Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Европейски пари за мизерни пътища

Ще продължим да работим по изграждането на нова пътна инфраструктура и по рехабилитацията  на съществуващата. Това обяви новият министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова при първите си стъпки във ведомството. Акцентът на управляващите през тази година е върху транспортната инфраструктура на Северна България. Топ приоритет е завършването на АМ "Хемус", около която ще се изгражда още една икономическа ос на страната. Амбицията е магистралата да е готова напълно през 2024 година. Но  заедно с това активно се работи и по вертикалните връзки: "Видин - Ботевград", "Русе - Велико Търново", трети мост на река Дунав и тунел под Шипка.

Този акцент е логичен. Ако пътищата са в добро състояние, хората ще бъдат по-гъвкави и мобилни, което пък ще им позволи да живеят на едно място, а да учат или работят на друго. Това е и един от начините да спрем обезлюдяването на някои региони и пренаселването на други.

Именно това е и целта на изграждането на скоростния път между Видин и Ботевград, макар че там нещата се движат по-скоро от протестите на жителите в северозападната част на страната. Недоволството на хората и блокадите на пътя към "Дунав мост 2" накара управляващите да предприемат някакви стъпки за развитие на транспортната инфраструктура в региона. Очаква се тя да подпомогне икономическото оживление в най-близката до Европа българска територия, да ускори връзките й с останалата част на страната, а и да направи "Дунав мост 2" по-достъпен, още повече че сега не се използва пълният капацитет на съоръжението. Евентуалното изграждане на шосето може да привлече повече камиони и товари от задъхващия се вече "Дунав мост" край Русе.

Последните новини около скоростния път Видин - Ботевград са от средата на октомври. Агенция "Пътна инфраструктура" отново обяви обществени поръчки за избор на изпълнител на два подучастъка в отсечката между Мездра и Ботевград. Става въпрос за повторна процедура за изграждането на 33 км от този път и в момента тече срокът за подаване на оферти. Проектът ще се финансира със средства от републиканския бюджет, като индикативната му стойност е близо 302 млн. лв. без ДДС  според документацията. А това означава 9.152 млн. лв/км при средни европейски цени от 5-6 млн. евро на километър. Изглежда малко множко, тъй като значителна част от шосето все пак не е ново строителство, а е разширение на съществуващ първокласен път.  Трасето е сложно,  минава през хълмист терен и през планираните два тунела с обща дължина от 830 метра. Гаранционният срок за пътната част ще е пет години, а за съоръженията - десет години, съгласно новите изисквания.

Строителството на направлението Видин - Ботевград ще започне от една от най-сложните отсечки Мездра - Ботевград. Участъкът е разделен в два лота, за да може на обекта да се работи едновременно и да завърши в кратък срок, уточняват от регионалното министерство. Шосето ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока с габарит 20 метра. Трасето ще следва съществуващия път, като се развива по нов терен в участъците, обхождайки селата Люти дол, Типченица, Новачене и Скравена. Ще бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения. Пресичанията на републиканските и общинските пътища ще става чрез кръговите  кръстовища "Мездра", "Дърманци", "Ребърково", "Люти дол", "Скравена" и "Ботевград".

Стойността на поръчката за актуализация на техническия проект и строителство на "лот 1" е 123 млн. лв. без ДДС, но тя не е пределна. Кандидатите могат да подават офертите си до 3 декември тази година, включително. За участъка от "лот 2" стойността е 178.8 млн. лв. без ДДС и не е пределна. Офертите се приемат до 10 декември включително. Срокът на изпълнение и при двата лота е 1096 дни, от които 180 дни  за проектиране и 916 дни за строителство. Бъдещият изпълнител ще бъде избран по критерия "икономически най-изгодна оферта". Цената ще има 60% тежест в крайната оценка на офертите, а останалите 40% ще зависят от предложените технически показатели.

След протестите скоростният път Видин - Ботевград (общо 167 км) стана приоритетен проект в инвестиционната програма на Агенция "Пътна инфраструктура" и Министерството на регионалното развитие и благоустройството до 2022 година. Решението за това взе Министерският съвет на 7 март. Прогнозите са с модернизация на трасето от "Дунав мост 2" до Ботевград  да се осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма". А с изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което пък ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик.

За първи път при изпълнението на тези обществени поръчки ще се приложи нова схема на плащане. Бъдещият изпълнител ще получи  цялата стойност на договора едва  след като бъде подписан Акт 16 за завършване на обекта и има издадено разрешение за ползване на новопостроения пътен участък. Това предложение дойде от бившия министър на регионалното развитие и сегашен  заместник-министър в същото ведомство Николай Нанков след тежката катастрофа край Своге. Мотивът е: бъдещите изпълнители да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок.

Това на практика усложнява малко задачата на строителя - той трябва да си осигури финансиране за целия период на изграждане на пътя - три години (или 1096 дни). Но пък, от друга страна, така ще пресеят потенциалните кандидати и ще остави само тези, които могат да си позволят един такъв проект. Колкото и малко да са те.

В края на тази или в началото на следващата година ще стартират поръчки за още три подучастъка от другия край на скоростния път - с обща дължина 55 км за 458 млн. лв. между Видин и Ружинци.

Финансирането на такива големи проекти  като изграждането на пътната инфраструктура  създава проблеми от години у нас. За съжаление, към днешна дата в пътното строителство и във ВиК услугите няма много примери за реализирани публично-частни партньорства, призна министър Аврамова. Даже в пътния сектор бих казала, че опитът е нула, допълва тя. Идеите в момента са чрез различни форми на публично-частно партньорство например може да бъдат изграждани магистрали, тунели, мостове, пречиствателни станции, за които не са предвидени средства в бюджета или в европейските фондове. Такива проекти са неизградените участъци от АМ "Хемус" с дължина около 250 км, тунелът под връх Шипка, АМ "Русе - Велико Търново", скоростният път "Видин - Ботевград", който е част от трансевропейския коридор номер 4, АМ "Черно море", тунелът под прохода Петрохан. Прогнозният размер на вложенията в тези проекти е над 3 млрд. евро.

Facebook logo
Бъдете с нас и във