много по-силна, отколкото ако поединично се опитват да уредят отношенията си с квесторите или с тези екипи, които управляват процеса след фалита на „Томас Кук“, каза още Карастоянова. Тя заяви, че Министерството на туризма е поело ангажимент да съдейства на хотелиерите със  завеждане  на колективен иск, както и с консултации как да предяват искове за вземанията си, в случай, че те са индивидуални.

Освен това имало и специална форма, която британският  посланик Ема Хопкинс е представила пред браншовиците и пред туристическото ведомство, като е обещала „ максимално съдействие“ .

Министър Ангелкова обяви, че в момента у нас пребивават  5940 туристи  на британския туроператор. Посредникът на фалиралия туроператор  за България Христо Гълъбачев обясни, че по-малко от 10 на сто от тях са англичани.

Докато и  министерството,  и  борда се опитваха да търсят решения на проблема с очакваните щети от фалита на „Томас Кук“ ,  бившият заместник-министър на туризма Бранимир Ботев направо хвърли бомба с изказването си, че  ставало дума не за сто милиона лева, а за близо 306 млн. евро, които  нямало да постъпят като приходи в страната ни до октомври.

„Голямата загуба ще бъде оттук нататък - в отлива от българския пазар, който и без това е в тежко състояние. Нека да не забравяме, че близо 50% от чартърите се поддържаха от „Томас Кук“… В последните  три години си бяхме обвързали изключително тежко с „Томас Кук“. Нещо повече - по всичките генериращи приходи за България пазари българското Министерство на туризма имаше за основен партньор тази компания. В момента, в който тя фалира, ще фалира и представата за България , прогнозира Ботев. Според него фалитът на „Томас Кук“ не е изненада за никого в бранша. Компанията била   изключително разклатена финансово   повече от три години. Кредитиращите  банки  отказали на няколко пъти да кредитират занапред  английския туроператор, твърди Ботев. Според него самият фалит е резултат именно от отказа на финансовите институции за допълнителното му кредитиране.

Той не пропусна да подчертае, че бил силно учуден от това, че   едва сега Министерството  на туризма и министър Ангелкова определят случилото се като „неочакван факт“. Според него предстоят „поредица от сериозни сътресения в конвенционалния туризъм“.

„С навлизането на глобалните платформи, като airbnb, booking.com и други, по същество ерата на конвенционалния организиран туризъм през туроператори и туристически агенции просто отива към своя залез… Като че ли целият сегмент на средния клас хотели -  тризвездните, е поставен под удара на новите глобални платформи - точно това беше сегментът на „Томас Кук“ като цяло. На трето място, приоритетната  обвързаност  на редица пазари, както и българския,  с "Томас Кук" не дава възможност за бърза реакция“, обясни още Бранимир Ботев. Ботев не очаква страната ни да преодоле  негативния тренд в близките три-четири години. „Тотално трябва да се промени цялостната структура на планиране в българския туризъм“, убеден е  Ботев.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във