Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕМБРАЕР ЛЕТИ ВСЕ ПО-НАВИСОКО

Бразилците рядко имат нужда някой да разпалва страстите им, но една от темите, които със сигурност карат кръвта им да кипи, е въпросът кой е изобретил самолета. Докато повечето хора биха посочили американците братя Райт, Бразилия величае като истинския баща на авиацията свой собствен пионер на име Алберто Сантош Дюмон. Но ако Уилбър и Орвил Райт са известни с това, че са извършили първия истински полет в Северна Каролина през декември 1903-а, то получилият френско образование Сантош Дюмон поставя първия европейски рекорд по авиация в Париж почти три години по-късно. Въпреки всичко много бразилци оспорват постижението на американците и предпочитат да вярват, че техният по-колоритен и смел сънародник е този, който действително заслужава признание.
Каквато и да е истината по въпроса обаче, днес Бразилия има още един успех, свързан с авиацията, с който да се гордее. Ние сме една от основните сили на пазара на търговски самолети, твърди президентът на местната компания Ембраер (Embraer) Маурисио Ботельо. Фирмата печели водещите си позиции след приватизацията й през 1994 година. За три години - от 1999 до 2001-а, тя е най-големият бразилски износител. Днес Боинг (Boeing) и Еърбъс (Airbus) се конкурират за превъзходство при големите пътнически реактивни самолети за дълги полети, а Ембраер е лидер на регионалния пазар, произвеждайки средноголеми машини, побиращи до 110 пътници.
От август 1995-а досега тя е доставила близо 850 самолета от най-успешния си модел - 50-местния ERJ-145, на 53 авиокомпании в 24 държави. През септември 2005-а бразилците осигуриха и първия от новите си самолети Ембраер 190 на нискобюджетния американски превозвач ДжетБлу (JetBlue). Компанията вече е получила 177 фирмени заявки за новата машина, която може да прелети до 4260 км без презареждане - достатъчно за изминаване на разстоянието от Мадрид до Москва или от Ню Йорк до Солт Лейк Сити например.
През миналата година Ембраер регистрира най-високия нетен доход в историята си, възлизащ на 562 млн. щ. долара. Но за да стигне до него, тя извървява дълъг път още от времето, когато Бразилия участва във Втората световна война на страната на съюзниците. Тогава бразилското правителство осъзна значението на въздушните сили, обяснява Маурисио Ботельо. Географските измерения и обширната територия на държавата са другата причина, която убеждава властта колко е важно Бразилия сама да проектира и произвежда самолети. През 1946 г. правителството създава технически център по въздухоплаване на 95 км от Сао Пауло, а през 1969-а се появява и Ембраер, чиято задача е да строи самолетите, разработвани в центъра.
Преди раздържавяването й фирмата е буквално притисната до стената и затънала във финансова криза. Като държавна собственост тя беше подложена на много процедури, които й пречеха да реагира бързо на случващото се на пазара, казва Маурисио Ботельо. След 1995-а Ембраер съумява да съчетае развиваната с десетилетия индустриална култура с новата предприемаческа философия.
Ботельо вярва, че Ембраер може да помогне на Бразилия да покаже пред света и другото си лице - на страна, в която има не само футбол, карнавали и красиви плажове, но и висококвалифицирани специалисти и добра среда за развиване на бизнес. И макар че компанията вече не е в ръцете на държавата, тя все още има своята роля в нейното развитие. Правителството продължава да държи една златна акция от 0.8%, която му дава правото да спира чужденците, които искат да придобият мажоритарен дял от нея. Причината е, че Ембраер произвежда и военни самолети, включително такива, които използват бразилските въздушни сили в системата си за наблюдение на тропическите гори по поречието на Амазонка. И все пак Ембраер е нещо повече от военностратегически актив - тя е също пример за успешен високотехнологичен бизнес, от чието развитие е заинтересована цялата страна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във