Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕВРОПАРИТЕ ЗА ТРАНСПОРТА СТИГНАХА ДО ПОПРАВИТЕЛЕН

За пореден път българските управници доказаха, че май работят добре само когато им сложат чатал на врата. След шамара от Брюксел и спрените пари за транспорта заради скандалите в бившия вече фонд Републиканска пътна инфраструктура, преди дни се разбра, че макар и година по-късно, най-голямата оперативна програма с бюджет около 2 млрд. евро е на път да тръгне. До дни ще бъдат обявени нови тръжни процедури за строителството на отсечките Кърджали - Подкова и връзката на Околовръстното шосе с автомагистрала Хемус, съобщи пред журналисти Нели Йорданова, директор на Дирекция Координация на програми и проекти в Министерството на транспорта.
Изпълнението на въпросните два проекта, всеки на стойност 32 млн. евро, трябваше да е започнало още тази година. За тях дори имаше търгове, които впоследствие бяха замразени поради нередности при провеждането им. Сега и при най-ускорените срокове за реализиране на процедурите изпълнителите и надзорниците за обектите ще бъдат избрани най-рано през пролетта на 2009-а. Тоест тогава може да започне и строителството.
Реално финансиране по програмата Транспорт може би първо ще има за електрификацията и рехабилитацията на жп линията Свиленград - турската граница (35 млн. евро) и за разширението на софийското метро от хотел Хемус до Централна гара и Централна автогара (185.19 млн. евро), обясни Йорданова.
И в този случай обаче условното наклонение е задължително. При все че вече има избран изпълнител за изграждането на втория лъч на подземната железница, работата, по думите на столичния заместник-кмет по транспорта Велизар Стоилов, ще започне най-рано след два месеца. За отсечката Свиленград - турска граница пък все още се одобрява тръжната документация за избора на фирмата, която ще я модернизира.
Всичко това няма как да се размине без последствия. Според планираните разходи за проектите от подписването на програмата през ноември 2007-а до 31 юли 2008-а страната ни е трябвало да получи общо 99 760 400 евро от Кохезионния фонд и Европейския фонд за регионално развитие. А до края на тази година още 60 145 710 евро. Досега обаче не сме усвоили нито едно евро. Съгласно нормативите на Брюксел до 2010-а ще действа правилото n+3, т.е. финансовият ангажимент на Евросъюза ще е валиден до края на третата година, смятано от тази, за която се отнася. След това формулата става още по-стриктна, като се променя на n+2. Казано с други думи, опасността България да загуби стотици милиони или дори над милиард евро съвсем не е илюзорна. Самата Йорданова не скри: Риск винаги има, но ние правим всичко възможно, за да го минимизираме. Смятаме, че не е справедливо заради един от бенефициентите да бъдат спрени средствата за всички.
Нели Йорданова изтъкна също така, че предстои да бъдат въведени нови нива на контрол при изпълнението на проектите по оперативната програма. След случая с конфликта на интереси на бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев министерството вече внимателно следи членовете на тръжните комисии и при най-малкото съмнение възнамерява да ги заменя с други.
Допълнителни усложнения може да предизвика и един проект, който досега до голяма степен бе подценяван. Става въпрос за внедряването на речната информационна система. От началото на 2010 г. тя трябва да започне да следи денонощно движението на корабите в българския участък на Дунав, като данните за състоянието на плавателния път и пристанищата в нашата акватория ще се обновяват непрекъснато. Системата е сред приоритетите по оперативната програма Транспорт, ще струва около 15 млн. евро и е необходимо изграждането й да се осъществи на три етапа до 2013 година.
У нас е все още почти невъзможно да се проследи дистанционно кораб в река Дунав. Държавата ни дълго време отлага инвестицията в информационна система за речна безопасност и това е довело до закъснение спрямо другите европейски градове, отбелязва директорът на дирекция Управление на корабния трафик и информационно обслужване на морския и речния транспорт в държавното предприятие Пристанищна инфраструктура Златко Кузманов. Ако до края на 2009-а не бъде задействана поне първата фаза от реализацията на проекта, сме заплашени от финансови санкции в рамките на 3000-4000 евро за всеки ден забавяне, твърди експертът.
Шест месеца закъснение е натрупано и при интермодалния терминал, предвиден да се изгради край гара Подуене с 25.9 млн. евро от Евросъюза. В началото на август бе одобрен подробният му устройствен план. Сега остава Столичната община да го внесе в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, което още не се е случило. Оптимистичният сценарий е до края на годината проблемът да бъде преодолян и тръжните документи най-накрая да се одобрят. Така, ако не се стигне до обжалване, през първото тримесечие на 2009-а може да бъде избран изпълнител на проекта.
Доколко всички изброени пречки ще се отразят на отпускането на пари по оперативната програма Транспорт, ще се установи догодина. Още на 24 ноември обаче би следвало да има яснота дали Брюксел ще размрази спрените 144 млн. евро за пътища по предприсъединителната програма ИСПА. Тогава се очаква официалното становище на Европейската комисия за преструктурирането на фонд Републиканска пътна инфраструктура в агенция към премиера и за промените в ръководството на институцията. От решението до голяма степен ще зависи и съдбата на ключовата за трафика в София магистрала Люлин, която се финансира именно по ИСПА. Закъснението в работата на турската компания МАПА Дженгис, която спечели търга за аутобана с оферта от 137.3 млн. евро, вече е значително. Фирмата усвои над 40% от предвидените пари, но до този момент е свършила малко над 5% от всички предвидени дейности.

Стефан Савов

Табл.
Индикативен финансов план на оперативна програма Транспорт
Приоритетна ос % от бюджета на програмата
Развитие на железопътната инфраструктура по трансевропейските и основни национални транспортни оси 28.95%
Развитие на пътната инфраструктура по трансевропейските и основни национални транспортни оси 49.39%
Подобряване на интермодалността при превозите на пътници и товари 10.54%
Подобряване на условията за корабоплаване по морските и вътрешноводните пътища 7.83%
Техническа помощ 3.29%
Общо предвидени средства по програмата: 2 003 481 168 евро 100%

Източник: Министерство на транспорта

Строителството на автомагистрала Струма ще се оскъпи двойно в сравнение с предварително предвидените 600 млн. евро по оперативната програма Транспорт, потвърдиха от транспортното министерство. Вече е взето решение изграждането на трасето, поемащо основния трафик от столицата до гръцката граница, да се извърши на два етапа. Първоначално ще бъдат построени трите отсечки, за които вече има предвидено европейско финансиране - от Долна Диканя до Дупница (лот 1), Дупница-Благоевград-Симитли (лот 2) и Сандански - Кулата (лот 4). Чак след това ще се търсят още пари за довършването на проблемния участък през Кресненското дефиле. Допълнителните средства са необходими заради протестите на екологични организации, че стандартните способи ще се отразят неблагоприятно на флората и фауната в района.

Facebook logo
Бъдете с нас и във