Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Европарите за "Струма" през Кресненското дефиле може би ще "изгорят"

България може да не получи евросредства за изграждането на магистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле.Това става ясно от отговор на Европейската комисия до държавните ни структури. "Комисията смята, че на база представената информация, исканият финансов принос за предложения голям проект не е оправдан", е посочено документа, който е отговор на апликационната форма, с която страната ни е кандидатствала за сума в размер на 270 млн. евро.

България не е успяла да осъществи целите и мерките за опазване на всички обекти, определени съгласно директивата за Местообитанията, като по този начин е нарушила същата директива. Отсъствието на необходимата оценка за опазване средата, създава възможности за грешни изводи и представянето на проекта в по-благоприяти обстоятелства, отколкото би трябвало. Също така не се е съобразила с изискванията на Натура 2000 за опазване опазване на биоразнообразието в региона. Освен това България е представила непълни и нелогични срокове за изпълнението на участъка. Агенция "Пътна инфраструктура" не е предвидила разбивка за напредъка по години, а само е посочила, че ще изпълни 41% от проекта до 2023 г.

Така зададените параметри обаче не дават възможност на Комисията да проследи етапите на изпълнение. Освен това АПИ не е предвидила ситуации, които могат да забавят проекта, докато от Комисията смятат, че такива са напълно реалистични. Изданието "Клуб З", което публикува съответния документ от ЕК, уточнява, че трасето, което България е заявила преди години и което е одобрено с оценка за въздействие на околната среда (ОВОС), не е същото като това, за което страна ни иска да получи европейско финансиране. Напротив - одобреното трасе има съвсем различен брой съоръжения, допълнителни инфраструктурни архитектури като виадукти, тунели и отбивки. 

Проблем е и използването на вече съществуващия път в Кресненското дефиле (Е-79), който според плановете на правителството ще се използва като едната част на магистралата. Според Комисията този път представлява опасност за пътниците и перспективите за околната среда. 

Както "Банкеръ" писа, шансовете страната ни да не получи пари от ЕС за магистралата до Гърция са значителни. От доста време няма никакво раздвижване по двете обществени поръчки, които бяха обявени още в началото на тази година. Двата търга са с обща индикативна стойност над 1 млрд. лева. За тях оферти бяха получени от добре познати строителни фирми като "Главболгарстрой", "Джи Пи Груп", "Геострой", "ПСТ Груп", "Трейс Груп Холд" и "Грома Холд" (бившата "Агромах"). Част от тези дружества вече са работили, работят или ще работят по други участъци на аутобана. Например "Главболгарстрой" и "Геострой" бяха част от консорциума, завършил 24-километровата отсечка между Кресна и гр. Сандански. "Джи Пи Груп" пък неотдавна подписа договор за изграждането на тунела "Железница" за сумата от 185 млн. лв. без ДДС. На свой ред "ПСТ Груп" строи една от късите отсечки около тунела - 1.4 км за малко над 22 млн. лева.

В същото време не е изключено след избора на изпълнители да се получат нови обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд у нас. И по този начин съвсем да бъдат изпуснати всички срокове. 

Отделно на заседание на Комитета по наблюдение на оперативна програма "Транспорт" през юли бяха коментирани други проекти, по които да се търси финансова подкрепа от Европа. За да не бъдат изгубени европейските средства за настоящия програмен период, вероятно те ще отидат за изграждането на участъци от скоростния път Видин-Мездра, както и към строящия се в момента София-Калотина. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във